"אני לא אופתע אם תהיה עליה קלה לישראל". כך העריך ג'ו ליברמן, יהודי, לשעבר סנאטור ומועמד המפלגה הדמוקרטית לתפקיד סגן נשיא ארה"ב. בשיחה עם ד"ר רות קבסה אברמזון, מייסדת ומנכ"לית המיזם "שבת UNPLUGGED", במסגרת ועידת עם עולם של מקור ראשון, שוחחו השניים בעיקר על נושא השבת כגורם מאחד של היהודים מכל הזרמים בעולם. אך בראשית השיחה התבקש ליברמן להתייחס לאירועים האקטואליים בארה"ב – ההתמודדות עם נגיף הקורונה, והמהומות על רקע הריגתו של ג'ורג' פלויד במיניאפוליס.
כתבות נוספות באתר מקור ראשון:
–החרמת הרפורמים פירושה החרמת יהדות התפוצות
–הרב סרחיו ברגמן על נישואי תערובת: "יש לכתחילה, ויש בדיעבד"
– בני גנץ על הקשר עם יהדות התפוצות: "לא עשינו די"
"צריך להדגיש" אמר ליברמן, "בקהילה היהודית באמריקה לא מרגישים מטרה של ההפגנות האלה. אני חושב שיש הרבה צעירים יהודים אמריקאים שמשתתפים במחאה השקטה הזו, לא בקטע האנרכי אני מקווה. גם כשהייתי צעיר הגעתי למיסיסיפי כדי לאפשר לשחורים להצביע, צעדתי בצעדה של מרטין לותר קינג ב-1963. אחת הסיבות הייתה, כי חשבתי שחלק מהמורשת היהודית שלי היא המחויבות שלי להיות חלק מ"יציאה" מסוג שונה, במקרה הזה זו הייתה ההפרדה הגזעית בארה"ב".
ליברמן אמר כי לדעתו יש לקהילה היהודית בארה"ב תפקיד היסטורי כעת: "מבחינה היסטורית הקהילה היהודית באמריקה תמכה בהתלהבות במתן יחס שווה, בהזדמנות שווה על פי החוק לכל האמריקאים, גם לאלו האפרו-אמריקאים. גם למחות על היחס המפלה וגם לדבר בעד שיקום שלטון החוק בערים שלנו, שנמצא באנרכיה כעת".
כשנשאל על אמירתו של הנשיא טראמפ כי "אם תצביעו לדמוקרטים אתם מאוד לא נאמנים לישראל" ענה ליברמן בכנות: "הנשיא טראמפ הוא אחד הנשיאים הכי פרו-ישראל שהיו לישראל מאז 1948. ג'ו ביידן, שאותו אני מכיר זמן רב, הוא תומך גדול בישראל וכך יגידו גם אנשי מדינתו, וגם אנשי הממשל בישראל. אבל זה יהיה 'נושא' כי בצד השמאלי במפלגה הדמוקרטית יש קבוצה שהיא לא פרו-ישראל כמו שהמפלגה הייתה במשך חיי, וזה מדאיג אותי מאוד".
ליברמן הוא יהודי אורתודוכסי שומר מצוות, ואף חיבר ספר על השבת, "The Gift Of Rest", שייצא בשנה הקרובה גם בתרגום לעברית.
האיום הגדול ביותר ליהודים האמריקאים הוא הבורות בתחום התרבות היהודית. האם שבת עשויה לספק הזדמנות בעניין הזה?
"אני אוהב את השבת והייתה לי הזדמנות לפרסם את הספר "מתנת המנוחה". יש יותר אוריינות יהודית משהייתה אי פעם, כי אנחנו בעידן של פרסומים רבים של טקסטים יהודיים, וצמיחת בתי ספר יהודיים שהם לא רק ישיבות אורתודוקסיות. מצד שני, זה עדיין נכון שמיעוט משמעותי מאוד ואולי רוב קטן של יהודים לא קשור בכלל לארגונים היהודיים. אני חושב שהשבת היא דלת להבנת התרבות היהודית. אני מדבר כמישהו שגדל במשפחה אורתודוקסית, ששומר שבת לפי ההלכה, אבל אני חושב שאנחנו חייבים שתהיה לנו גישה של הושטת יד לגבי השבת".
ליברמן מספר על חבר טוב שלו שהיה מגיע לבית הכנסת בקביעות, אבל באחת ההזדמנויות סיפר לו "שהוא יוצא לארוחת צהריים בשבת עם אשתו ולפעמים לקונצרט. ואז הוא אמר שלכל אחד תהיה האפשרות לשמור שבת כרצונו. אפשר ללמוד מהחכמה של חב"ד והרבי מלובאוויטש, לשמור "מצווה מצווה". לא אתווכח איתך על מה שאתה לא עושה, אלא אודה לך על מה שאתה כן עושה. אתה יכול לעשות רק קידוש או רק המוציא. יכול להיות שיהיו אנשים שיתחברו דווקא לברכת הילדים.
"אחד הדברים הקשים שלי כסנאטור הייתה להגיע הביתה לפני כניסת שבת, אבל הדבר הקשה ביותר היה לסגור את המכשיר הסלולרי שלי כי 'אוי מה יקרה?'. גם זה יכול להיות פתח כדי להכיר את השבת. יש הרבה דלתות להכנסת יהודים ולא יהודים".
למה אנחנו מתווכחים כל כך על השבת ואיך הופכים את זה לערך משותף?
"חייבת להיות הבנה. ואני מגיע לזה מנקודת מבט של צופה. במדינה יהודית זה קשה כי זו מדינה שרוצה לחיות על פי התורה וההלכה, מצד שני זה לא יכול להיעשות בצורה שמסמנת אנשים כשווים פחות, או גורמת להם להרגיש שהם נדחקים החוצה. כמו שהמלמדים היהודים היו מחלקים ממתקים לילדים כדי לגרום להם לאהוב את התורה, בבתי כנסת יש "אנשי ממתקים" שמחלקים ממתקים לילדים כדי למשוך אותם, אנחנו צריכים אנשים כאלו גם למבוגרים. לא לסגור את הדלתות אלא לנסות למשוך את כולם באהבת ישראל. המשימה היא להרחיב את המצוות ליותר אנשים".