טקס האוסקר שודר אמש ובכל הוליווד נשאו עיניים ותפילות לקראת ההכרזה על הזוכים. גם השנה הוחלט לוותר על המנחה המסורתי והטקס היה נוצץ ומרגש כהרגלו.
אבל לא רק קונספט ההנחיה נשאר איתנו. אם חשבתם שהשתלבותם של סרט בהפקת נטפליקס וסרט קומיקס ברשימת המועמדים לסרט הטוב ביותר הייתה עניין חד־פעמי, כדאי שתחשבו שוב. שניים מהסרטים הבולטים השנה בטקס, "האירי" ו"סיפור נישואים", הם הפקות של נטפליקס; ובניגוד לסרט הקומיקס "הפנתר השחור" מהשנה שעברה, שמלבד קטגוריית הסרט היה מועמד רק לשלל קטגוריות טכניות, השנה "'ג'וקר" הוא הסרט עם מרב המועמדויות – כולל בקטגוריות יוקרתיות כמו הבמאי, השחקן והתסריט המעובד.
גם אחרי חלוקת הפסלונים כדאי לזכור את מי שלדעתנו באמת היו צריכים לזכות.
הסרט הטוב ביותר

המבוכה מהשנה שעברה, כשהפרס הגדול ניתן למלודרמה שטחית כמו "הספר הירוק", לא חזרה על עצמה. כל הסרטים ברשימה היו ראויים, כשאפילו החלש שבחבורה, "ג'וג'ו ראביט", הוא לכל הפחות סרט מעניין וייחודי. מתוך תשעת המועמדים, רק ארבעה היו אופציות ריאליות: "האירי", "1917", "היו זמנים בהוליווד" ו"פרזיטים". ומבחינתנו? זכייה של כל אחד מהם היא מכובדת.
ומה עם "ג'וקר", אתם בוודאי תוהים? היה צריך לקרות נס כדי שהוא ייקח את הפרס הגדול. קודם כול, מאחר שכסרט הוא פשוט פחות טוב מכמה מהמתמודדים – אבל גם אם היה מדובר פה ביצירת מופת (וישנם כאלה הסוברים כך), וחרף העובדה שמדובר בסרט שהצליח ללכוד את "רוח הזמן" החברתית ואולי אף ממש להשפיע עליה, הוליווד בסופו של דבר עדיין לא בשלה להעניק את הפרס לסרט על נבל קומיקס. אבל היי, הדרך כבר נסללה. גם זה עוד יקרה.
מי היה צריך לזכות: צר לנו, סקורסזה וטרנטינו, השנה הסרט הטוב ביותר הוא כמובן "פרזיטים" של בונג ג'ון־הו מקוריאה הדרומית. היצירה הכה מקורית הזו, שכבר לקחה את הפרס הגדול בפסטיבל קאן, היא מלאכת מחשבת של כתיבה, בימוי ומשחק, שמצליחה לספק גם עומק וגם תועפות של בידור. אבל ממש כמו במקרה של "רומא" מהשנה שעברה, האקדמיה מתקשה לתת את הפרס לסרט דובר שפה זרה, ו"פרזיטים" ייאלץ להסתפק בפרס הסרט הבינלאומי (שמה החדש של קטגוריית הסרט הזר).
מי חשבנו שיזכה: "1917". גם אם בסיכומו של דבר לא מדובר ביצירת מופת, סרטו של סם מנדס בהחלט התקרב למעמד וכבחירה שמרנית קלאסית לאוסקר מדובר באופציה ראויה ביותר.
מי זכה: "הפרזיטים"
הבמאי

מי היה צריך לזכות: לכאורה קטגוריה קשה, במיוחד מפני שלקוונטין טרנטינו עדיין אין אוסקר על בימוי – והגאון הייחודי הזה, שלפי דבריו נותר לו רק סרט אחד נוסף בקנה, צריך היה כבר מזמן לזכות. אבל עם כל אהבתנו הגדולה לטרנטינו ול"היו זמנים בהוליווד" המענג שלו, סברנו כי אין להפריד בין פרס הסרט לפרס הבמאי. על כן, בונג ג'ון־הו, במאי "פרזיטים" המבריק, הוא הראוי השנה מכולם.
מי חשבנו שיזכה: סם מנדס, על סרטו "1917". כאמור, גם אם יש ברשימה סרטים טובים מהסרט הזה, זו בחירה ראויה בהחלט. האופן שבו רתם מנדס את טכניקת צילום ה"וואן שוט" המרהיבה לטובת העמקת הסיפור והרגש הוא ללא ספק אחד מהישגי הבימוי הבולטים של השנה.
מי זכה: בונג ג'ון־הו, במאי "פרזיטים"
השחקנית הראשית

מי הייתה צריכה לזכות: יותר מדי שנים בדמות האלמנה השחורה ביקום "הנוקמים" גרמו לנו קצת לשכוח שסקרלט ג'והנסון היא שחקנית נהדרת. הייתה לה שנה מדהימה, ובטקס הנוכחי הייתה מועמדת בשתי קטגוריות שונות (!) – השחקנית הראשית ושחקנית המשנה. התפקיד המרגש שלה ב"סיפור נישואים" הנפלא הוא החומר שממנו עשוי הפרס הזה, והשנה לא הייתה ראויה ממנה.
מי חשבנו שתזכה: איכשהו רנה זלווגר, שכבר זכתה בעבר בפרס שחקנית המשנה, הצליחה לכבוש השנה את הקטגוריה הזו בכל הטקסים המקדימים, על תפקידה ב"ג'ודי". האמריקנים כנראה מתקשים לעמוד בפני אהבתם לג'ודי גרלנד. התפקיד/חיקוי של זלווגר מוצלח, אבל בגדול היא פשוט בולטת לטובה בסרט בינוני להחריד.
מי זכתה: רנה זלווגר על תפקידה ב"ג'ודי"
השחקן הראשי

מי היה צריך לזכות: עוד רגע נדבר על חואקין פיניקס, אבל קודם חייבים להזכיר את אדם דרייבר. הברנש הזה מוכשר כמו שד, ובכל שנה אחרת התפקיד הכביר שהוא עושה ב"סיפור נישואים" היה מזכה אותו בפרס. הוא עד כדי כך טוב. אבל השנה הייתה הופעה אחת בולטת יותר, לאו דווקא טובה יותר, והיא זו שהייתה ראויה לקצור את הפירות.
מי חשבנו שיזכה: חואקין פיניקס הוא שחקן מדהים וזו לו כבר המועמדות הרביעית. כולן מוצדקות. "ג'וקר" היה הסרט המדובר ביותר השנה, וההופעה הווירטואוזית, הטוטאלית ועוכרת השלווה של פיניקס כאדם המאבד את שפיותו שכבה אחר שכבה היא באמת משהו חד־פעמי. הפעם הוא לא פספס את הפסלון.
מי זכה: חואקין פיניקס על תפקידו ב"ג'וקר"
שחקנית המשנה

מי הייתה צריכה לזכות: הדרמה החזקה "סיפור נישואים" של הבמאי נוח באומבך היא חלומו הרטוב של כל שחקן. לא פלא שכל התפקידים המרכזיים בו מועמדים לפרס. לורה דרן המשופשפת, המגלמת את עורכת דינה של האם, מצליחה לקחת תפקיד עתיר בניואנסים ולמצוא בו עוד כמה. שחקנית גדולה.
מי רצינו שתזכה: מכל המועמדות האחרות, סקרלט ג'והנסון הייתה האופציה הריאלית הנוספת היחידה. אבל התפקיד שלה ב"ג'וג'ו ראביט" קטן ורזה מדי, ואין לה מונולוג פמיניסטי מהדהד כמו זה של דרן.
מי זכתה: לורה דרן על תפקידה ב"סיפור נישואים"
שחקן המשנה

מי היה צריך לזכות: א־לוהים, איזו קטגוריה. שימו לב לשמות המועמדים: טום הנקס, בראד פיט, אנתוני הופקינס, אל פצ'ינו וג'ו פשי. מתוכם לכולם כבר יש לפחות פסלון משחק אחד על המדף, מלבד בראד פיט. מעבר לכך שהפרט הטריוויאלי הזה עמד השנה לזכותו, התפקיד הגברי, המסתורי והכל כך קוּל שלו ב"היו זמנים בהוליווד" הוא הסיבה העיקרית לכך שהוא היה צריך לזכות.
מי חשבנו שיזכה: בראד פיט עשה דרך ארוכה מימיו כיפיוף ועד למעמד של אחד השחקנים הטובים והמוערכים בהוליווד. הייתה לו שנה נהדרת עם תפקיד בולט נוסף ב"אד אסטרה" המשובח שלא ממש הצליח לתפוס. איזה מזל שטרנטינו בסביבה כדי לפזר כהרגלו בקודש תפקידים כבירים לכל עבר. רק תשאלו את כריסטוף וולץ. זו השנה של פיט, ובאמת שהגיע הזמן.
מי זכה: בראד פיט על תפקידו ב"היו זמנים בהוליווד"
הסרט הבינלאומי

מי היה צריך לזכות: אם הגעתם עד לכאן, אז התשובה החד־משמעית שלנו כבר ברורה לכם. אבל ננצל את ההזדמנות כדי להזכיר גם את "כאב ותהילה" של פדרו אלמודובר. לסרט האישי והעדין הזה מגיע מקום של כבוד, כמו גם למשחקו המרגש של אנטוניו בנדרס שכבר זכה בפרס המשחק בפסטיבל קאן. בכל שנה אחרת לא היינו מהמרים נגד אלמודובר כשהוא בשיאו. אבל בדומה למשחקו יוצא הדופן של פיניקס, השנה גם בקטגוריה הזו יש ג'וקר, וקוראים לו "פרזיטים".
מי חשבנו שיזכה: קצת מוזר להתייחס לפרס הבינלאומי כפרס ניחומים, אבל לאוסקר היררכיה משלו. אז "פרזיטים", שהיה אמור לזכות בקטגוריה המרכזית, ייקח את הפרס הזה בהליכה, כפי שהוא לקח השנה כל פרס אפשרי. אם עוד לא צפיתם בו בקולנוע, דעו שבשל הצלחתו הגדולה הוא חזר לסיבוב נוסף באקרנים. רוצו.
מי זכה: "הפרזיטים"