כשמדברים על יהדות ארה"ב, לעיתים שוכחים שלא כולם בה חברים בארגונים היהודיים הייצוגיים, או שלא כולם ציוניים בהגדרה. כאלה הם חסידי סאטמר, אשר מתנגדים לקיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית, וחושבים שאסור להנהגה הישראלית לדבר בשמם ברחבי העולם. הם אף מגייסים כספים רבים למטרות אנטי ציוניות, למשל למניעת שירות חיילים חרדים בצה"ל. לאחר מספר בקשות ופניות נענה הרב משה דוד כ"ץ, דור רביעי לחסידי סאטמר, לשוחח עימנו. הוא משמש כמנכ"ל ויו"ר ארגון נטרונא, או באנגלית True Torah Jew (יהודי התורה האמיתית), מעין זרוע הסברה של החסידות בתקשורת ובעולם שמחוץ לסאטמר.
הוא נולד בוויליאמסבורג ולמד כל חייו במוסדות סאטמר. "הציונים גרועים מכל הקבוצות בעבר", פותח כ"ץ. "הרי תמיד היו כאלה שפרשו מהציבור, כמו הצדוקים ואנשי ההשכלה, אך הם אף פעם לא השתלטו על כלל ישראל, על הרוב. המשכילים היו אומרים: 'תהיה יהודי בביתך ואדם בצאתך'. הם הסיתו והדיחו, אבל הם התנתקו מהעם היהודי ולא הייתה להם החוצפה לייצג אותם. מנהיגי האומה היו תמיד גדולי התורה והם היו האחראים על הקהילה. כולם ידעו שאצל כלל ישראל השורש הוא האמונה והדת. אך אז הגיעה הציונות, והם ניסו לשנות את היהדות ללאומיות. אצלם היהדות זו תרבות, השפה העברית המודרנית, וארץ ישראל. הציונים מאמינים שהלאומיות היא היהדות. אנחנו מאמינים שבמתן תורה הפכנו להיום עם, כדברי הכתוב 'היום הזה נהיית לעם'. לראיה: אם היהדות היא לאומיות או גזע, אז אי אפשר להתגייר. ואם אכן אפשר להתגייר, הדבר מוכיח שיהדות היא אמונה ודת ולא גזענות ולאומיות. זה בסיס ההבדל בין הציונות לבין המתנגדים לה".

לטענתו, "הניסיון הציוני כעת הוא האם מותר לך להיות עצמאי לפני ביאת המשיח או לא. וזה כל הרעיון שלנו. אנחנו צריכים להישאר בגלות עד הגאולה. כשה' יקרא לנו על ידי המשיח, כולנו נעלה לישראל. זו התורה על רגל אחת, ועל זה התחנכתי".
הלאומיות שלי היא בארה"ב
חסידות סאטמר היא חצר חסידית שהוקמה על ידי הרב יואל טייטלבוים בשנת 1905 בעיירה סאטו מארה שבטרנסילבניה, כיום ברומניה. אחרי השואה עבר מרכז החסידות לוויליאמסבורג שבניו יורק, שם הפכה לאחת הגדולות בעולם. לאחר מותו של האדמו"ר הראשון הנהיג את החסידות אחיינו, הרב משה טייטלבוים. סמוך לפטירתו בשנת 2006 החסידות התפצלה בין בניו – הרב אהרן טייטלבוים, שחצרו בקריית יואל, והרב זלמן לייב טייטלבוים, שחצרו בוויליאמסבורג. החסידות מתאפיינת בקנאות ובהתנגדות אידאולוגית נוקשה לציונות ולמדינת ישראל.
כשגדלת כילד, מה ידעת על ישראל?
"ידעתי שישראל היא לא חלק מהתרבות והחיים שלנו. שאנחנו נגיע לשם אחרי המתנה, כאשר הגאולה תבוא ואף על פי שיתמהמה עם כל זה אחכה לו. כמובן שידענו תמיד שיש בישראל יהודים רבים, ואנחנו מתפללים עבור יהודים בישראל, כמו שאנחנו מתפללים עבור יהודים בבריטניה כשיש להם בעיות. מאידך, אנחנו לא מתפללים עבור הממשלה. ממנה צריך להתרחק. אסור לנו להיות חלק מהם בשום צורה, לא לקחת מהם כסף ולא להצביע בבחירות. זו השיטה שלנו בסאטמר. מבחינתנו הממשלה היא כפירה בעיקרי האמונה והיא כלל לא אמורה להתקיים. אנחנו כן מצביעים בבחירות בארה"ב כי הממשלה אצלנו בסדר. מותר לנו להיות חלק מזה. אדרבה, אנחנו צריכים לחפש את הטוב שבממשלה, שתשמור עלינו עד הגאולה.
"הבעיה שלנו היא שהממשלה בישראל מייצגת אותה בכל העולם, והם מתיימרים לייצג את כל היהודים. בחוק הלאום אומרת ממשלת ישראל שהיא מייצגת את היהודים בכל העולם, ומבטיחה לשמור על ביטחונם בכל מדינה ומדינה. כשביבי נואם בעולם ואומר שהוא מייצג את כל היהודים, זה מעצבן אותנו, כיוון שאנחנו לא מאמינים שאנחנו חלק מזה. התפיסה בישראל, שהיהדות היא לאומיות ולא דת, זה חילול ה' גדול וסכנה גדולה. זה גורם לכך שהגויים יחשבו על היהודים בארצות הגולה שהם לאומיות אחרת, שהם לא חלק מהממשלה ומהאזרחים. זוהי שאיפת האנטישמים, לסווג את כלל ישראל כנוכרים וכגידול זר במקומות מושבותיהם".

"היטלר בחיבורו 'מיין קאמפף', בדברי הסתה וגועל נגד עם ישראל, עסוק בעלילת הדם שהיהודים הם אנשים שונים, שהם אינם אזרחים גרמנים כיוון שהם בעלי דת יהודית. לטענתו של היטלר היהודים הם בעלי אזרחות נפרדת, אנשים זרים ונוכרים, גידול זר שצריך להיפטר ממנו. הראיה של היטלר הייתה מהרעיון הציוני, שלדבריו מטרתו הייתה לבסס את אופייה של היהדות כלאומיות. הרעיון הציוני הוא אבן היסוד שעליה בנה היטלר את עלילת הדם שהיהודים הם גידול זר ושיש למחוק ולחסל אותם.
"ישראל רוצה להוכיח שהיהדות היא גזענות ולאומיות, ונטרונא, הארגון שלנו, רוצה להוכיח הפוך: שהיהדות היא אמונה ודת. אני יהודי שמאמין בי"ג העיקרים, והלאומיות שלי היא בארה"ב".
מחיר הנאמנות הכפולה
כ"ץ מבקש להביא ציטוט של חוזה המדינה בנימין זאב הרצל, ובו הוא אומר כי האנטישמיות טובה לציונות, כיוון שאז יהודים יעלו לישראל. "האנטישמים יהיו החברים הטובים ביותר שלנו, המדינות האנטישמיות יהיו בנות בריתנו", הוא מצטט מיומניו של הרצל.
"זו הסיבה לכך שאנחנו מפרסמים שאיננו קשורים למדינת ישראל", ממשיך כ"ץ. "יהודי הגולה אינם בשר תותחים של הישראלים. המדינה לא מייצגת את היהודים ובטח שלא את היהדות, היא כן מייצגת את ישראל או את בוחריה. אל תציעו לנו שירותי ייצוג בעולם. אנחנו לא רוצים שתייצגו אותנו, אנחנו מסתדרים יפה מאוד לבד".
לדברי כ"ץ, הסיוע שישראל מתיימרת להושיט ליהודים בעולם הוא "ערמומי ורע", וגורם לאנטישמיות ברחבי תבל. "כיהודים אמריקנים אנחנו רואים שהגויים לא אוהבים את זה שהיהודים נאמנים לישראל יותר מלממשלתם, או שיהודי מצביע בבחירות בארה"ב על פי מה שיותר טוב לישראל. הם לא חושבים על החינוך, הכלכלה והביטחון שלהם בארה"ב. זה נקרא אצלם 'נאמנות כפולה'. לאחר מכן באים הישראלים ואומרים על מועמד זה או אחר שהם 'טובים לישראל' או 'רעים לישראל'. זה יוצר רושם רע מאוד ליהודים האמריקנים, ומה שרואים כלפי חוץ זה שהם משתמשים בממשלה שלנו בארה"ב לטובת ישראל, שהיא ישות נפרדת. אנחנו חייבים להיות נאמנים לארה"ב, כדברי ירמיהו הנביא: 'דרשו את שלום העיר אשר הגליתי אתכם שמה' ולא לסטות מכך.
"העובדה היא שכשיש מהומה וקלחת בישראל, למשל בעזה עם הפלשתינים, יש תמיד יותר אנטישמיות ברחבי העולם. כשיש מלחמה בישראל יש טרור ברחבי העולם ואנטישמיות כלפי יהודים. הערבי ברחוב מבין שיהודי וישראל הם אותו הדבר. כשישראל מחרחרת מלחמה עם הפלשתינים אנחנו משלמים על כך מחיר, ואנחנו לא חושבים שזה צריך להיות כך. ישראל מתיימרת לשמור על ביטחונם של יהודים בארצות הגולה, אך ההפך הוא הנכון: היהודים בגולה משלמים מחיר גבוה עבור ישראל".
כ"ץ אינו רוצה לדבר על נטורי קרתא, קבוצה חרדית קטנה המתנגדת לקיומה של מדינת ישראל ואף מצדדת בפלשתינים. הוא רק מבקש להדגיש את הבידול בינם לבין סאטמר: "אנחנו לא נכנסים לעניינים פוליטיים נגד הציונות. הטענה שלנו מבוססת בתורה. בניגוד לקבוצות אחרות אנחנו לא נגיד שהפלשתינים צודקים או שמא ישראל. מעולם גם לא נפגשנו עם ההנהגה הערבית. מה שאנחנו כן עושים זה לפרסם שישראל אינה מייצגת אותנו, ואיננו אחראים על מעשיהם. מבחינתנו, גם אם הפלשתינים יעשו שלום עם ישראל, עדיין נתנגד לקיומה".

אבל שונאי ישראל משתמשים בחומרים שאתם מפרסמים נגד מדינת ישראל.
"החומרים שלנו מבוססים תמיד על מה שישראל עושה, שהוא רע ליהודים. אנחנו לא מפרסמים הודעות על פעילות של ישראל נגד אומות אחרות, כיוון שאנחנו לא רוצים ליצור אנטגוניזם. אנחנו לא רוצים לגרום למי שלא כועס עלינו או על היהודים – שיכעס. אלה החוקים של הרבנים שלי, שאני מיישם בעבודתי. הקו הוא לא להיכנס לפוליטיקה, רק להגיד: זה לא אנחנו".
אבל אתם למשל כן מפגינים נגד ישראל על נושאים פוליטיים.
"נכון, אנחנו מפגינים, אבל אך ורק בנושאים פנים ישראליים או יהודיים. למשל גזרת הגיוס, או אם מדברים לכאורה בשמנו ובשם יהודי העולם באו"ם או בקונגרס בארה"ב, אז אנחנו נפגין, כי ביבי לא מייצג אותנו". ניתן למצוא באתר נטרונא תמונות של חסידי סאטמר מפגינים בגשם נגד נתניהו לפני נאומו באו"ם. בין השאר נכתב על השלטים: "ישראל איננה מייצגת את היהודים או את היהדות"; "העמדה של ביבי נתניהו תפגע ביהדות האמריקנית". גם ההתייחסות אליו איננה כאל "ראש הממשלה" או "בנימין נתניהו" אלא בפשטות או שמא בזלזול "ביבי".
"לא נגיד שישראל טועה מבחינה פוליטית. לא תראה חסידי סאטמר מפגינים נגד ישראל ובעד הפלשתינים", הוא מבהיר, אך מודה שיש הבדל בין הצורה שבה הם מתבטאים ב"רחוב" לבין הצורה שבה הם מתבטאים ב"בית המדרש" – שם הם מרשים לעצמם להיות ביקורתיים יותר כלפי ישראל. "בבית המדרש תוכל לשמוע קולות של אנשים שאומרים שהישראלים מתגרים באומות והורגים פלשתינים, וזה מעשה אסור. או שתשמע שלישראלים אכפת בעיקר מהאדמה ופחות מחיי אדם. זה קו מאוד עדין. כמו־כן, יהיו חסידי סאטמר שיגידו בבית המדרש כי לישראלים אין הסימנים של יהודי – 'רחמנים, ביישנים וגומלי חסדים'. ברחוב, מחוץ לקהילות סאטמר, לא נתבטא כך לעולם".
כאשר אני מנסה להבין מה עוד אומרים ב"בית המדרש" של סאטמר על ישראל, הוא משיב כי "בבית המדרש אנשים לא יפחדו להגיד שישראל מסכנת את חייהם של יהודים. הרבה מאוד אנשים אצלנו מרגישים כך. בוודאי אין אנו רוצים בקיומה של המדינה כמדינה יהודית, אבל אף לפי שיטתם ישראל צריכה לשאוף לשלום. 'דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום'. בעיניהם צריך לעשות את כל העבודה שבעולם ולפשר בין שני הצדדים, לחיות בשלום ולא להיכנס למלחמות ולסכן חיי אדם. אבל אל תבין אותי לא נכון, גם אם ישראל תחיה בשלום עם הפלשתינים, אנחנו עדיין נתנגד למדינת ישראל".
כ"ץ נותן לי דוגמה תיאורטית: "אם מנהיג פלשתיני ישאל אותנו: 'מהי עמדתכם ביחס למה שישראל עושה לנו?', אנחנו נגיד לו: 'אנחנו יותר נגד מדינת ישראל מכם; אתם כועסים כי גזלו לכם את האדמה, אך אנחנו נמשיך להתנגד לישראל גם אם תחיו יחד בשלום איתם. ככה אנחנו מתחמקים מלדבר על הנושא. קשה לנו עם העובדה שאנשים נהרגים על ידי יהודים. זה לא צריך להיות ככה".
וזה לא נורא לראות אותם רוצחים יהודים?
"ברור. אתה צודק, ועובדה זו גורמת לי להיות ער בלילות, וזו הסיבה שאנו מפרסמים השכם והערב שאסור לכעוס על היהודים בגלל הישראלים. בישראל מוכנים לראות יהודים שנרצחים בצבא או בשדה הקרב, אך כל זאת כדי להרוויח עוד אדמה או התנחלויות. לצערי זהו העיקר אצלם. הארגונים היהודיים כגון הסוכנות היהודית ושאר הגופים הדומים מסיתים את יהודי ארה"ב לעלות לישראל ולחיות בהתנחלויות, ולצערי כמה משפחות שלהם נרצחו או נטבחו למוות. דמי ישראל בכפיהם", טוען כ"ץ בכעס.
קורבין אינו בעיה של היהודים
אתה והארגון שלך משמשים מעין שר חוץ של סאטמר, ואני משער שאתה עוקב מקרוב אחרי מה שקורה בישראל.
"כן, ברור שאנחנו עוקבים, אבל זה ממש לא אומר שאנחנו או אני נגיב על כל דבר. אנו מגיבים רק לדברים שנוגעים לאג'נדה שלנו. אנחנו נגיב כאשר אישיות ישראלית תנסה להשתמש בנו, יהודי הגולה, כבשר תותחים. למשל, שגריר ישראל בוושינגטון לשעבר מייקל אורן אמר בעקבות המצב המורכב בבריטניה עם יו"ר הלייבור ג'רמי קורבין שצריך להציע ליהודי הממלכה לעלות לישראל ואף להציע להם הטבות כלכליות. ואנחנו אומרים – מה עניינך עם מה שקורה בקהילה היהודית בבריטניה? לנו, לסאטמר, יש שם קהילה, והם כועסים מאוד על האמירות האלה. הוא רוצה להשתמש בקהילה שלנו כי יש לו עניינים עם הפלשתינים, אז הוא אומר על פוליטיקאי כזה או אחר שהוא אנטישמי, ואז גורם לנו בעיות. אז אני אומר לאורן: תתרחק, אתה לא מייצג אותנו". בארגון אף אספו חתימות של רבנים חרדים המצהירים כי בעיניהם קורבין איננו מהווה בעיה לקהילה היהודית.

אבל קורבין אנטישמי גם ללא האמירות האנטי ישראליות הקשות שלו.
"גם אם כן, תיזהר בצורה שאתה מדבר על זה, כי הוא יכול בסוף לנצח בבחירות ולהיות ראש ממשלה. היהודים שם מנסים לנהל את הסיטואציה הזאת בעצמם, ואז אורן מגיע ומתבטא כך. צייצנו על כך בצורה מאוד חריפה, והרבה מאוד אנשים צייצו אותנו מחדש. גם כאשר דובר על העברת השגרירות האמריקנית מתל אביב לירושלים, העלינו סרטון של הרב יעקב שפירו (דובר ארגון נטרונא) שדיבר על כך". בסרטון נראה שפירו צופה בנאום של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, שבו הוא מצהיר על ירושלים כ"בירת העם היהודי". שפירו מסביר כי "אין קשר פוליטי בין ישראל לירושלים. זו בסך הכול עיר קדושה", הוא מצהיר. "לעם היהודי אין בירה, אף פעם לא הייתה לנו בירה. העם היהודי הוא קהילה דתית. אנחנו מתפללים לכיוון ירושלים ומתייחסים אליה כאל עיר קדושה, לא כעיר בירה פוליטית של העם היהודי". בפייסבוק בלבד יש לסרטון קרוב לשני מיליון צפיות. לעמוד שלהם רשומים קרוב ל־300 אלף עוקבים מרחבי העולם. כ"ץ: "כששואלים את הרב שפירו על הפוליטיקה בישראל, הוא שואל: 'למה אתם לא שואלים אותי על הפוליטיקה בסין או בטיוואן? אם אני אענה על זה, זה אומר שאני קשור אליהם, והאמת היא שאני לא'".
אתם תומכים כלכלית בקמפיין נגד חוק הגיוס?
"קודם כול, אנחנו אכן תומכים בקמפיין בישראל נגד הגיוס. בהיבט של מלחמה נגד גזרות בכלל יש לנו גישה אחרת: קודם כול, ההבדל בין סאטמר והעדה החרדית לגופים כמו 'אגודת ישראל' או 'דגל התורה' הוא שהם מרגישים שבשביל להילחם בגיוס או על כל נושא צריך להיות 'מבפנים', חלק מהמערכת. אנחנו חושבים שצריך להשפיע 'מבחוץ'. בסאטמר ובעדה החרדית הצבעה בבחירות בישראל היא איסור חמור מאוד, כי הבוחרים הם 'מקימי השלטון', שותפים, ומודים ל'שלטון המינות'. אף אם הם יפעלו בכנסת לטובת הדת הדבר אסור, כשם שאסור לעבוד בשבת אף אם ההפסד רב. אסור להצביע ולשלוח נציגים לכנסת. הרי כשיש לך למשל בארה"ב שתי מפלגות, רפובליקנים ודמוקרטים, כל אחד יתנגד לחוק של השני, גם אם הוא טוב. זו הפוליטיקה. כך גם סביב גיוס חרדים ואינטרסים אחרים שיש להם בתוך המערכת הפוליטית. לדעתנו למשל, אם יאיר לפיד לא היה רואה חרדים בכנסת הוא לא היה מתעסק בזה כל הזמן. לא היה פוקוס על חרדים. אז כך גם לגבי הגיוס".
לימוד התורה בישראל חסר ערך
כחלק מהפעילות ההסברתית שלהם, גורמים בחסידות סאטמר פעלו כדי לגרום ליהודים מצרפת שלא לעלות לישראל לפני מספר שנים. הם נתנו מלגות לאברכים, ואף הקימו בישראל מוסדות חרדיים לאותם עולים כדי שלא ילמדו בבתי ספר ממלכתיים. כ"ץ לא רוצה לדבר על הנושא יותר מדי, אך אומר: "פעלנו כדי שהיהודים יישארו בצרפת, כיוון שהעלייה לישראל בעת הזו היא כפירה בערך קיבוץ הגלויות שיתרחש כאשר יגיע משיח צדקנו. מלך המשיח עתיד לקבץ את בני ישראל. לדעתנו אם הם יעזבו את הרפובליקה זו תהיה בעיה גדולה. למשל, אם אדם צועד בצרפת עם הילד שלו ברחוב ורואה מסעדה כשרה, הוא ייכנס לשם כיוון שהוא יהודי. אבל בארץ זה לא בהכרח יקרה – כי כולם יהודים, גם בלי שמירת התורה. אז אין את הבידול הזה. גם אם יש בעיות ליהודים בצרפת, כגון אירועים אנטישמיים, צריך לפרסם שהיהודים בצרפת אינם קשורים לישראל, אין שום קשר בין השניים"
הייתם שמחים אם מדינת ישראל תחדל להתקיים?
"אנו מתפללים שהיא תתבטל מתוך רחמים וחסדים בלי שום צער ונזק ליהודי".
יש לכם תפילה מיוחדת נגד קיומה של מדינת ישראל?
"לא, אנחנו מתכוונים על כך כשאנחנו מתפללים את המילים 'ולמלשינים אל תהי תקווה'".
כ"ץ אינו רואה בשגשוג לימוד התורה בישראל שום ערך. לדבריו, רבים מגדולי ישראל לאורך השנים לא חיו בארץ ישראל, "התלמוד הבבלי נכתב בעיראק, רוב הגדולים האשכנזים והספרדים כאחד לא חיו במדינת ישראל. רוב התורה בעצם לא הייתה בישראל. זה חלק מהפילוסופיה שלנו". עוד הוא מוסיף כי "חלק מה'עילויים' המוכשרים שעלו לישראל גרמו להרס ולחורבן של כמה קהילות גדולות בארצות הגולה".
הכול נובע מאהבת ישראל
נקודה מעניינת היא ש"נטרונא" מייצג את שני הפלגים בחסידות סאטמר, וזהו אולי הגוף היחיד שמייצג את שני הפלגים שאינם בקשרי ידידות. "אנחנו נהיה תמיד בשני העיתונים של החסידויות, ואנו מתייעצים עם שני הצדדים על התגובות שלנו ועל דרכי הפעולה", הוא מסביר, ואומר כי הוא עצמו איננו משויך לחלוטין לאחד הפלגים, אלא משתדל להיות חלק מהשניים באופן שווה.

בניגוד לעבר, אז חסידי סאטמר היו מנותקים מהטכנולוגיה, כיום יותר ויותר צעירים ומבוגרים מחוברים לאינטרנט ומחזיקים טלפונים סלולריים. כ"ץ מסכים עם הטענה שלי לגבי החסידות, שמתחילה להשתנות: "הבעיה היא שאי אפשר להימנע מזה. שני האדמו"רים שלנו מנסים לגרום לציבור להתרחק מהאינטרנט, אבל זו בעיה, כי זו דרך הפרנסה ולכן מאוד קשה להגביל את זה. פעם באמת כמו שציינת היינו יותר מבודדים ולא חשופים לתקשורת, אך מאז שהחסידות גדלה מבינים הפוליטיקאים בארה"ב שהקהילות שלנו גדלות, שיש לנו הרבה ילדים, אז אוטומטית הם רוצים להיות בקשר איתנו. בעקבות מחירי הדירות הגבוהים חסידי סאטמר גם מתגוררים בכל מיני אזורים, לא רק בקריית יואל, ויליאמסבורג, בורו פארק, אלא באזורים נוספים". על פי מחקר שנערך בשנת 2006, ישנם קרוב ל־120 אלף חסידי סאטמר ברחבי העולם, רובם בארה"ב. מחקרים אחרים הראו נתונים נמוכים יותר. לשני הפלגים של סאטמר ישנם בישראל כ־500 בתי אב לכל פלג.
"קשה לדעת כמה חסידי סאטמר יש היום, כי הרי יש אנשים שלא נראים לך חיצונית כחסידים או שלא מקיימים את כל המנהגים, אך בהחלט מזוהים עמנו", אומר כ"ץ.
דומני שעבור רוב הקוראים שלנו, ההרגשה היא שאתם פשוט שונאים אותנו.
"הסיבה שאנחנו נגד מדינת ישראל היא כי אנחנו בעד יהודים ואוהבים את היהודים. יש האמירה המפורסמת: אל תשימו את כל הביצים בסל אחד. ככה אנחנו רואים את העם היהודי: אל תשימו את כל היהודים במקום אחד. הרי התוכנית של הקב"ה היא שיהיו יהודים בכל מקום, ואילו הקיבוץ של כל היהודים במקום אחד הוא התקווה לאנטישמים, כדי שיוכלו להשמידנו. היהודים בעינינו צריכים להיות בכל מקום. מספרים על האדמו"ר מסאטמר, שהציוני הכי גדול היה מגיע אליו עם בעיה אישית, והוא היה מתייחס אליו כמו אל חסיד. הוא התייחס לכולם באותה צורה. אין פה עניין אישי נגד יהודים, אלא אמונה בצדקת דרכנו, שהיא שונה מאוד משלכם. אנחנו בוכים בדיוק כמוכם כאשר ישנם אירועים קשים. אנחנו בוכים גם על מקור הצרה: מדינת ישראל. כל ארגוני החסד שלנו מוכוונים כלפי כל יהודי, מבלי לשאול אותם מה הם חושבים על ישראל. למשל פעילויות של 'ביקור חולים' ומגוון פעילויות חסד נוספות".
לסיום הוא מבקש להדגיש: "אני לא רוצה להעליב אנשים, האדמו"ר מסאטמר אף פעם לא הזכיר אנשים שהיה נגדם בדרשות שלו. אני מאמין שהאדמו"ר מסאטמר אהב יהודים הרבה יותר מכל הציונים. הוא גם נתן כסף לכל היהודים. לא משנה מה האמין או לא. אם אדם הוא יהודי וצריך עזרה – הוא נחלץ לעזרתו. הכול נובע מאהבת ישראל".