מה עושים גיבורי "הנוקמים" בפגרת הקורונה? סרטים בנטפליקס כמובן. בשנה שעברה היה זה כריס המסוורת' (ת'ור בשבילכם), שהפציץ עם "טיילר רייק: חילוץ" המוצלח, וכעת זהו הפלקון, השחקן אנתוני מאקי, שמנסה את מזלו מחוץ לזיכיון המצליח עם סרטו החדש "שטח קרב". האמת היא שבאופן מפתיע מאקי הוא לא ממש גיבור הסרט, מה שעשוי לבאס כמה מהמעריצים שיגיעו לכאן בשבילו. אבל אל דאגה, עיקר האקשן בכל זאת נופל על כתפיו.
העלילה מתרחשת בעתיד הקרוב באזור קרבות במזרח אירופה. גיבור הסרט הוא טייס כטב"מ צעיר בצבא האמריקני שמחליט לשגר טיל למרות הידיעה כי יהיו נפגעים מכוחותיו. כעונש לימודי הוא נשלח היישר לשטח הקרב, כדי לחוות על בשרו את השלכות מעשיו.
מפקדו החדש הוא מאקי, קצין לא שגרתי שמתברר כי אינו בשר ודם כי אם אנדרואיד דמוי אנוש. יחד הם יוצאים למשימה סודית כדי למנוע את נפילתם של ראשי חץ גרעיניים לידיו של מפקד גרילה מסוכן. אז כן, התקציר הזה אכן נשמע כאילו מישהו זרק לתוך הבלנדר סרטים כמו "עין בשמיים", "שליחות קטלנית" ו"יום אימונים מסוכן". מה חבל שהשלם קטנטן מסך חלקיו. ערכי ההפקה אמנם נאותים, והאקשן – על אף שאינו מתעלה באף שלב למשהו מסעיר באמת, מספק סחורה סבירה בהחלט. אבל העלילה היא לא יותר מבליל מרודד של קלישאות חבוטות, וכל ניסיונות התסריט לפתח כמה מהסוגיות המוסריות העומדות בבסיס האירועים – כמו הדילמה הקיימת בבחירה להקריב מעטים למען הצלתם של רבים, אינם אינטליגנטיים ומעמיקים מספיק. נטפליקס פרסמו בראש חוצות כי השנה יקיימו בכורה של סרט חדש בכל שבוע. כל עוד הקורונה מותירה את קהלה שבוי בביתו, ניחא. אבל ברגע שאולמות הקולנוע ייפתחו, ענקית הסטרימינג תהיה מוכרחה לשפר את ההיצע.
***
"פעם בלש, תמיד בלש" שעלה לאחרונה ב־yes, הוא ההפך המוחלט מ"שטח קרב". זהו סרט מקורי לגמרי, בעל סגנון, קצב והומור משל עצמו. גיבור הסרט הוא אייב אפלבאום. כילד בעל חשיבה חריפה, הוא נחל סדרת הצלחות בפענוח תעלומות קטנות וזכה לתהילה בעיירת מגוריו. אלא שכיום, בגיל 31, אייב עוד נאחז בעבר ומתפקד כבלש פרטי פתטי למדי שעדיין מתעסק בפרשות זניחות.
כתבות נוספות באתר מקור ראשון:
– סמוטריץ' רוצה להפחית את תשלומי החינוך, האם זה מציאותי?
– הגלידה משכרת! משלוח המנות המנצח לפורים תשפ"א
– לא ראוי, לא משנה: השלכות החלטת בית המשפט בתיקי נתניהו
יום אחד נכנסת למשרדו תלמידת תיכון ומבקשת את עזרתו בפענוח מקרה הרצח של בן זוגה. החקירה הרצינית משליכה את אייב היישר למעמקי העולם האמיתי, על כל האפלה שבו, ותובעת ממנו להיענות לאתגר ולהתבגר. הבמאי־תסריטאי אוון מורגן יצר בסרטו הראשון מין ניאו־נואר מקסים ואינטליגנטי, המזכיר סרטים כמו "בריק" ו"אפקט זירו" שהעבירו אף הם את עולם הבלש הפרטי מתקופת הסרט האפל של שנות הארבעים אל ימינו ושמו במרכזם גיבור תלוש וייחודי לגמרי.
אדם ברודי (לעד סת' כהן מ"האו־סי") מעולה בתפקיד אייב ומקרין אינטליגנציה, פגיעות וגבריות מהוססת שמחפשת את קולה. בטיפולו בגיבור שלו, מורגן מתמקד במשבר ההתבגרות המאוחרת של דורנו ושם דגש על ההתמודדות עם הפער שבין הפוטנציאל הגלום בילדות לבין מימושו בחיים הבוגרים.
כמו מסעו של הגיבור, גם הסרט עובר תהליך של התבגרות סגנונית – הוא מתחיל קליל ומשעשע מאוד ולרגעים נראה ממש כמו סרט לכל המשפחה, אך ככל שהוא מתקדם נעשה עולמו מסוכן ומטריד, והתמות שבו הופכות לבוגרות ואלימות. כאן גם המקום לציין שלמרות שמו המקורי של הסרט – The Kid Detective, ממש לא מדובר פה בסרט ילדים. "פעם בלש, תמיד בלש" לא תמיד מקל על הצופה, במיוחד במערכה השנייה, שחסרה קצת מומנטום. אבל גם כך, יש בו מספיק חוכמה ושפע ניואנסים מקסימים שנותנים לו אופי ייחודי וכובש. תנו לעצמכם הזדמנות להישאב אל עולמו.
פעם בלש, תמיד בלש ארה"ב 2020, במאי: אוון מורגן. 100 ד', yes – בלש פרטי
שטח קרב ארה"ב 2020, במאי: מיכאל הפשטרום.
114 ד', נטפליקס – אקשן