נניח שחשקה נפשכם לטוס לעיר האורות פריז בשבוע האחרון של אוגוסט, לחופשה קצרה שאינה כוללת שבת, מיום ראשון ועד יום חמישי. במנוע החיפוש kayak תמצאו טיסה ישירה מתל־אביב של חברת התעופה ‘טרנסאוויה‘, וחזור לארץ הקודש בטיסה של ‘איזיג‘ט‘ – תמורת 729 דולרים. כעת דלגו נא חוש וחצי בלבד, ונסו למצוא את אותה הטיסה בדיוק – מראשון ועד חמישי לפריז. המחיר – הפעם הלוך עם איזיג‘ט וחזור עם טרנסאוויה – יעמוד על 377 דולרים בלבד. כמעט חצי מחיר.
בגדול, זה הסיפור: יולי־אוגוסט הם חודשי התיירות המועדפים על האנושות כתוצאה משלל סיבות, ובראשם החופשות בבתי הספר ובגנים. המחירים בהתאם, נוסקים לשמיים. רגע אחרי שהחגים מסתיימים, המחירים צונחים בחדות שמפתיעה בכל פעם מחדש. הם יחזרו לעלות רק לקראת פסח, או במועדים ספציפיים במהלך הסתיו־חורף, כמו באזור חג המולד או חנוכה.

אם אתם מורים שיכולים לקחת חופשה רק ביולי־אוגוסט, מצטערים – הכתבה הזו פחות תסייע לכם. כל השאר מוזמנים לאמץ את הגישה. הגיע הזמן להפסיק את נוהל הטיסות היקרות והבזבזניות בחודשי הקיץ, ולהעביר אותן לתקופות שפויות יותר.
החודשים אוקטובר ומאי הפכו מזמן לסוד של התיירים המתוחכמים, ואין סיבה שלא תצטרפו אליהם. באירופה, וגם בארה“ב, אלה חודשים עם מזג אוויר מצוין. באוקטובר החורף טרם הגיע במלוא עוזו, למעט מקומות כמו המדינות הנורדיות או מדינות בצפון ארה“ב. במאי כוחו של האביב עדיין במותניו, והחום והלחות שכה מאפיינים את יולי־אוגוסט עדיין לא שולטים בשטח. המנהג האירופי המגונה של מחסור כרוני במזגנים, הופך את החודשים החמים שם לסיוט. מצד שני, באוקטובר ובמאי הרחובות הראשיים והמקומות המתוירים זוכים לעדנה של שקט, בניגוד לחודשי הקיץ המהבילים ומפוּצצי התיירים.
אז החלטה אחת כבר קיבלנו: לשנע את הטיול לחו“ל מחודשי החופש העמוסים והיקרים, לחודשים שאחריהם. ואגב, אנחנו לא מדברים רק על חופשות זוגיות, אלא גם על המשפחתיות. אל תספרו לילדים, אבל לא באמת יקרה אסון אם הם יפסידו כמה ימי לימודים. כעת נעבור לעוד כמה סעיפים, שיהפכו את החופשה הבאה שלכם בחו“ל למשתלמת אף יותר.
המשך יבוא
שווה לשקול ברצינות את האפשרות להגיע ולחזור מהיעד שלכם בטיסת־המשך (קונקשן), במקום בטיסה ישירה. נכון, אם אתם טסים לאירופה – טיסת המשך יכולה להיות מטרד של ממש. במקום טיסה של שלוש או ארבע שעות, אתם עלולים להכפיל ויותר את זמן ההגעה ליעד – אם כי גם כאן יש מקרים שבהם זמן ההמתנה בין שתי הטיסות קצר יחסית, וזה עשוי להשתלם. בכל הנוגע לטיסות רחוקות יותר, לארצות הברית למשל, כבר יהיה מדובר לרוב בחיסכון של ממש מבחינה כספית, ועם חיפוש טוב – זמן הטיסה לא יתארך מאוד.
למשל, טיסה ישירה לשבוע בניו־יורק מיד אחרי החגים, מיום ראשון 7 באוקטובר ועד יום ראשון שאחריו, 14 באוקטובר, תעלה לכם לפי אתר KAYAK לפחות 1,178 דולרים בחברת אל־על. לעומת זאת, עצירת ביניים אחת בהלוך ואחת בחזור תוריד את המחיר דרמטית ל־675 דולרים בלבד. והפער בזמנים? באמת לא נורא. טיסה ישירה לניו־יורק נמשכת כ־11 שעות וחצי. בטיסת הקונקשן האמורה – באמצעות חברת ‘אליטליה‘ – יתווספו לכך ארבע שעות וחצי בכל צד. האם ההוזלה המשמעותית, כמעט בחצי מחיר, מצדיקה את העיכוב הנוסף הזה? יש להניח שעבור רבים מאיתנו התשובה תהיה חיובית.

כמובן, לא צריך לעוט על כל קונקשן. שימו לב היטב לסך הזמן הכולל של הטיסה המוצעת, שכן לפעמים מדובר בהמתנה של יממה תמימה במקום שבו מתבצעת עצירת הביניים. עם זאת, עבור מי שעתותיו בידו, זו עשויה להיות הזדמנות כפולה: גם לחוות על הדרך עיר או מדינה נוספת, וגם לטוס שתי טיסות קצרות/בינוניות במקום אחת ארוכה ומתישה. חשוב כמובן לבדוק האם חלק מהעצירה מתבצע בשעות הלילה. במקרה כזה תצטרכו להוסיף למחיר הכרטיס גם לילה במלון.
ידיים על ההגה
רבים מאיתנו כלל לא שוקלים לשכור רכב בחו“ל. הפחד מתאונה חלילה, שבעקבותיה לא נדע מה לעשות מול גורמים במדינה זרה; החשש מבירוקרטיה של הנפקת ביטוח ורישיון בינלאומי; וגם חשש מההבדלים בחוקי הנהיגה ממדינה למדינה – כל אלה מונעים מרבים להפוך את החופשה למהנה, גמישה וזולה יותר. בחודשים שבהם אנו עוסקים – אוקטובר ומאי – ציי השכרת הרכב עומדים כמעט שוממים, ואתם יכולים לקבל בקלות שדרוגים לרכב איכותי יותר ובמחירים נמוכים יחסית.
אז נכון, תצטרכו לשים לב יותר לשלטים הלא־מוכרים, ולפעמים יעצור אתכם שוטר תנועה ותיאלצו לגמגם כמה מילים באנגלית, אבל גם כאן – מי שמעז מרוויח. אחרי פעם או פעמיים שבהם תחליטו לקפוץ למים ולשכור רכב בחו“ל, לא תבינו איך ויתרתם על כך עד כה. כשאתם עם רכב אתם קובעים לאן תיסעו ובאיזו שעה, ואין צורך להסתמך על חסדיה של התחבורה הציבורית. ההגעה היא למקום עצמו, ולא לתחנה במרחק של מי־יודע־כמה מאות מטרים מהיעד. בנוסף, רכב מאפשר לכם לחסוך כסף רב בהוצאות הלינה. במקום לשכור חדר יקר וצפוף במרכז העיר, אתם נוסעים עשרים דקות לשכונה מעט מרוחקת יותר או לפרבר שקט, ובאותו מחיר מקבלים הרבה יותר.

בניגוד לעבר, כיום גם את השכרת הרכב אתם יכולים לעשות באינטרנט, מול סוכנות הרכב המקומית שאליה תגיעו בחופשה. כדי להימנע מאי־נעימויות, מומלץ לרכוש תמורת עוד כמה דולרים ליום את חבילת הביטוח המורחבת שמוכרות כל חברות ההשכרה (LDW או תוכנית משופרת), שמורידה מהשוכר את כל כאב הראש במקרה של תאונה או גניבה ופוטרת אותו מתשלום כלשהו.
למשל, השכרת רכב באיטליה לחמישה ימים מיד אחרי החגים, בין 7 ל־11 באוקטובר, תעלה לכם פחות מחמישים אירו. גם אם תכפילו את הסכום הזה ותוסיפו עליו את הוצאות הדלק – החיסכון בבחירת חדרים מרוחקים ממרכז העיר, שיתאפשר בזכות השכרת הרכב, כבר יהפוך את העסקה לשווה.
אזהרה חשובה בנושא השכרת רכב: בבואכם לקבל את הרכב שהשכרתם, בדרך כלל בסניף החברה בשדה התעופה, היזהרו ממלכודות תיירים שנמצאות שם בשפע. פקידי הקבלה יודעים היטב שאתם מותשים אחרי טיסה ושעות ללא שינה, והם יפציצו אתכם במידע והצעות לרכישת ביטוחים נוספים, ובדרך כלל לא נחוצים, כמו ביטוח גלגלים או גרירת שטח. את כל מה שאתם רוצים לבטח עשו בנחת ובסכומים נמוכים הרבה יותר מול המחשב, מספיק זמן לפני החופשה.
הצד השני של המטבע
הנושא הבא נכון לכל חודשי השנה, אבל רלוונטי גם בחודשים הפחות עמוסים כמו אוקטובר ומאי. חברות הלואו־קוסט כובשות בשנים האחרונות נתחים הולכים וגדלים משוק הטיסות. מדובר בטיסות זולות שבהן לא מחולק אוכל, ישנה הגבלה על כמות המטען שאפשר לשאת איתכם, והטיסות יוצאות מטרמינל 1 בנתב“ג ולא מטרמינל 3. עקרונית, אין שום סיבה שלא להעדיף טיסת לואו־קוסט זולה על פני טיסה רגילה ויקרה, ובכל זאת כדאי לשים לב לכמה נקודות חשובות.
האחת היא דמי ביטול. בעוד בחברות תעופה קלאסיות יהיה לכם קל יותר לבטל את הטיסה בעקבות אירוע כזה או אחר, המדיניות בחברות הלואו־קוסט קשוחה להבהיל. ברגע שלחצתם על אישור ההזמנה, נגמר הסיפור. קחו זאת בחשבון.

עניין נוסף הוא שדה התעופה שבו נוחתים. בארץ ההבדל הוא רק במספר הטרמינל בנתב“ג, אבל בלונדון למשל, כל טיסות הלואו־קוסט נוחתות בשדה התעופה לוטון, שמרוחק יותר ממרכז העיר לעומת שדה התעופה המרכזי הית‘רו, ודרכי הגישה ממנו מסובכות ויקרות יותר. כשמדובר במשפחה בת שש נפשות, הדרך הזו עשויה להפוך לסיפור לא פשוט וגם לא הכי זול.
וכמובן, שימו לב למחיר השופינג. אם בטיסה של אל־על, הכבודה המותרת במחלקת תיירים היא מזוודה של 23 קילוגרם, בחברת הלואו־קוסט WIZZ, למשל, תוכלו להעלות לבטן המטוס רק מזוודה השוקלת עשרה קילו. על כל השאר תצטרכו לשלם. מי שמתכנן לקנות צעצועים לילדים ולשלוח אותם במזוודה, צריך לקחת גם את הנתון הזה בחשבון. בנושא הזה ישנן בשורות טובות מכיוון חברת איזיג‘ט, שלאחרונה העלתה את משקל הכבודה החינמי המותר ל־23 קילוגרם, והשוותה אותו למעשה לחברות התעופה הרגילות.
הרגע האחרון מאחורינו
פעם כולם ידעו שכדי להזמין טיסה במחיר הזול ביותר, כדאי לחכות לרגע האחרון. לא במקרה שמו של אחד האתרים הישראלים הוותיקים לתיירות־חו"ל הוא “הדקה ה־90“. אבל גם בנושא הזה אנחנו נמצאים כיום בעידן אחר.
בכל הקשור לחברות לואו־קוסט, הכלל התהפך ב־180 מעלות; באופן גורף, ככל שתזמינו מוקדם יותר, כך המחיר שתשלמו יהיה זול יותר. המערכות הממוחשבות של החברות הללו מתוכנתות בדיוק בשביל המאחרים, שלמעשה מממנים מכיסם לא מעט נוסעים במחלקות הזולות שהקדימו להזמין. המתנה לרגע האחרון בחברת לואו־קוסט תגרום לכך שתשלמו מחיר כמו בחברת תעופה רגילה, תמורת תנאים פחות טובים.

לגבי חברות תעופה רגילות, מחקרי רשת קובעים כי הזמן הטוב ביותר להזמין כרטיס במחיר אופטימלי הוא תשעים יום לפני תאריך הנסיעה. מדובר כמובן בכלל־אצבע, שיכול להשתנות כתוצאה מפרמטרים שונים כמו באיזו עונה מדובר, כמה חברות מתחרות על הקו המדובר ועוד. כך או כך, הזמנה בשלב מוקדם יותר – ודאי כזו שקודמים לה חיפושים חוזרים ונשנים על אותו היעד ובאותו התאריך – מתריעה בפני המערכת החכמה של האתר כי כנראה יש לכם סיבה טובה לטוס באותו תאריך ולאותו יעד, והמחיר שהיא תציע לכם יעלה בהתאם כמעט מחיפוש לחיפוש. מצד שני, אם תזמינו קרוב מדי לטיסה אתם עלולים לגלות שהכרטיסים למחלקות הזולות אזלו, ושאתם נאלצים לשלם יותר.
כדי למנוע מהמערכת ‘לרגל‘ אחריכם ולהעלות את המחיר, מומלץ לגלוש באמצעות ‘גלישה בסתר‘ (incognito). גלישה באופן זה מונעת מהאתר לעקוב אחרי החיפושים שלכם, וכך בכל פעם מחדש יוצג בפניכם המחיר המקורי. שיטה נוספת היא לחפש בכמה אתרים במקביל. אמנם כל האתרים מחוברים בסופו של דבר לאותה מערכת כרטוס, אבל לא פעם ניתן למצוא הבדלים של עשרות דולרים לאותה טיסה בדיוק. גם חיפוש בשעות אחרות של היממה עשוי לתת לכם מחיר אחר. הגמישות והתנודתיות הרבה במחירים נובעת מניסיונותיהם של חברות התעופה למקסם את ההכנסות, בעידן שבו כל נוסע הופך לסוכן נסיעות עצמאי. כיום, על מטוס ממוצע שבו 250 נוסעים תוכלו למצוא כ־200 מחירים שונים ששולמו על אותה טיסה בדיוק.
ישנם אתרים רבים שבהם ניתן לחפש ולהזמין טיסות. ברובם לא תבצעו בסופו של דבר את הרכישה; מדובר באגרגטורים שאוספים מידע, מציגים אותו באופן מדורג ואז שולחים את הגולש לבצע את הרכישה הסופית באתר של סוכן נסיעות וירטואלי או באתר חברת התעופה. ההיצע של אתרים אלה כולל כמה ישראלים לא רעים, אבל הגדולים בזירה הבינלאומית שמאפשרים גם טיסות המשך לכמה יעדים (מולטי־סיטי) הם קיאק (kayak.com), מומונדו (momondo.com) וסקיי־סקאנר (skyscanner.net).