"לשום דבר אין משמעות", הכריז ג'ים קארי בשידור חי בספטמבר האחרון, בריאיון לערוץ הבידור !E. בסרטון, שהיה מתופעות הרשת של 2017, קארי מצהיר בחגיגיות כי הוא חיפש את האירוע הכי חסר משמעות שיכול היה למצוא, ולכן הגיע. "אני לא מאמין באישיויות, שום דבר מזה לא קיים. השלום והשלווה נמצאים מעבר לשכבות האלה" היו רק חלק מההתבטאויות שלו שם. התגובות לסרטון הזה כללו ברובן דאגה לשלומו של קארי, ויש שקישרו את מצבו הנפשי להתאבדות של בת זוגו ב־2015.
מצפייה בסרט הדוקומנטרי החדש על אודותיו, נראה שקארי אמנם לא עונה על ההגדרה הקלאסית של "שפוי", אבל הוא ממש לא משוגע. "ג'ים ואנדי: The Great Beyond" מורכב משני רבדים: הראשון הוא חומרי ארכיון המתעדים את אחורי הקלעים של הפקת הסרט "אדם על הירח" מ־1999, שבו גילם קארי את דמותו של הקומיקאי המנוח אנדי קאופמן.
https://www.youtube.com/watch?v=STRyHD8eWIo
במשך שנים הסתובבה הידיעה שדברים מטורפים קרו על הסט, כשהמרכזי שבהם הוא קארי עצמו, שסירב לפשוט את דמותו של קאופמן גם אחרי שהמצלמות כבו. קארי התמסר לדמות באופן טוטאלי, ומאחר שגם קאופמן עצמו היה אדם גבולי – קארי נתן לשיגעון לחגוג ועשה את כל מה שהאמין שקאופמן היה עושה. חומרי הארכיון הללו לא נחשפו במשך למעלה מעשרים שנה; בסרט התיעודי (וגם במהלך הפצתו על־ידי נטפליקס) נטען כי הסיבה לכך היא שאולפני יוניברסל לא רצו שאנשים יחשבו שקארי הוא שחקן מטורלל שסיוט לעבוד איתו, והעדיפו לגנוז את החומרים.
הממד השני של הסרט הוא ריאיון אחד־על־אחד עם קארי של 2017: מזוקן ותמהוני מחד, רגוע ושלם מאידך. קארי משחזר את החוויות מ"אדם על הירח" ומתאר מה עבר עליו באותה התקופה. הוא מציג פן "חשוף" מאוד שלו, אבל במקביל מערער על אבני היסוד של מי זה בכלל "הוא", ומהי ההגדרה שלנו ל"חשוף".
קארי מתאר בתחילה את העבודה על "אדם על הירח" בדרך שהיא אמנם הזויה, אבל פשטנית. לדבריו, רוחו של קאופמן השתלטה עליו, בסגנון "אני אקח את זה מכאן", ומאותו רגע ועד לסיום העבודה, קאופמן בכבודו ובעצמו עשה את הסרט, דרך כלי הקיבול שהוא גופו הפיזי של ג'ים קארי. נשמע ביזארי, אבל מתאים לג'ים קארי. כמו שאפשר לראות בחומרים הארכיוניים, רוב העובדים על הסט השתגעו לגמרי מהעבודה עם ג'ים־אנדי. גם קאופמן עצמו נהג ללבוש ולפשוט דמויות, וכך יצא שבתקופה ההיא קארי נכנס ויצא משתי דמויות שונות, ובאופן עקבי איבד לחלוטין את זהותו שלו.
קארי של 2017 מתייחס לאירועים הספציפיים מהסט, מתאר את האווירה שהפכה מתוחה יותר ויותר, וכן הלאה. אבל האמירה הגדולה ביותר של "ג'ים ואנדי" מגיעה בהמשך הריאיון עם קארי. לבישת הדמות של קאופמן, הוא אומר, סיפקה עבורו את מימוש הרצון העז ביותר: לא להיות. היותו שחקן כל כך מוכשר, שיודע מה הוא שווה, היא זו שאפשרה לו לבטל את עצמו לחלוטין לטובת אישיות חלופית, של אדם אחר. ובביטול של העצמי קארי ביטל גם את הדאגות של עצמו, החרדות, הפחדים, המחשבות האינסופיות. התקרב כמעט לאושר שבאי־הקיום. ומרגע שקארי הפסיק להיות אנדי קאופמן, שום דבר בעולם לא השתווה לשלווה הטמונה באי־הקיום הזה.
עשרים שנה אחר כך קארי חי את חייו בהלימה מוחלטת לאמונה הזו, שהאושר האמיתי טמון באי־היותנו, וכל השאר ארעי וחולף. לכן אפשר לשחרר את הדאגות והפחדים של ג'ים קארי, כי גם זו, בעצם, סוג של דמות. לכן "לשום דבר אין משמעות".
האמירות האלה מותירות את הצופה עם טוויסט בעלילה. האם "ג'ים ואנדי" בכלל מספר את הסיפור של ג'ים קארי, בהנחה שהקומיקאי הזה אכן חי בניתוק מהפרסונה ה"ארעית והחולפת" שלו? ומעבר לזה, מי מבטיח לנו שהחומרים התיעודיים אכן תיעודיים, ולא מדובר בצעד מכוון של קארי, ניסוי חברתי שהוא גם תעלול יח"צ מושלם? תשובות, כמו תמיד, פשוט אין.
ג'ים ואנדי: The Great Beyond נטפליקס