מה אתה עושה?
יועץ תקשורת אחראי על החשיפה התקשורתית של הלקוח מול הציבור. אנחנו מנהלים את הלקוח מול כלי התקשורת ומלווים אותו באופן צמוד כדי למנוע טעויות ונזקים. ייעוץ תקשורת בנוי משלושה תפקידים משלימים: ייעוץ, דוברות ויחסי ציבור, כשבפועל יועצי תקשורת רבים עושים את שלושתם. הם נמצאים בקשר ישיר עם כתבים ועורכים בכלי התקשורת כדי להציע להם כתבות, ראיונות ואייטמים על הפעילות של הלקוח. במקרים רבים אנחנו גם כותבים עבורם טורי דעה.
כתבות נוספות באתר מקור ראשון:
מהמיטה לחדרי החקירות: מחבלי בקת"בים ואבנים נעצרו במבצע לילי נרחב
האנטי־ביביסטים הם החברים הכי טובים של נתניהו
ארץ עיר: ישראל חייבת למצוא פתרונות דיור יצירתיים
מי הלקוחות?
מי שרוצים לקבל חשיפה תקשורתית בשגרה: עמותות, דמויות ציבוריות, מפלגות, עסקים – באמצעות משרד יח"צ או דובר המועסק כעובד מן המניין. נוספים אליהם לקוחות שצריכים איש מקצוע שינהל להם אירוע נקודתי שהכניס אותם לעין הציבורית על כורחם (לרוב בעקבות משבר או טרגדיה), וקמפיינים תקשורתיים וציבוריים שלרוב מתנהלים בקצב גבוה, כמו מערכות בחירות.

איך נראה יום עבודה ממוצע?
איך שהעיניים נפקחות מתחיל מעבר מהיר על הפושים והודעות הווטסאפ שהגיעו. אחרי שאני מביא את הילדות למסגרות אני יושב עם כוס קפה על כל העיתונים ואתרי החדשות. ממשיך במענה לווטסאפים, מבין מה על סדר היום הציבורי וחושב כיצד ניתן לשלב בו את הלקוחות. תוך כדי אני משלים משימות פתוחות ומהלכים לא גמורים. חלק מהיום כולל כתיבת טקסטים עבור לקוחות: טורי דעה, הודעות לעיתונות, פניות לכתבים ועורכים, וחלק נוסף ומשמעותי הולך ליעוץ ללקוחות.
איך התחלת לעבוד בתחום?
התחלתי כדובר מטה הצעירים של הבית היהודי בבחירות 2013. לאחר מכן הייתי דובר מפלגת האיחוד הלאומי. בסיום עבודתי שם ניהלתי קמפיין פריימריז של מתמודד לבית היהודי במקביל ללימודי מדעי המדינה בבר־אילן. אחרי הפריימריז ותוך כדי התואר החלטתי שאני רוצה להתמקצע ולהבין לעומק את התחום. עבדתי בשני משרדי יח"צ גדולים ולפני ארבע שנים הקמתי את משרד יחסי הציבור שלי. כשיצאתי לעצמאות לקוחות פנו אליי דווקא בגלל שהם רצו לעבוד עם עצמאי ולא עם משרד.
מה אתה אוהב במקצוע?
את האדרנלין של לקבל את התגובה "לקחתי" מעיתונאי על אייטם שבנית מאפס ואת היכולת להוביל מהלכים שמקבלים תהודה ציבורית. אני מת על הריגוש של בדיקת העיתונים לפנות בוקר דרך הטלפון בעיניים טרוטות, לראות אם הכתבה שעבדתי עליה נכנסה ואיך היא יצאה. ביום שאפסיק להתרגש מאייטם או כתבה שעבדתי עליהם – אדע שאני צריך לפרוש.
מה אתה לא אוהב במקצוע?
קשה לי עם משחקי חתול ועכבר עם כתבים ועורכים. אני יכול למצוא את עצמי במשך שעות רודף אחרי כתב או עורך עם ידיעה ואז לגלות שהוא היה יכול להחזיר לי תשובה על הווטסאפ הראשון.
טעות של מתחילים.
היה לי אייטם רגיש בכלי תקשורת מרכזי עם לקוח שביקש להישאר בעילום שם. סיכמתי עם מערכת התוכנית מראש וההפקה הוחתמה באולפן על בקשת עילום השם עוד לפני הצילומים. האייטם כולו שודר בעיוות פנים וקול והוקלט מראש, ורק את תגובת הגורם הממשלתי הביאו בשידור חי. את התגובה השאירו עם שמה המקורי של המרואיינת כך שהמנחה אמר את שמה בשידור וגם הוקרנה שקופית עם שמה. מאז למדתי לוודא מאה פעמים לפני ואחרי, כדי שטעויות כאלו לא יחזרו, והן אכן לא חזרו.
כמה עובדות על יועצי תקשורת
לקוחות
רוב הלקוחות פונים בעצמם למשרדים או מציעים מכרזים. יש לקוחות שנענים לאחר חיזור.
מסלול הכשרה
הרבה מהעוסקים בתחום למדו תקשורת באקדמיה. עוד אפשרות היא להכיר את התחום מזוויות שונות – למשל מעיסוק בתחום קרוב כמו פוליטיקה – או שנפגשו בו כלקוחות, ועברו לייעוץ תקשורת.
איפה הכסף
שכיר מתחיל מכ–6,000 ₪, שכירים ותיקים במשרדים גדולים מרוויחים 10,000-12,000 ₪. תמחור ללקוח בריטיינר משתנה ויכול לנוע מ–2,000 ₪ ועד לעשרות אלפי שקלים – בכפוף לסוג הפרויקט. משרד עצמאי בינוני יכול להחזיק עד כ–15 לקוחות.
שכירים או עצמאים
מרבית העוסקים בתחום הם שכירים במשרדי יח"צ או בגופים מסחריים, במגזר השלישי ומפלגות.
מקצועות קרובים
אנשי אסטרטגיה ושיווק, מנהלי סושיאל, כתבים, עורכים, מפיקים בגופי תקשורת.