אי אז בימים הרחוקים ההם, עוד לפני ששערו האפיר ותמונה קטנה של דגל ישראל נצמדה לדש חולצתו, היה נוהג יאיר לפיד במסגרת תוכנית האירוח שלו להישיר את מבטו המצועף אל עבר אורחו ולשאול את השאלה שזוהתה איתו יותר מכול: "מה ישראלי בעיניך?"
לו הייתי נשאל כך בעצמי, הייתי עונה ללא היסוס: המחשבה (שכנראה קיימת בכל ראש ישראלי) שהרעיון המנצח, זה שיכבוש את העולם ויהיה שווה מיליונים – אתה כבר חשבת עליו. ובכלל נראה שכמות היזמים תוצרת כחול־לבן נותנת פייט אמיתי אפילו לכמות עדי המדינה.

מחשבה זו היא כנראה הבסיס לכך שאחת לכמה שנים מגיעה לארץ הקודש תוכנית שמקדשת את השאיפה שמשותפת לכולנו – ללא הבדלי דת, גזע, מין והשתייכות פוליטית – לעשות אקזיט. בסיבוב הנוכחי, על אף חוסר ההצלחה של "המיזם" של רשת, והאימפקט הקטן שיצרה אותה התוכנית בעבר, החליטו בקשת לצלול שוב למים עם "הכרישים" ולהחזיר אותה לסיבוב נוסף במדינת ההיי־טק.
במסגרת התוכנית חמישה אנשי עסקים בעלי ממון, AKA "הכרישים", פוגשים בשרשרת יזמים עם רעיון חדשני ואש בעיניים שמחפשים השקעה כספית. אם יאהבו הכרישים את הרעיון הם יוכלו להשקיע כסף במיזם, לכל הפחות בסכום הראשוני שאותו דרש היזם, ובתמורה יקבלו אחוזים בעסק הפוטנציאלי.
המוח הישראלי, כמצופה, לא מאכזב וכבר בפרק הפתיחה אנו חוזים בשלל פתרונות אפשריים לבעיות קיומיות כגון הרעש שהורס את שלוות הנופשים בים (מטקות שקטות), או הבעיה החמורה לא פחות הנגרמת כשאתה רוצה להדליק סיגריה אך במקביל לא רוצה לעזוב בשביל זה את האייפון (קייס לפלאפון עם מצת).
באופן מפתיע למדי הפורמט לא קיבל את הטיפול הרגיל של קשת – כלומר מנה גדושה של סיפורים אישיים, רוצה לומר מרגשים – של המתמודדים, ואמנם נראה טיפה יותר נוצץ, אך בעיקרו נשאר כמעט זהה לגרסה ששודרה כבר לפני כעשור בערוץ עשר. השינוי הבולט היחיד קשור להחלטה לוותר על מנחה, מהלך שמוביל לקצב מהיר יותר אך מוותר על קשר רגשי למתמודד, שאת המידע על אודותיו אנחנו מגלים באותו הזמן עם הכרישים, ומשרת תחושה שמדובר בפגישה אמיתית בין יזם למשקיעים ללא מתווכים בדרך. מעין הצצה אל תהליך ההשקעה בחברות – החל בשלב הפרזנטציה, דרך מתן התשובות לשאלות המשקיעים ועד הרגע המכריע שבו ייתנו המשקיעים את תשובתם הסופית.
כל עסק, יודע כל יזם מתחיל, צריך מישהו שיוביל אותו. ובהעדר מנחה – העסק הזה יקום וייפול על הכרישים. הליהוק, על פניו, נראה מבטיח וכולל תמהיל של אנשי הון מעולמות ההיי־טק והנדל"ן לצד אשת תעשייה ואיש פרסום. אמנם חלקם נראים כמי שמתעניינים פחות במציאת אפיקי השקעה חדשים ויותר ביחסי הציבור של הופעה בפריים טיים, מי שממלא את החסר הם זוהר לבקוביץ, יזם ההיי־טק שנראה כמי שהגיע מעמק הסיליקון במטרה להגיד הכול בפנים; הדר גולדמן, שמביא את הצד השיווקי; ודובי פרנסס בעל הניחוח האמריקני, הם דואגים לשמור את שולחן השופטים קצת פחות סטרילי. הדינמיקה עדיין מעט חורקת וחסרת כימיה ויש לקוות שתשתפר בהמשך, אבל כשלעצמם מדובר באנשים דעתניים שיש להם מה להגיד.
על אף שמדובר בתוכנית מהנה שמצליחה לעניין בלי לזלזל בצופיה, וזה לא עניין של מה בכך, ולמרות שהרבה אנשים כנראה ישמחו לצעוק על הטלוויזיה ש"הם כבר חשבו על זה קודם", ספק אם זה יספיק.
ההיכרות המצומצמת עם היזמים והעובדה שאחרי פריחתם של אתרי גיוס כסף ההמונים סף הריגוש כבר גבוה – וכל אדם צופה ביום ממוצע ברעיונות חדשניים בפיד בתדירות הגבוהה מקצב הפושים על חקירות נתניהו – מקשות על התוכנית להפתיע ומשאירות אותה כממתק נחמד, אבל פרווה.
הכרישים שלישי, 21:50, קשת 12