
בטיול המתואר ארז עוד עבד בהייטק והכתיבה על טיולים היתה תחביב עבורו. "לא חשבתי שאני אעבוד בזה. אבל הביקושים היו גדולים מאוד, אנשים התחילו לבקש שאקח אותם לבולענים בים המלח וכדומה. ראיתי שאני צריך השלמה, ועשיתי קורס בווינגייט, שהיה סופר מגניב ונתן לי הסמכה להוציא אנשים לטבע. דני קושמרו גם עשה עליי כתבה מפרגנת באולפן שישי, איך אני לוקח אנשים ומביא אותם למנזר מרסבא בבקעת הירדן, מקום מיוחד עם אווירה מיוחדת – 12 נזירים שמתקלחים רק פעם בשנה, מקום מסתורי כזה. לא חשבתי שאני אתפטר מהעבודה, אבל ראיתי שאני מרוויח סכומים יפים מהטיולים ומשיתופי הפעולה, ובאוגוסט הקודם, אחרי שהבקשה שלי לרדת באחוזי המשרה בעבודה לא התקבלה – פשוט התפטרתי. לא רציתי לעזוב, אבל הבנתי שזה הדבר הנכון ופשוט התחלתי לעבוד בזה. במקביל לבלוג ולרשתות אני עושה טיולי בוטיק לאנשים הכי מפורסמים בישראל. מיכל הקטנה, ליאור סושרד, רמי קליינשטיין, מייקל לואיס, כל מיני אנשים שכולם מכירים. במקביל אני עוזר לאנשים למצוא טיולים, וזה לא פשוט. לעזור לאנשים למצוא את המקומות, להגיע בדיוק, לדעת כמה זמן הליכה עד למים ואיפה בדיוק המסעדה – זה מה שאני יודע. אומנם יש לי הרבה חסרונות, אבל בתחום הזה יש לי יתרון, אני זוכר טוב מקומות ויודע להסביר בצורה בהירה וברורה איך להגיע. התחילו מאות פניות ביום, זה היה מטורף, אבל ראיתי שאני גם נהנה מזה וכיף לי. אני מצליח ומשפיע. כששואלים אותי במה אני עובד, אני עונה שאני לא עובד, אני מטייל".
המודל הכלכלי של העסק הזה בנוי כאמור על שיתופי פעולה עם גופים מסחריים מתחומים המשיקים לעולם הטיולים ועם החברות הגדולות במשק, "אני בעולם הסטוריז והרילס, עושה מה שאני אוהב ונהנה מזה מאוד, לצד טיולי הבוטיק. פנו אליי סובראו, סוזוקי ומיצובישי באותו שבוע. כמובן אני לא מתעסק בזה בעצמי, יש לי סוכנת שעוזרת לנהל את זה, ואני מתמקד בטבע. אני לא מתפזר ולא מתעסק בנושאים שהם לא החוזקות שלי. למשל אייל שני הזמין אותי לאכול אצלו ושאל אותי כמה אני לוקח על סיקור מסעדה אז עניתי לו שמסעדה זה לא התחום שלי. אומנם אני אוכל לא מעט במסעדות, אבל אני לא באמת מבין בזה, אז באתי ללא עלות. אני מומחה בתחום מסוים ולא מתפזר לתחומים שאני פחות בולט בהם. המטרה שלי היא באמת לעזור לאנשים לטייל, לגרום להם ליהנות מטיולים ולראות את הכיף שבהם".
הפריצה של ארז הייתה מהירה, אבל גם אחרי שנה וחצי של עיסוק בתחום ברור לו שהדרך לפניו עוד ארוכה. "אני לא מחפש קיצורי דרך, יש עוד הרבה עבודה. אני מחפש ליהנות ממה שאני עושה. זה דבר מאוד מרגש. אני מדבר איתך היום ומאחל לעצמי שכל יום יהיה מרגש כמו היום, ושכל שנה תהיה מרגשת כמו השנה וחצי האחרונות. שכשאביט לאחור אוכל לומר לעצמי שעזרתי לעשרות אלפי ישראלים לטייל. זה הישג ענק שאני מבסוט ממנו מאוד. גם לפני כן עזרתי לאנשים במעגלי ההיכרות הקרובים שלי, אחים, הורים, שכנים, אבל המספרים היו הרבה יותר קטנים, שניים־שלושה ביום. אני באמת מקווה להמשיך ליהנות מזה. אגב, זה אולי לא נראה ככה, אבל אני לא מטייל כל יום. אני מטייל יומיים־שלושה בשבוע, ובשאר הימים יש לי המון עבודה בבית בכתיבה ועריכה של הסרטים. אני אוהב איזון בחיים ולא מחפש להגזים, כך שנוח לי עם המצב הנוכחי".
קהילת בלוגרי הטיולים הישראלית אינה גדולה, וארז שמח לפרגן לשותפיו־מתחריו. "זו קבוצה של 20 אנשים בערך, שאני מכיר את רובם. מדי פעם אני גם מוציא טיולים של בלוגרים. אלה האנשים שמקדמים את נושא הטיולים בישראל. אנשים שמחפשים טיול מדברים ומתייעצים איתם. ככה אנשים מוצאים היום מקום לטייל אליו. זה מנוע החיפוש האמיתי של טיולים בישראל, לא גוגל. לפני כמה ימים העליתי פוסט על שבעה מקומות בדרך לאילת. סתם פוסט, שקיבל 300 אלף צפיות. אנשים צמאים לידע, אבל הם אפילו לא יודעים מה לכתוב בגוגל. חלקם לא באמת יודע מה ההבדל בין מדבר יהודה למכתש רמון. זה צהוב וזה צהוב, זה בדרך לאיפה שהוא וזה בדרך לאיפה שהוא. אני נותן להם מיקום בווייז, מסביר להם איך להגיע בדיוק ומעלה תמונות וסרטוני וידאו כמו שצריך, ואנשים נוסעים ומטיילים. אני רואה את זה, כי כשאני משתף פעולה עם עסק ומעלה סטורי, אני מקבל משוב. בעל האתר אומר לי 'אין לנו עכשיו מקום לחודשיים, האתר קרס'. אנשים נותנים אמון בבלוגרים ויש לעשייה שלנו ערך גדול מאוד".
אסי טיכטל, בעל הבלוג המצליח "ישראל 360", הגיע לתחום דרך עולם הצילום. "אני מטייל הרבה שנים ובשנת 2016 קניתי מצלמת 360", מספר טיכטל. "אז זה היה תחום קטן, קניתי את אחת המצלמות והתחלתי לפרסם תמונות 360 ומזה התחיל לצמוח הבלוג. אני מטייל ומפרסם מהטיולים גם תמונות 360 וגם סרטונים. ב־2019 התחלתי לקחת את העניין הזה יותר ברצינות והקורונה נתנה לעסק הזה דחיפה גדולה. היה הרבה זמן לטייל ולצלם, והבלוג גדל והתפתח".

שלא כמו ארז, עבור אסי הבלוג והטיולים הם תחביב. "נראה שאני מטייל הרבה, אבל האמת היא שאם אני מטייל ביום אחד בעשרה מקומות, אני מפרסם אותם לאט־לאט וזה נראה הרבה. אני מאמן ומנהל בבית"ר ירושלים בכדורסל. הקמתי את המועדון לפני עשר שנים וזה עיקר העיסוק שלי. כבלוגר אני מטייל ויוצר תוכן, והתוכן הוא מה שקובע. אם יש תוכן טוב אוהבים אותך, ולהפך. זה אומר שאחרי שטיילתי אני צריך להעלות תמונות, להעלות הסברים, תלוי בכל מקום. יש מקומות שגוררים הרבה פידבקים, הרבה עוקבים שרוצים לדעת איך להגיע אליהם, ולקבל הסברים על המקום ויש כאלה שלא. בדרך כלל כשאני מעלה תמונה אני משתדל להסביר בדיוק איפה צילמתי אותה, איך מגיעים וכו'. אומנם פה ושם אני גם מרוויח מזה, אבל כיוון שיש לי עוד עבודה אני לא יכול להשקיע בזה זמן כדי שזה יהיה עיסוק עצמאי. למען האמת, בארץ יש מעט מאוד בלוגרים שזה מה שהם עושים בחיים. ארז הוא אחד מהם. אני לא שם, אולי בעתיד".
טיכטל, ירושלמי בן 37 בוגר הימלפרב, הוא ירושלמי בנשמתו, אך כמובן מטייל ומצלם בכל הארץ. כאשר ביקשנו לשמוע ממנו על המקום המלהיב ביותר שבו טייל וצילם הוא בחר לציין את מאגורת העמודים שבלב מדבר יהודה. "לפני שנתיים מצאו את המקום הזה במדבר יהודה, ברמת המדבר. כמה מטיילים איכשהו גילו אותו, ובערך שבוע אחר כך הגענו לשם כמה חבר'ה בטיול ג'יפים. כשפרסמתי אותו, הייתי אחד הראשונים, וזה היה ממש פיצוץ. המון תגובות, המון התייחסויות. היום הרבה אנשים מפרסמים על מקומות לטיולים ואומרים שזה 'סודי' ו'נסתר', אבל האמת שיש מעט מאוד מקומות שבאמת אף אחד לא שמע עליהם. מאגורת העמודים באמת היתה מקום כזה שעד אותו רגע אף אחד לא שמע עליו, חוץ מהבדואים באזור שכנראה ידעו על קיומו. האמת היא שעד לפני שנתיים־שלוש היו כמה וכמה מקומות שהיה אפשר להגיד שהם סודיים ונסתרים, אבל היום מספיק שאיזה שני בלוגרים הגיעו לשם וכתבו על זה והמקום כבר לא באמת סודי. אומנם רוב הבלוגרים בתחום הזה חברים, רובנו משתפים פעולה ומטיילים יחד, אבל מי שמצליח להגיע למקום שאף אחד לא מכיר, זה נותן סיפוק מהגילוי ובעיקר מההתעניינות של הגולשים".

כמו ארז, גם אצל אפרת גבאי הקורונה התניעה את העשייה בתחום. "הקורונה הביאה לזה שבמשך תקופה ארוכה לא היו קניונים ולא היתה אפשרות לצאת מהבית למקומות סגורים, לא מתחמי קניות ואפילו לא ג'ימבורי ללכת אליו עם הבנות. האופציה היחידה שנשארה לנו הייתה לצאת לטבע. גרנו באזור טבריה והתחלנו לטייל, להכיר מקומות חדשים, מעיינות ופינות חמד. זה גרם לי להתאהב בטבע וברעיון שהבנות שלי יכירו את הטבע ולא יהיו דבוקות למסך, וזה היה אחד האתגרים הכי קשים של הימים ההם. מתוך זה נולד החיבור החזק שלנו לטבע ועד היום אני יוצאת לטייל הרבה עם הבנות וממליצה גם למשפחות אחרות לצאת לטייל. מטרת־העל שלי היא לגרום לכמה שיותר משפחות לצאת לטייל עם הילדים".
הטיול עם בנותיה הוא הבסיס לחלק ניכר מהעשייה של אפרת ברשת. "פעם בשבוע אנחנו מטיילים טיול משפחתי, ותוך כדי הטיול אני מסקרת את כל התחנות שאנחנו עוברים בהן –אטרקציות, מקומות לינה, מעיינות ופינות טבע וכדומה. יש גם טיולים שאני יוצאת אליהם עם בלוגרים אחרים, שבהם אנחנו משלבים יצירת תוכן עם טיול בטבע, בעיניי זה הכי מדהים שיש".

גם עבור גבאי העיסוק בטבע ובטיולים איננו העבודה המרכזית, אך במקרה שלה הוא בהחלט משתלב בעיסוק העיקרי שלה בתור מנהלת דיגיטל ורשתות חברתיות ויוצרת תוכן לעסקים בתחום התיירות. "אני כותבת תוכן בכל מיני פלטפורמות, ומה שאני עושה בתחום הטיולים משלב את האהבה שלי לטבע ואת האהבה שלי לסושיאל ולרשתות חברתיות. העמוד שלי הלך והתרומם מתוך החיבור החזק לשני התחומים האלה. החלום שלי הוא שהקהילה שעוקבת אחרי העמוד שלי באינסטגרם תלך ותגדל וכמה שיותר משפחות יצאו לטייל בעקבותיו. אני גם חולמת להקים אתר טיולים משלי שיהיה מונגש לכל שכבות האוכלוסייה, בייחוד למשפחות. לתת מענה לקהל המדהים הזה שצריך את הטבע יותר מכולם".