בשיטוט קל ברשת אפשר למצוא היצע רחב וגם משעשע של הרצאות לקהל הרחב. אתם מוזמנים לבחור בין "היחמורים בהרי ירושלים", "חופשות בחלל" ו"ההיסטוריה של הכליזמרים" ובין "היבטי מיסוי וחשבונאות בעקבות משבר הקורונה" ו"סודות הבלוקצ'יין". פעם, בעולם הישן, היו נוהגים לומר שאי אפשר ללמוד שחייה בהתכתבות. סביר להניח שהיום תמצאו לימוד מקוון גם לזה.
רק תבחרו. בעצם, למה לבחור? אפשר גם וגם.
כתבות נוספות באתר מקור ראשון:
– חינמית אך מסוכנת: זום חשופה לציתות, התפרצויות וגניבת מידע
– אהבה דיגיטלית: שערי הזום פתחו בפנינו דרך לסבתאות חדשה
– חמישה דברים שלא ידעתם על "זיהום אור"
וכך הגעתי, באופן לא מפתיע, לסדרת הרצאות פתוחות בנושא מדעי המוח, של מרכז אדמונד ולילי ספרא למדעי המוח באוניברסיטה העברית. תחת הכותרת הצפויה "זום למוח" הם יצרו רצף הרצאות בנושא מאתגר, והאתגר הגדול הוא שמדובר בהרצאות לאנשים שאינם חוקרים או בהכרח בעלי ידע מוקדם. את ההרצאה שבה צפיתי העביר פרופ' יוסף גרודז'ינסקי, והיא עסקה בבסיס העצבי לשפה וללוגיקה. הפרופסור ניסה לענות במסגרת הזמן המוגבלת של ההרצאה על השאלה "האם כל היכולת האינטלקטואלית שלנו נשלטת על ידי יחידה מוחית אחת, או שיש במוחנו חלקים שונים המתמחים בתפקודים מגוונים?"

תחום הידע של חקר המוח פחות מוכר לציבור, ויש בו התפתחויות שונות שנוגעות לתחומים רבים. גרודז'ינסקי מגיע מעולמות מחקר מגוונים, מה שמקנה לו מבט רחב.
לאורך כל ההרצאה הוא הופיע אך ורק בריבוע קטן בצד המסך, כשמרכז ההרצאה הוא מצגת הכוללת סרטונים, תמונות וסריקות. לא היו שם פעלולים אינטראקטיביים מרהיבים, אלא הובלה של מהלך ההרצאה באופן חזותי שמאפשר לנו, הצופים, לראות בעיניים את ההבדלים בין סריקות מוח שונות, לזהות אזורים ולהשתתף באופן פעיל מול התוכן הנשמע. מעולם לא צפיתי קודם בתמונות מתוך ניתוח מוח בזמן שהמנותח ער. אני מודה שלמרות שאני נרתע בדרך כלל מדברים כאלה, הייתי ממש בעניין. גרודז'ינסקי גדוש באנקדוטות חביבות, ונעים לשמוע אותו. סוג ההרצאה הזה ממחיש היטב את ההבדל בין האזנה לפודקאסט ובין צפייה שדורשת שימוש נוסף מעבר לאוזניים (ולמוח). אחרי שעה בחקר המוח, אפשר לקבוע בוודאות שגירוי מספר חושים במקביל מסייע לקליטה של התוכן. התרכזות רב־ממדית.

בסיום ההרצאה הוצגו השלכות מעשיות שונות של מחקר המוח והשפה, ותועלות קליניות שעשויות לצמוח ממנו.
אמנם ההרצאה התרחשה בזום ללא נוכחות ויזואלית של שאר הצופים, אך שאלותיהם הועלו במרוכז והיו מגוונות. לגבי רבות מהשאלות ענה פרופ' גרודז'ינסקי כי הוא אינו יודע להשיב עליהן, וזה כשלעצמו היה מרענן. לא הכול אנחנו יודעים, ולא על הכול ניתן למצוא את המילים להשיב.
פרופ' גרודז'ינסקי ניסה להוכיח שיש לנו מוח שהוא גם חושב וגם מדבר. יש מצב שזה בדיוק מה שקרה לנו לאורך ההרצאה.
המלצות צפייה נוספות:
01 להורים לילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז
איך להקל על הילד?
הרצאה מאת ד"ר ליאורה שיפטן.
ראשון, 17.5, 19:00 / BIZMAKEBIZ / חינם
02 עולמם המסתורי של הדבורים
איך הטכנולוגיה נחלצת להצלת הדבורים – מאת יוסי אוד.
שלישי, 19.5, 20:30 / MakeLab / חינם
03 הארי פוטר וסודה של הרמיוני
אמנון הלל בהרצאה על הדמות מספרי רולינג.
רביעי, 20.5, 19:00 / כןכןלאלא / 29 ₪
04 פוליטיקלי קורקט: למה זה רע
ד"ר גדי טאוב מרצה על נזקי התקינות הפוליטית.
רביעי, 20.5, 21:00 / כןכןלאלא / 29 ₪