שנתיים אחרי העונה הקודמת, העשירית במספר, שָבָה תיקים באפלה לעשרה פרקים בהשתתפות הגיבורים המקוריים ודמויות מן העבר, לצד דמויות חדשות: מאלדר וסקאלי (דיוויד דוקובני וג'יליאן אנדרסון), המנהל סקינר (מיטש פילג'י), איש הסיגריות המסתורי (ויליאם בי דיוויס), ויליאם (דמות השחקן נשמרת באפלה) הלא הוא הבן של סקאלי ומאלדר (קבלו כוכבית. פרטים בהמשך), אדון y (איי־סי פטרסון) ואריקה פרייס (ברברה הרשי).
בניגוד לעונה הקודמת, שבשישה פרקים הייתה צריכה להזכיר פרטים מן העבר, לספר סיפור חדש וגם לגשר על 14 שנות פער בין העונה התשיעית לזו החדשה – דבר די בלתי אפשרי – העונה החדשה נינוחה יותר, יש לה יותר מרחב נשימה לספר סיפורים טובים, ועד כה היא עושה זאת נהדר. בעונה הזו גם משחקים ביד אומן בפרטים מן העבר ומגישים אותם אחרת, גם סוגרים קונספירציות ופותחים חדשות, גם נותנים לוויליאם הרבה יותר מקום, גם קורצים רבות למעריצים, וגם יש שילוב מעניין של פרקי "מיתולוגיה" (הקשורים לסיפור הקונספירציות והחייזרים בסדרה) לצד פרקים שעומדים בפני עצמם.

עד כה שודרו שלושה פרקים – אחד "מיתולוגיה", אחד שקצת קשור למיתולוגיה ואחד שעומד לחלוטין בפני עצמו. כיאה לתיקים באפלה הכניס הפרק הראשון שני אגרופים בבטן: אחד חזק ואחד חזק עוד יותר (מכאן יש קלקלנים־ספוילרים). החזק הוא שהסוף המותח בעונה הקודמת – ובו סוף העולם מגיע, מאלדר עומד למות וסקאלי ניצבת חזיתית מול חללית – התברר כחיזיון שהיה לסקאלי ושניתן לה על ידי בנה ויליאם. האגרוף החזק עוד יותר הוא הכוכבית מהפסקה הראשונה – אם עד כה חשבנו שמאלדר הוא האב של ויליאם מתברר שטעינו (או שלא). במשחק יצירתי עם פרק מהעונה השביעית ובו איש הסיגריות וסקאלי יוצאים למסע מבודד מתגלה כי איש הסיגריות הוא־הוא אביו של ויליאם.
על אף "אל תבטח באיש" הידוע, חלק מהעריצים לא אהבו את השינוי, בלשון המעטה, ובטוויטר ובפייסבוק שפכו קיתונות של רותחין על יוצר הסדרה – כריס קרטר. בתור מי שצפה כמה וכמה פעמים בכל 210 פרקי הסדרה, קל להבין שזה בדיוק מה שתמיד אפיין אותה – מציבים סימני קריאה על סימני שאלה מן העבר לצד הצבת סימני שאלה חדשים על סימני קריאה שחשבנו שנמצאים שם. נהגו כך כמה וכמה פעמים לאורך הסדרה, והדבר זכור בעיקר בעונה החמישית שבה מאלדר החל לפקפק במה שהאמין עד כה ואילו סקאלי החלה להאמין במה שהיא עצמה פקפקה בו.
הפרק הראשון בעונה החדשה גם מתאים את הסדרה לזמננו – היום חייזרים פחות תופסים מקום בדאגות שלנו (למרות שלא מכבר פורסם שהפנטגון מימן מחקר על אודות עב"ם וחייזרים ובכך הצית מחדש את הנושא) ויש בהן יותר חרדה מההרס שגורמים בני אדם לכדור הארץ. הפרק די סוגר את עניין החייזרים – בטענה שהם החליטו שאין להם מה לחפש בכדור הארץ כי בני האדם משמידים אותו ואת משאביו – ופותח קונספירציה חדשה, בעצם שתיים. תוכנית אחת מדברת על בני אדם נבחרים שיישארו בחיים לאחר מות כל האנושות והם שיתחילו אותה מחדש, ותוכנית שנייה מבקשת ליישב את בני האדם בכוכבים אחרים.
בפרק השני בסדרה מתברר כי רעיון היישוב בחלל מורכב יותר וכולל העברת התודעה האנושית לעולם וירטואלי כחלק מהאבולוציה. וכך, בתחכום רב, הפרק השני גם קשור למיתולוגיה אבל בעיקר עומד בפני עצמו – הוא עוסק בעתיד שהטכנולוגיה מביאה עמה, ותוך כדי קורץ קריצה ענקית למעריצים: הוא משיב לחיים את לנגלי מ"האקדוחנים הבודדים", חושף את שמו המלא של "גרון עמוק" שהיה המודיע המסתורי שליווה את מאלדר וסקאלי בעונה הראשונה ונרצח בסופה. הפרק השלישי מחזיר את הצמד לתבנית המוּכרת מהסדרה "המקורית" – שניהם במשרד ליד שולחן העבודה של מאלדר, מאלדר מספר לסקאלי על חקירה מוזרה, סקאלי מנפקת את ההסבר המדעי שלה ומפריכה את המוזרות, ובמהלך הפרק הדברים מורכבים יותר. הפרק גם לוקח את היחסים האישיים בין מאלדר לסקאלי צעד אחד קדימה – דמיינו את צהלות המעריצים שחיכו לרגע הזה 25 שנה. ואם לסכם, לפחות לפי הפרקים ששודרו עד כה – העונה הזו מסתמנת כמעדן שלא מן העולם הזה.
תיקים באפלה מוצ"ש, 22:00, yes Action