התקשורת הישראלית געשה היום (ב') בעקבות הפרסום על 'מגפת' בוטים וחשבונות מזויפים המציפים את הרשתות החברתיות, שבכוחם כביכול לשנות את דעת הקהל, להכריע את הבחירות ולהפוך את כולנו ליצורי חסרי תבונה שהולכים אחר השיח ברשתות. אך האם באמת כוחם רב כל כך? ומה ההבדלים בין 'פייק' חשבון לבוט או לסתם טרול שרק מציק ומעצבן מימין ומשמאל?
"אפשר לסווג את החשבונות המזויפים ברשתות החברתיות שעליהם כולם מדברים היום בשיח לשניים, הסוג הראשון אלו משתמשים אמיתיים שפתחו פרופיל אנונימי מתוך מטרה להתבטא באופן חופשי וללא זיהוי", מסביר מומחה הדיגיטל רוני ארזי, מנכ"ל משרד הדיגיטל 'משרוקית'. "התותחים מבין בעלי החשבונות המזויפים אולי ינהלו כמה חשבונות במקביל, אבל רוב חשבונות ה'פייקים' כפי שהם מכונים, אלו חשבונות ששייכים לאדם שיש לו חשבון עם זהות אמיתית ברשתות החברתיות והחשבון השני ישמש אותו להפיץ מסרים ורעיונות שלא ירצה לומר בשמו האמיתי".

מנגד, הסוג השני של החשבונות מכונים בכינוי 'פרופיל בוט'. אנחנו מכירים אותם מאתרים מסחריים ושירות לקוחות כמענה רובוטי המתוכנת לענות ולהגיב לבן אדם הפונה אליו לפי פרוטוקול שיחה מסוים ומוגדר. על פי תחקיר 'ידיעות אחרונות', הפעילו בליכוד מאות חשבונות רובוטיים מזויפים שנועדו להדהד את מסרי המפלגה. רבים מהחשבונות שפורסמו כלא־אנושיים נחשפו היום כמשתמשים חיים, חושבים וחסויים. "הסוג של חשבונות הבוטים הם בעצם נשלטים בידי מעין מכונה שמפיצה באמצעותם מסרים כמו קישור לכתבה או למסר מסויים בהיקפים גדולים וליצור בעצם 'ויראליות והד' למסר כלשהו", ממשיך ארזי להסביר.
"למעשה, אין שום דיון או עומק או אדם כלשהו שעומד מאחורי הפרופילים האלה שלכאורה ברשת יש להם זהות ושם אלא מדובר במשתמשים לא־אנושיים שרק מפיצים תוכן בצורה מאוד מחושבת ואלגוריתמית כדי שהפלטפורמה לא תזהה אותם".

צוריאל שרון, מנהל קמפיינים שעמד מאחורי מתקפת הסמסים של הליכוד עם סיסמת 'הערבים נוהרים לקלפיות' בבחירות 2015 אומר ש"יכולות של הפעלת בוטים הן יכולות ששמורות בדרך כלל לארגוני ענק או מדינות כי לייצר מאות ואלפי וגם מילוני חשבונות של משתמשים 'חיים'. ברשתות חברתיות זה דבר שדורש תקציב אדיר, 'לייצר' בני אדם עם שמות וזהויות והעדפות ולתפעל אותם ולגרום להם להעביר מסרים".
שרון טוען כי קל מאוד לזהות בוטים, והגולש הישראלי הממוצע חי ורגיל לשיח עם בוטים דיגיטליים שמשוחחים איתו באתרים אינטרנט מסחריים, דפי פייסבוק עסקיים ועוד. אם כי במקרים האלו, מדובר ב'צ'אט־בוט', שמותר לשימוש ברשתות החברתיות. "אנשים לא באמת חושבים שכשהם מקבלים פנייה מדף הפייסבוק האישי של נתניהו עם שאלות ומענה, באמת נתניהו הוא זה שמשיב ושלח להם את ההודעה האישית ומבינים שזה כמו עוד צ'אט עם גוף מסחרי ברשתות החברתיות", מעריך שרון.
לדבריו, הפרסומים האחרונים סביב הלחץ בשמאל משימוש בפרופילים לא מזוהים ברשתות המביעים תמיכה בלתי־מסויגת בראש הממשלה נתניהו היא לא יותר מפוביה: "לשמאל בעיקר יש טראומה אדירה מ־2015 סביב הודעות ה'פייק ניוז' והיכולת להטות את דעת הקהל באמצעים כאלו ואחרים. הרבה ממנה מבוססת על קמפיין ההודעות שעשינו בבחירות האלו והיום גם יצאו הרבה תקנות וסייגים לגבי היכולת להפיץ הודעות טקסט וחשיפת מי מממן את הפרסומים של פוסטים בפייסבוק ועוד. אין יותר פרסומי סמס בסלולארי בלי לציין מי עומד מאחוריהם".
שרון מסביר כי "הרבה מהחקיקה הזאת נגד קמפיינים דיגיטליים בנויה על מיתוסים שנבנו לאורך השנים האחרונות סביב היכולת לייצר או להמציא דעת קהל. לא מכרנו פייק ניוז ב־2015, אלא אמרנו את האמת באמצעות מערכות שיודעות לתת מכות אש כמו סמסים, שלא היו מוכרות אז. לדוגמא, היכולת להגיע למאות אלפי אנשים בתוך שעות". לדבריו, לחשוב שקמפיין כזה ישנה את תוצאות הבחירות 'ויגנוב' אותן מהשמאל היא שגויה. "אנשים לא מטומטמים. אף אחד לא יצא להצביע ליכוד בדקה התשעים ולא לבוז'י וציפי, או לפיד וגנץ, בגלל הודעות או שיח בפייסבוק ובטוויטר".

בסופו של דבר, גם שרון וגם ארזי מסכימים כי מדובר בלא יותר מאשר כמה מאות משתמשים בזהות בדויה ברשתות החברתיות שמפיצים תמיכה בנתניהו בדומה לאלו שמחזיקים מועמדים אחרים מכל קצוות הקשת הפוליטית. "ישראל היא מדינה קטנה מידיי למשחקים האלו והעלות מול התועלת היא מאוד יקרה יחסית כדי להפעיל צבא בוטים. אתה לא יכול להפעיל פרופילים מזויפים של מגיבים פיקטיביים כשכולם מכירים את כולם. קל מאוד גם לתפוס ולמחוק פרופילים כאלה ואז כל ההשקעה הלכה לאיבוד", אומר שרון. לדבריו, "רוב האנשים לא באמת יושבים וקוראים טוקבקים שכותבים לנתניהו כעת בדף. כל העניין בלייקים ובשיתופים של גורמים 'מזוייפים' יכול לכל היותר לייצר הרבה עניין סביב הפוסטים שלו שמקפיץ אותם קדימה, וזה יוצר חשיפה מאוד גבוהה. בעיניי זה לא באמת משנה דעת קהל".
הוא מוסיף עוד כי השיח ברשתות החברתיות מייצר איום על קבוצות ברנז'איות וביניהם עיתונאים שעד להקמתן של הרשתות ניהלו שיח עצמי ופומבי בלי אפשרות לראות דעות ועמדות מנוגדות להם. "הטראומה בשמאל היא אדירה. כולם חושבים שהרוסים מעורבים למען ביבי ויש פה המון פראנויות אבל אין בה ממש. הרשתות החברתיות נותנות ביטוי לאנשים שעד היום התקשורת לא באמת ספרה והייתה מודעת לקיומה והיום הם משחקים במגרש הברנז'אי והברנז'ה נבהלת".
גם באשר לשימוש בחשבונות 'בוטים' לכאורה בטוויטר מוסיף רוני ארזי כי הטענה לשימוש בהם היא קשקוש: "לכמה מאות חשבונות ימין בטוויטר אין שום השפעה על דעת הציבור אלא אולי על כמה עיתונאים. העיסוק בטוויטר כאילו זו פלטפורמה שמשפיעה על המונים הוא בדיחה כי השימוש בה הוא כל כך נמוך וזניח, כך שלפרסם את זה על השער ראשי בעיתון זה באמת מגוחך", מציין ארזי.