טקס האוסקר יתקיים הלילה (בין ראשון לשני), וטוב שכך. אם היה צריך לחכות עוד קצת זמן, ממש לא בטוח שהאוסקר היה שורד. שנה קשה עברה על הטקס הזה, שבשנים האחרונות רק מאבד עוד ועוד צופים – עובדה שהכניסה את מפיקיו להיסטריה והובילה לכמה החלטות בעייתיות במהלך השנה האחרונה.
זה התחיל מההצעה ההזויה להכניס קטגוריה בשם "הסרט הפופולרי ביותר" במטרה להכיר בשוברי הקופות, וכך למשוך קהל צעיר. אך האקדמיה לא השכילה להבין שעצם ההצעה ליצור הפרדה בין "איכותי" לפופולרי, מחדדת את הניתוק שלה מהקהל – שחושב, ובצדק, שהם אינם ערכים סותרים.

בהמשך התחוללה השערורייה הגדולה ביותר, שנסבה סביב בחירתו של השחקן קווין הארט להנחות את הטקס. מיד לאחר בחירתו צפו להם (כרגיל בתקופה זו) ציוצים בעייתיים, הומופוביים במקרה זה, מעברו של הארט. הוא התנצל והסביר שעבר שינוי, האקדמיה קיבלה את דבריו והציעה לו לחזור לתפקיד אך הוא סירב. התוצאה – לראשונה
מזה שלושה עשורים, יתקיים הטקס ללא מנחה, ואת קטעי הקישור יאיישו שלל הכוכבים. ואם זה לא הספיק, אז ממש בשבוע האחרון, בניסיון לשמור על אורך הטקס מתחת לשלוש שעות, הציעו החכמולוגים להעביר את חלוקת הפרסים של הקטגוריות "צילום", "עריכה", "הסרט הקצר" ו"איפור ושיער", לזמן הפרסומות – כלומר, מחוץ לטקס המשודר. בן־רגע נזדעקה כל התעשייה לגונן על אמניה ולהחזירם לטקס, והאקדמיה התקפלה. אז בהנחה שבזמן שנותר האוסקר יצליח להחזיק מעמד, הנה מה שאנחנו צופים שיתרחש שם:
הסרט
שתי בשורות מביאה עמה הקטגוריה הזו השנה. הראשונה היא מועמדותו של "רומא" של אלפונסו קוארון לפרס. ראשית, היות שמדובר בסרט דובר שפה זרה (ואכן, רומא גם מועמד לפרס הסרט הזר). אבל בעיקר בגלל שרומא הוא הפקה של נטפליקס, האויבת הגדולה של הוליווד. הבשורה השנייה היא מועמדותו של "הפנתר השחור". זו הפעם הראשונה שסרט מז'אנר גיבורי העל מקבל את הכבוד. הוליווד אוהבת מאוד לספור את הכסף, אך כשמדובר בהכרה אמנותית היא מתעלמת לגמרי מהז'אנר, הנתפס בעיניה כנחות. לפני שנתיים חשבנו ש"וונדר וומן", הסרט הראשון שהעמיד גיבורת על במרכז, יהיה מועמד. אבל מתברר שלובי הנשים אינו חזק מספיק, ונאלצנו לחכות ללובי האפרו־אמריקני, שידחוף את סרט גיבורי־העל הראשון שבמרכזו גיבור שחור למקום המכובד.
מי צריך לזכות: "רומא", "הספר הירוק" ו"המועדפת" הם השלישייה הפותחת, אבל הסרט שצריך לזכות אינו נמצא בכלל ברשימה – "ספיידרמן: ממד העכביש". כן, סרט מצויר הוא לטעמנו הסרט הטוב ביותר השנה, אבל כנראה שנאלץ להסתפק בפרס שהוא יזכה בקטגוריית סרטי האנימציה.
מי יזכה: "רומא". אין ברשימה סרט נוסף בקאליבר הזה. ולמרות שהוליווד אינה אוהבת שמכתיבים לה מה טוב, הסחף של הסרט – שכבר זכה השנה בכל פרס אפשרי – פשוט חזק מדי, וגם הוליווד תיישר קו.

השחקן הראשי
כריסטיאן בייל הרשים ב"סגן הנשיא", ויגו מורטנסן ריגש ב"הספר הירוק", ורמי מאלק הסעיר ב"רפסודיה בוהמית". זכייה של כל אחד מהמועמדים הנפלאים האלה תשמח אותנו. אבל צריך לבחור אחד, אז…
מי צריך לזכות: בסופו של דבר, ההישג הגדול ביותר שייך לרמי מאלק – שהצליח לעשות את הבלתי ייאמן ולגרום לכל העולם להרגיש שפרדי מרקיורי עוד איתנו.
מי יזכה: הקרב האמיתי הוא בין בייל למאלק. לבייל כבר יש אוסקר משנה, והשחקן האדיר הזה ראוי להתקדם לפרס המרכזי. אבל מאלק, החצי אנונימי, עושה כאן תפקיד פריצה מרהיב והוליווד אוהבת סיפורי סינדרלה. הוסיפו לזה את העובדה שאשכרה מגיע לו, והוא יהיה הזוכה השנה.

השחקנית הראשית
מן העבר האחד ניצבת ליידי גאגא, שעשתה תפקיד קולנועי ראשון מפתיע באיכויותיו ב"כוכב נולד". מולה מתייצבת גלן קלוז על תפקידה ב"האישה" – שחקנית ותיקה, מוערכת ואהובה, שזו לה המועמדות השביעית(!) עם אפס זכיות.
מי צריכה לזכות: האופציה השלישית – אוליביה קולמן המשובחת על תפקידה כמלכה אן הקפריזית, הילדותית, הנהנתנית, הרגשנית, המבולבלת והתלותית ב"המועדפת". ללא ספק ההופעה המרשימה והמורכבת ביותר השנה.
מי תזכה: זה אולי לא התפקיד הגדול ביותר שביצעה, אבל בהחלט הגיע זמנה של גלן קלוז. הוליווד לא תפספס את ההזדמנות הזאת לצדק. ובצדק.

סרט האנימציה
אחת הקטגוריות המרשימות בטקס השנה. לצד המועמדים הקבועים של פיקסאר – "משפחת סופר על 2" ושל דיסני – "ראלף שובר את האינטרנט" נמצאים גם "אי הכלבים" הייחודי של ווס אנדרסון, "מיראי" היפני של מאמורו הוסודה ו"ספיידרמן: ממד העכביש" של סוני – אחד הסרטים המעוטרים והמהוללים ביותר השנה.
מי צריך לזכות: כאמור, לטעמנו "ספיידרמן: ממד העכביש" בכלל צריך לזכות בפרס הגדול, אבל נראה שניאלץ להסתפק בפרס סרט האנימציה. מדובר בסרט כל כך מקורי, מרהיב, מסוגנן ופורץ דרך, שקשה להבין איך לצד כל זאת הוא גם מצליח להיות כה מבדר ומרגש.
מי יזכה: Really?

שחקנית המשנה
המפיצים בארץ מאמינים שסרטים אפרו־ אמריקניים קטנים ללא כוכבים גדולים אינם מעניינים את הצופה הישראלי הממוצע. אולי הם צודקים. כך או כך, את סרט הפריצה של הבמאי בארי ג'נקינס "אור ירח" קיבלנו כאן רק לאחר זכייתו באוסקר, וסרטו החדש "סיפורו של רחוב ביל" (שם לא רשמי) עדיין לא הופץ בארץ. ולמה כל זה חשוב? כי המועמדת המרכזית לזכייה בפרס היא רג'ינה קינג מרחוב ביל. אולי אם היא תזכה בפרס, הסרט יזכה להפצה.
מי צריך לזכות: אז היות שלא ראינו את רגי'נה קינג בפעולה, הבחירה היא בין איימי אדאמס מ"סגן הנשיא" ואמה סטון וריצ'ל וייז מ"המועדפת". את תפקידה של קלייר פוי ב"האדם הראשון" לא סבלנו. קצת צובט לנו על אדאמס, שזו לה כבר מועמדות חמישית ללא זכייה, אבל סטון המוכשרת עושה תפקיד עסיסי וממזרי מדי בשביל שנוכל להתעלם. אז סטון.
מי יזכה: אנחנו, כאמור, יורים פה על עיוור, אבל אם כולם מהמרים על רג'ינה קינג אז לא נלך ראש בקיר.
שחקן המשנה
השנה מלחמת דורות לפנינו: שני שחקנים ותיקים עם קריירה ענפה – סאם אליוט מ"כוכב נולד", וריצ'רד. אי. גראנט מ"האם אי פעם תסלחי לי" – מועמדים סוף־סוף לפרס בפעם הראשונה. מולם שלושה צעירים שפרצו בגדול בשנים האחרונות: טימותי שאלאמה מ"ילד יפה", אדם דרייבר מ"שחור על לבן" ומהרשלה עלי מ"הספר הירוק". את מי הוליווד תעדיף?
מי צריך לזכות: הלב נמצא עם סם אליוט, שקיבל תפקיד התפור בצורה מושלמת למידותיו ונתן לו את כל… הלב. אבל אי אפשר להתעלם ממהרשלה עלי, שיחד עם ויגו מורטנסן לקחו תסריט בינוני עם דמויות קרטון פשטניות, ויצקו לתוכם נשמה ורגש סוחפים.
מי יזכה: אחרי שזכה כבר כמעט בכל פרס אפשרי על תפקידו ב"הספר הירוק", מהרשלה עלי עומד לקחת את אוסקר שחקן המשנה השני שלו בתוך שלוש שנים.

במאי
מקסיקני, יווני ופולני נכנסים לבר… לא, זו לא תחילתה של בדיחה. שלושת המועמדים המרכזיים לפרס הבימוי השנה הם אלפונסו קוארון על "רומא", יורגוס לנטימוס על "המועדפת" ופאבל פאבליקובסקי על "אהבה בימים קרים". הוליווד בהחלט נפתחה לעולם, וגם השכילה להשאיר בחוץ את בראדלי קופר – שעבודת הביכורים שלו כבמאי ב"כוכב נולד" ראויה, אך לא לפרס – ואת דמיאן שאזל המבריק – שבוודאי עוד יזכה בפרס הזה בעתיד הקרוב, אך לא השנה, ובטח שלא על "האדם הראשון" הנפוח.
מי צריך לזכות: גם אם הוא לא בדיוק קובריק החדש, כפי שמכנים אותו כמה מן המבקרים, העבודה של לנטימוס ב"המועדפת" בהחלט מרשימה בסגנונה המדויק והייחודי. אבל זו השנה של אלפונסו קוארון ו"רומא" שלו, שמצליח כבר מהשוט הראשון להרשים במעוף קולנועי פיוטי שקשה להתעלם מעוצמתו.
מי יזכה: למרות שבשנים האחרונות האקדמיה מרבה להפריד בין פרס הסרט לפרס הבימוי, "רומא" יזכה בפרס הגדול ואלפונסו קוארון ייקח הביתה את הפסלון השני שלו על תפקיד הבמאי.