מה בעצם אתה עושה?
התחום הגדול נקרא טיפוגרפיה, האמנות של עיצוב וסידור טקסט. אחת ההתמחויות בתוך טיפוגרפיה – שזה מה שאני עושה – היא עיצוב אותיות. אני גם יוצר גופנים (פונטים) שאנשים משתמשים בהם בדיגיטל ובדפוס וגם מעצב אותיות למוצרים גרפיים שלא צריכים פונט שלם אלא כמה מילים מעוצבות. העיצוב והסידור של אותיות לגרפיקה ספציפית נקרא Lettering.
כתבות נוספות באתר מקור ראשון:
נורמליזציה: הפולנים בהתנגשות חזיתית עם מרוקו
מנותקים נמאסתם: די לסדר היום העקום של המהדורות
צפו: דוריה למפל בריאיון אישי עם רביטל ויטלזון-יעקבס על היום-יום הכלכלי שלנו
איך נראה יום עבודה ממוצע שלך?
זה משתנה, כי אני פרילנסר שעושה כמה דברים. יש ימים שבהם אני לא עוסק בעיצוב אותיות בכלל אלא בפרויקטים אחרים שלי כמו תכנות או עיצוב גרפי ויש ימים שבהם עיצוב אותיות הוא הדבר היחיד שאני עושה.

מה המסלול הקלאסי למקצוע?
כדי לעצב פונטים מוצלחים צריך יכולת להתבונן באותיות כקבוצה ולא בכל אות בנפרד, ולשלוט בתוכנות. כשהתחלתי כמעצב לפני 12 שנים הוקסמתי מאותיות ומהעוצמה שלהן, ומכך שהן יכולות לשנות הרגשה במבט חטוף. עם השנים, הרגשתי חוסר בסגנונות של פונטים הקיימים בעברית ורציתי למלא את החסר. למדתי את תוכנות העיצוב בעצמי דרך האינטרנט – מתוכנות של מתחילים ועד תוכנות למקצוענים שמשמשות אותי היום.
איך הגעת לעבוד בזה?
לצבא הגעתי כבר עם ניסיון והתמזל מזלי לשרת כמעצב וכמתכנת בחיל החינוך. לקראת השחרור החלטתי לפתוח עסק, ובמקביל פתחתי אתר לשיווק הגופנים שלי שנקרא "הפונטון". זה מסוג המקצועות שלומדים הרבה יותר מהביצוע מאשר מלמידה תאורטית.
מה אתה אוהב במקצוע?
הדבר שאני הכי אוהב זה שכל פונט וכל יום ממש שונים. אין שום סדר יום קבוע או יצירות ידועות מראש. בזכות זה, יכולים לקרות דברים מאוד מיוחדים ולא צפויים. לדוגמה, השנה יצרתי פונט שנקרא "פיל כחול" עבור לירון אטיה – מקים להקת "הפיל הכחול" – שבעקבות תאונת סקי ב־2005 איבד את היכולת לכתוב בכתב ידו. הוא הסכים שאקח את הכתב שלו ממכתבים ישנים שכתב לחברים ואהפוך אותו לפונט דיגיטלי שאפשר להקליד איתו במחשב.
מה אתה לא אוהב במקצוע?
ישיבה על דברים טכניים שקשורים לעיצוב האותיות, שהכרחיים כדי לקבל תוצר איכותי. לדוגמה: לדאוג למפגש נכון בין כל אות לאות. יש 27 תווים בעברית, וכל אחד צריך לשבת טוב ליד כל האחרים. כלומר, צריך לבדוק 729 מפגשים רק בשביל האותיות בעברית, ויש גם מספרים וסימנים נוספים. זה דורש משמעת עצמית רבה וסבלנות.
איפה מוצאים לקוחות?
בדרך כלל כל גופן נמכר פעם אחת ללקוח ואין ריטיינרים חודשיים. כדי למכור פונט, רצוי שהעיצוב שלו יענה על צורך מסוים. כשזה בעקבות צורך שלי, אני מניח שהוא יועיל לעוד מעצבים, כי בעברית יש מעט פונטים. אני עובד בעיקר מול מעצבים גרפיים שמחפשים כל הזמן סגנונות חדשים. רובם מגיעים בעקבות יצירות שאני משתף באינסטגרם או מפה לאוזן.
כמה עובדות על מעצבי גופנים
* הכשרה
באקדמיה לומדים טיפוגרפיה במקומות שלומדים בהם עיצוב, עיצוב אותיות לומדים בדרך כלל בשנה רביעית; באופן פרטי, יש מעצבי פונטים שפותחים קורסים או נותנים שיעורים פרטיים; אם רוצים להתחיל לבד, יש תוכנות כמו FontForge החינמית.
* איפה הכסף
טיפוגרף מקצועי משקיע 150 שעות ויותר בעבודה על פונט בהתאם לפיצ'רים כמו ניקוד, ריבוי שפות, אותיות חלופיות, מספר משקלים ועוד. המחיר נקבע גם לפי הייחודיות ולפי אסטרטגיית המכירה של המשווקים, ונע בין 5 ₪ למשקל בודד בחבילה ועד ליותר מ–5,000 ₪.
* שכירים או עצמאים
רוב מעצבי האותיות בארץ הם עצמאים. שכירים יכולים לעצב אותיות כחלק מעבודה כמעצבים גרפיים.
* מקצועות קרובים
עיצוב גרפי, קליגרפיה, סופרי סת"ם.