קליל:
שם המסלול: מהאלון הבודד לגבעת הדגן דרך אמת הביאר בגוש עציון
אורך המסלול: 7 ק"מ. המסלול אינו מעגלי ודורש שני רכבים
זמן הליכה: 5 שעות
דרגת קושי: למשפחות
עונה מומלצת: כל השנה
מפת סימון שבילים: מפת טיולים וסימון שבילים מספר 9: הרי ירושלים והפרוזדור, בהוצאת החברה להגנת הטבע
עובדות מעניינות על המקום: גוש עציון תמיד היה העורף והמגן של ירושלים, וחשיבות הדרכים ותשתיות המים שלו הייתה ראשונה במעלה. בתוך הטבע והנוף המיוחדים ניזכר גם את בסיפורי הקרבות, אשר עיצבו את ההיסטוריה במרחב זה. החשמונאים, בראשות יהודה המכבי, ניהלו באזור גוש עציון של ימינו שניים מתוך שמונת הקרבות שלהם ביוונים. הקרב החמישי של החשמונאים, בבית זכריה, התנהל כאן. באזור זה נערך צבאו של יהודה לקראת המוני הלוחמים של הצבא היווני, ולקראת הפילים שתפקדו כטנקים קדומים. המערכה הייתה קשה ויהודה הפסיד. כאשר ראה אלעזר, אחי יהודה, את הקרב, ניסה להושיע את עמו, ובמעשה התאבדות מוטט על עצמו את אחד הפילים. על שמו נקרא היישוב אלעזר, שנמצא לא הרחק מכאן. יהודה נסוג אל ירושלים, ולבסוף נטש הכוח היווני את המקום והותיר את הבירה בידינו. מסתבר שכבר לפני יותר מאלפיים שנה שימש אזור גוש עציון עמדה קדמית של ירושלים.
מה במסלול? העיר ירושלים גדלה, ועולי הרגל הרבים שעלו אליה הגבירו גם הם את הצורך של ירושלים במקור מים משמעותי. אזור גוש עציון אותר כמקום מתאים להובלת מים בשל גובהו, ובשל המעיינות הרבים הנובעים בו. החשמונאים, ולאחר מכן הורדוס, השתמשו בטכנולוגיות מרשימות כדי לבנות מערכת אמות, מנהרות, סכרים וגשרים, אשר הצליחו להתגבר על הטופוגרפיה המורכבת ולנצח אותה. בסופה של בניית המערכת פעלו בה חמש אמות מים ומערכת ברֵכות מפוארת, הנמצאת כיום בלב בית לחם – ברכות שלמה. שתי האמות שהזינו את ברכות שלמה הן אמת הערוב ואמת הביאר שאותה נראה בדרך.
אמת הביאר ברובה היא מנהרה תת-קרקעית, העוברת מתחת לערוצו של נחל הפירים (ואדי אל-ביאר). לאורך המנהרה המקורה יש פתחי פירים, שנועדו לתפעול האמה בשעת החציבה ולתחזוקה. את המכשול הטופוגרפי של גבעת הדגן חצתה האמה במנהרת פירים שאורכה כ-400 מ'. מברכות שלמה זרמו המים בשלוש אמות: אל הר הבית, אל העיר העליונה ואל ההרודיון.
איך מגיעים? בצומת גוש עציון פונים מערבה (לבאים מירושלים – ימינה), לכיוון אלון שבות ובית שמש. חולפים על פני הכניסה הראשונה לאלון שבות. לאחר קילומטר וחצי מגיעים לכניסה השנייה ליישוב ופונים ימינה. בכיכר ממשיכים ישר עוד 250 מ', עד לפנייה ימינה לדרך האבות.
מכיוון שהמסלול אינו מעגלי, יש להשאיר רכב בסוף המסלול. לשם כך, אנחנו חוזרים בשני רכבים לצומת הגוש ופונים שמאלה לכביש 60. ממשיכים צפונה עד לצומת אפרת צפון ופונים ימינה. מיד אחרי הכניסה ליישוב פונים שמאלה, לגבעת הדגן, ומחנים את הרכב. אפשר לחנות גם באמצע המסלול, בחניון אמת הביאר: נוסעים עד ליישוב אלעזר, מבצעים פניית פרסה, וחוזרים לכיוון אמת הביאר.
איך הולכים? מתחילים את הסיור באלון הבודד. זהו סמל הכמיהה של ילדי גוש עציון לחזור אל ביתם, שנפל במלחמת העצמאות, ומתוך כך גם סמלה של המועצה האזורית גוש עציון. במשך 19 שנה צפו ילדי גוש עציון בכמיהה רבה בצמרתו של העץ, עד החזרה אל גוש עציון במלחמת ששת הימים.
מהאלון הבודד מתקדמים עם הכביש לכיוון היישוב ראש צורים, עד שחוצים כביש אל דרך עפר ורואים שלט חום המורה 'דרך האבות'. דרך זו עוברת לכל אורכה על דרך עפר שכל כלי רכב יכול לעבור בה בקלות, ומסומנת בסימון שבילים אדום. בתחילה נצמדים לגדר של אלון שבות. זהו אחד מראשוני היישובים בגוש עציון, ושמו מעיד על מקומו הסמלי של האלון בעולמם של מקימיו. בהמשך רואים משמאל, ממערב, נחל עמוק, מיובליו של נחל עציונה היורד אל עמק האלה. מורדות הנחל עמוסים עצי פרי של מטעי קיבוץ ראש צורים הסמוך.
בכניסה לדרך העפר נראית חורבת זכריה הערבית, המשמרת את שמה של בית זכריה. מתקדמים בשביל מזרחה כ-400 מ', עד שמגיעים אל אבן המיל בצד הדרך.
ממשיכים 100 מ', עד לפיצול שבילים שחור ואדום. ממשיכים ישר על הסימון האדום, ומיד פונים ימינה אל מקווה הטהרה שאליו יורדות מדרגות אבן. מקווה טהרה זה מלמד על חיים יהודיים בימי קדם: המדרגות, חדרי הכניסה והיציאה והטיח המכסה את הקירות מעידים על סידורי הטהרה הקפדניים שהיו נהוגים אז.
חוזרים אל מפגש השבילים ופונים שמאלה אל השביל המסומן בשחור, לכיוון פארק הביאר. לאחר 600 מ' מבחינים מצד שמאל בסככת עץ הצופה לדרום-מערב, אל עבר גבעת החי"ש. על יד הסככה יש בור חצוב המתמלא במים לאחר הגשמים. המשטח החצוב על ידו היה, ככל הנראה, גת.
ממשיכים ללכת כ-1.5 ק"מ, עד שמגיעים לחניון פארק הביאר ומסיימים את המסלול. אפשר להמשיך מכאן אל אמת הביאר.
מאמת הביאר ממשיכים בשביל עפר נוח לאורך ערוץ נחל הפירים, מעל מנהרת הפירים הארוכה שהעניקה לו את שמו. בהמשך נוכל להתרשם מן הכרמים, וממגוון שיטות ההדליה הנהוגות בהם. ננסה לאתר את מה שנותר לפלֵטה מפתחיהם של עשרות הפירים, שנראו בעבר במרחקים קצובים בערוצו של הנחל.
ההליכה בעמק מרשים זה מסתיימת בחציה במעביר מים בריטי שנבנה על גבי סכר קדום, מתחת לכביש שמוביל מאפרת לגבעת הדגן.
מיד לאחר מכן השביל מטפס על הגדה המערבית, ובשלב מסוים צועדים על גבי קירות תמך גדולים על תוואי אמת הערוב. למולנו יתגלה דיר אל-בנאת' (מנזר הבנות) הקדום, ולקראת סוף הטיפוס נאתר שלושה פירים נוספים במנהרה הקצרה של אמת הביאר.
מסיימים את הטיפוס במגרש החניה שבשער גבעת הדגן.

מאתגר:
שם המסלול: מחורבת עלמית לעין פרת בבנימין
אורך המסלול: 5 ק"מ. המסלול אינו מעגלי ודורש שני רכבים.
זמן הליכה: 3 – 4 שעות הליכה
דרגת קושי: למשפחות מטיבות לכת
עונה מומלצת: סתיו, חורף, אביב
ביטחון ועזרה רפואית: מוקד בנימין: 02-9974106
מפת סימון שבילים: מפת טיולים וסימון שבילים מספר 8: צפון מדבר יהודה וים המלח, בהוצאת החברה להגנת הטבע.
עובדות מעניינות על המקום: ירמיהו הנביא גר בענתות, אזור סְפר מדברי המקשה מאוד על המתיישבים בו. כמות המשקעים באזור נעה בין 400-200 מ"מ גשם בשנה, כמות שאינה מספיקה לגידולים חקלאיים. תושבי האזור מתפרנסים בעיקר מרעיית צאן וממסחר, ושותים מי בורות שנאגרו בחורף. בפרק ל"א נאמר שה' מתנבא אל ירמיהו ומצווה אותו לקנות את שדה בן דודו בענתות. לכאורה זו בקשה פשוטה, אך יש להבין באיזו מציאות העם נמצא: בבל כבר יושבת בפאתי ירושלים ועוד רגע תכבוש אותה. קניית שדה בשטח כבוש היא בדיוק כמו לזרוק את הכסף. עם זאת, ירמיהו קונה את השדה בלי להתבלבל וחותם על השטר לעיני כל העם. הוא מוסיף: "כי כה אמר ה' צבאות, עוד יקנו שדות ובתים וכרמים בארץ הזאת". ההתיישבות המחודשת באזור היא ההוכחה לכך שהנבואה התקיימה.
מה במסלול? נחל פרת, הנמצא בסְפר המדבר, מאפשר טעימה מן הקדושה והתנועה של העיר יחד עם השקט והפראיות של המדבר, דבר שמתבטא גם בעושר הצמחים שגדלים לצידו ובשפע בעלי החיים הנהנים מזרימתו.
איך מגיעים? נוסעים דרך שכונת פסגת זאב בירושלים לכיוון היישוב ענתות (עלמון), נסיעה של כ-3 דקות. פונים שמאלה, על פי השילוט, אל היישוב ולשמורת הטבע עין פרת. לאחר 70 מ', מיד אחרי השלט 'ענתות', עוצרים את הרכב בשולי הדרך. המסלול מתחיל בצד שמאל של הכביש. סימון השבילים הירוק הראשון נמצא על התמרור המורה על צומת T. מומלץ לא להשאיר את הרכב בנקודה זו, אלא להמשיך בנסיעה 500 מ' לשער היישוב ולחזור ברגל לתחילת המסלול.
מכיוון שהמסלול אינו מעגלי, יש להשאיר רכב בסוף המסלול: נכנסים ליישוב ענתות ויורדים בכביש המרכזי בערך קילומטר. מגיעים לשלט ירוק של רשות שמורות הטבע, מימין לכביש, המורה על פנייה לשמורת עין פרת. פונים לפי השלט ונוסעים עם הכביש המתפתל, העובר ליד פינת חי וחורשת אקליפטוסים. לאחר 700 מ' מגיעים לשער היציאה האחורי של היישוב ענתות, שאחריו נמצאים עמדת התשלום ושער הכניסה לשמורה. ניכנס לשמורה, ולאחר מכן נמשיך עם הכביש בירידה תלולה ומפותלת עד לחניון התחתון.
איך הולכים? מתחילים לטפס מהכביש בסימון שבילים ירוק, דרך קבר השייח' עבד א-סלם, עד לראש התל 'חורבת עלמית'. יש להיזהר מנפילה לבורות הפתוחים. מראש התל נצפים מורדות מערב נחלת בנימין – שכונת פסגת זאב, נווה יעקב, הכפר א-רם, גבע בנימין והר בעל חצור.
יורדים מחרבת עלמית עם הסימון הירוק, והולכים כ-10 דקות לכיוון הגבעה הסמוכה. בראש גבעה זו ניצב עץ תאנה, שצמח מתוך בור מים עתיק. גם כאן יש להיזהר מנפילה לבורות הנמצאים בשטח. ממשיכים 10 דקות נוספות, עד שמגיעים סמוך לגדר היישוב ענתות. ליד החיבור של השביל עם הגדר מתחילים לרדת במתינות לכיוון נחל פרת, הזורם מצפון לנו. לאחר 15 דקות הליכה מגיעים לראש המצוק הנשבר מעל הנחל.
יורדים בירידה תלולה שמובילה אותנו לשביל העובר בראש המצוקים הניצבים מולנו. ממשיכים בשביל הסמוך למצוק כ-25 דקות נוספות, עד שמגיעים למטע זיתים. המטע תחום בטרסה גדולה, ובו מבנה אבן שנועד לשמור על המנזר על הצוק מתחתיו. הליכה של חמש דקות נוספות מובילה אותנו לחיבור של שביל ירוק עם שביל כחול, היורד מהשער האחורי של היישוב ענתות. פונים שמאלה בסימון הכחול, ומיד מגיעים לירידה מפותלת ותלולה. בתוך הסלע קבועות ידיות ברזל המסייעות לנו לא למעוד. בסוף הירידה מתגלה לעינינו השער של מנזר פארן.
מהמנזר ממשיכים לרדת כ-2 דקות, ומגיעים ל'ברֵכת הנביעה', בריכה רדודה ונפלאה. מעל ברכה זו נובע עין פרת (עין פארה). הולכים במורד הנחל עם הסימון הכחול, ובדרך מתגלות לנו שלל ברֵכות צלולות. ממשיכים ללכת ומגיעים לחיבור השביל הכחול עם שביל שחור. הליכה בשביל הכחול תוביל אותנו לחניון התחתון ולסוף המסלול. שווה להקדיש עוד כמה דקות, לפנות שמאלה בשביל השחור ולהמשיך איתו כ-2 דקות. אז תתגלה לנו 'ברֵכת התמר', ברכה מרובעת בעומק 2.5 מ', הנמצאת בין שני עצי דקל.

מתוך הספר "מסלוליוש" בהוצאת מועצת יש"ע
לרכישה – לחצו כאן