הקונצרט הקרוב של תזמורת "הבארוק ירושלים" יכיל חידוש מפתיע שאינו מקובל באותו ז'אנר מוזיקלי, ששלט באירופה מתחילת המאה ה-17 ועד אמצע המאה ה-18: כולו יושר בעברית. הקונצרט, שיתקיים בירושלים ובתל אביב בשבוע הבא, הוא תוצאה של שיתוף פעולה בין התזמורת לבין המרכז לחקר המוזיקה היהודית באוניברסיטה העברית בירושלים. יחדיו הם אספו, חיברו, עיבדו וערכו מוזיקה שהתגלתה בבתי כנסת באמסטרדם ובאיטליה. בנוסף, יבוצעו בקונצרט יצירות בעברית מאת מלחינים לא יהודים שחיברו מוזיקה לקהילות יהודיות בפרובנס ובהולנד.

יודגש כי לא מדובר ב"מוזיקה יהודית" כמו כלייזמר וכו', והיצירות קרובות יותר לטעם המערבי הקלאסי של המאה ה-18. חלק ניכר מהמוזיקה בקונצרט נחשף בעליות הגג של בתי הכנסת ולאו דווקא בספריות, ונדרשה עבודה רבה על מנת לעבד אותו ולהתאים לתזמורת עם סולנים מאחר שרובו נכתב עבור קול יחיד – פנקסי החזנים של בתי הכנסת.
התכנית תכלול יצירות מכתב היד של החזן צרפתי מאמסטרדם שטרם נשמעו, ושעובדו במיוחד לקונצרט זה על ידי ד"ר אלון שב מאוניברסיטת חיפה. יצירות אלו, בעיבודן החדש, יבוצעו בהופעת בכורה עולמית על ידי תזמורת הבארוק ירושלים, וירחיבו בוודאות את האופקים של אותה "המצאה" מודרנית שנקראת "הבארוק היהודי", הנוכחת כיום בתדירות גבוהה מעל במות הקונצרטים בחו"ל. בנוסף יבוצעו גם עיבודים מאת מנהלה המוזיקלי של התזמורת, פרופ' דוד שמר, שינצח על הקונצרט.
הקונצרט בירושלים יתקיים ביום א' הקרוב (13.1, 20:00) באולם ימקא, ולפניו תתקיים הרצאה מאת פרופ' אדווין סרוסי מהאוניברסיטה העברית, חתן פרס ישראל לחקר התרבות וראש המרכז לחקר המוזיקה היהודית. פרופ' סרוסי ידבר על איסוף חומרי הגלם לקונצרט מספריות, בתי כנסת וארכיונים של הקהילות היהודיות ברחבי העולם, ועל הבאתם לביצוע. הקונצרט אף יועבר בשידור חי בקול המוזיקה.
הקונצרט בתל אביב יתקיים יום לאחר מכן, יום ב' ה-14.1, באולם צוקר של היכל התרבות (20:00), ולפניו תתקיים הרצאה מפי ד"ר אלון שב, שישוחח על תפקידה של המוזיקה היהודית בסצנת המוזיקה העתיקה כיום – מהמוזיקה הספרדית של ימי-הביניים, דרך סלומונה די רוסי, וכלה במוזיקה של המאה ה-18. כמו-כן, הוא ישתף את הקהל בתהליך היצירתי של שחזור מוזיקה יהודית מתקופת הבארוק.