הידיעה שהשחקנית הישראלית גל גדות לוהקה לשחק בהפקה ההוליוודית החדשה, בתפקיד המלכה הפרעונית קליאופטרה, עוררה סערה במצרים. בקהיר ראו במהלך פגיעה אנושה בתרבות שלהם וזלזול בשורשים ובהיסטוריה שלהם. הקשר בין הפרעונים הקדמונים למצרים של היום לא ממש ברור, אבל המצרים, שבמשך שנים ניזונים מבחינה תיירותית ותרבותית מהפירמידות ומארמונות המלוכה, נאחזים בקשר הזה בכל כוחם.
כתבות נוספות באתר מקור ראשון:
– צפו: תשלומי המזונות בישראל: יכול להיות שזה מוגזם?
– דעה: צריך לדבר על זה: רוב הנרצחות ע"י בני זוגן – ערביות
– היד החזקה: "זו לא הייתה נכות אלא דגל משפחתי"
בכלי תקשורת במצרים כינו את הליהוק "גניבת התרבות המצרית והלבנת המוצא האפריקני של קליאופטרה", כשהם מתייחסים גם לצבע העור הלבן של גדות לעומת המלכה המצרית. בסרטון שנועד לפגוע בגדות ובליהוק שלה, פרסמו בין היתר תמונות משירותה הצבאי, כתירוץ נוסף לכך שהתפקיד אינו שייך לה.

"גל גדות נולדה בהתנחלות ראש-העין שממוקמת על הריסות הכפר ראס אל-עין הפלסטיני. היא בת למשפחה מסורתית ציונית ושירתה שנתיים בצבא הישראלי", פורסם בכלי תקשורת מצריים. קולות נוספים קראו להחרים את הסרט כשייצא לאקרנים, כשהם מסבירים "קשה לראות סרט על ההיסטוריה של עמנו כשמי שמשחקת את הגיבורה היא מהלאום של גל גדות".
ההיסטוריון ד"ר בסאם אלשמאע, הביע גם הוא התנגדות לליהוק לתפקיד ובאחת מתוכניות הטלוויזיה אמר: "מדובר בחדשה עצובה מאוד. אסור לשתוק על העניין, מדובר בגניבת ההיסטוריה". מחמוד קאסם, מבקר קולנוע מצרי, לקח את העניינים צעד נוסף קדימה וקבע כי "אחרי בחירתה של גל גדות, קליאופטרה כבר לא מצרית". מבקר קולנוע שהופיע ברשת אל-ג'זירה ציין את העובדה שגדות "שירתה בצבא הכיבוש וידועה בציונות שלה ובשנאתה המוצהרת כלפי הפלסטינים". בתגובה נוספת נכתב השבוע: "זו בעיה לתת לישראלים להיות מעורבים בסיפורים על המזרח התיכון".

ההתנגדות החריפה לליהוקה של גל גדות לתפקיד קליאופטרה, והשנאה שנשפכה לעבר ישראל בעקבות האירוע, הרגיזה את החוקרת דנה אבריש. בעבודת המאסטר שלה, שעסקה ביהדות המזרח ובמאבק להשבת רכוש היהודים שברחו ממדינות ערב, היא הבהירה כי התרבות במצרים ובמדינות ערביות נוספות, נשענת מבחינה היסטורית על יהודים. "יש כאן התעלמות מוחלטת ועיוות ההיסטוריה של התרבות היהודית במדינות ערב בכלל ובמצרים בפרט. העושר התרבותי של העם היהודי שחי 2500 שנה ב-11 מדינות ערב היה כל כך גדול, כך שהוא השפיע ועיצב את האומנות הערבית", היא אומרת בשיחה עם מקור ראשון.
"במצרים חיה ופעלה לילה מוראד. שנולדה ב-1918 להורים ממוצא עיראקי ופולני ממשפחה של רבנים ודיינים מפורסמים. היא הייתה מכונה ה'סינדרלה' של הקולנוע המצרי ואחת מעמודי התווך של התרבות המצרית. מוראד השאירה אחריה מעל 1200 שירים וסרטי קולנוע שנחשבים עד היום לפופולאריים במצרים".
אבריש עמדה מאחורי התערוכה "לצאת מבלי לחזור!", שהציגה את פאר הקהילות היהודיות בארצות ערב והאסלאם. "בתערוכה הצגתי תמונות, קטעי וידאו והמון פריטי אמנות שמוכיחים שהתרבות במדינות הערביות נשענה על היהודים. בין היתר אפשר היה לראות שם את הפסנתר של הזמרת היהודייה חביבה מסיקה שנולדה ברובע היהודי בתוניס והפכה לנערצת הן בשירתה והן במשחק התיאטרון שלה.
"גם במצרים מי שהיה אחראי להצלחת התיאטרון היה יהודי בשם יעקב צנוע, עיתונאי ומחזאי שהביא את התיאטרון המודרני לארץ הנילוס וכונה 'מולייר' של מצרים. משפחת פרנקל הביאה את האנימציה והסרטים המצוירים למצרים ולראשונה למזרח התיכון. טוגו מזרחי מאלכסנדריה היה חלוץ הקולנוע המצרי, מפיק ותסריטאי, שהביא את לילה מוראד למסך הגדול. גל גדות המוכשרת היא עוד חוליה בשרשרת התרבות והאומנות היהודית שמוצגת במדינות ערב".