את הטריילר של "לחיות בקטן" ראיתי בהמון הזדמנויות בקולנוע, והקטע שתמיד גרר אחריו הכי הרבה צחוקים מהקהל הראה את הגיבורים הממוזערים מוזגים לעצמם כוסית מבקבוק "וודקה אבסולוט" ענקי. הסצנה הזו, אגב, נחתכה בעריכה ואינה נמצאת בגרסה הסופית של הסרט. כפי הנראה, לאחר שצפו בקאט הסופי הבינו המפיקים שהסרט אינו מסחרי מספיק כדי להחזיר השקעה של 68 מיליון דולר. בניסיון נואש הם קיוו למשוך כמה שיותר צופים בסופ"ש הראשון וערכו טריילר מדליק לקומדיה פר־אקסלנס. רק מה, זה ממש לא הסרט שהבמאי אלכסנדר פיין רצה ליצור והקהל שהגיע לאולם עם ציפיות מסוימות מאוד פגש משהו אחר לגמרי.

מדען נורווגי מצליח ליצור תהליך של מזעור אנשים לגודל של כמה סנטימטרים. המטרה היא למזער בסופו של דבר את כל האנושות ובכך לפתור את בעיית ריבוי האוכלוסין ודלדול המשאבים המאיימים לכלות את כדור הארץ. פול ספרנק ואשתו מחליטים לשפר את רמת חייהם ולעבור מזעור, אלא שאז מתברר שהחיים בקטן הם לא בדיוק כל מה שפורסם. אין ספק שאפשר ליצור מהתקציר הזה קומדיית מיינסטרים משובחת עם אוסף של בדיחות הנובעות מהסיטואציה הכל כך ייחודית שאליה נקלעים הגיבורים. אבל כל מי שמכיר את סרטיו של אלכסנדר פיין יודע שמיינסטרים זה לא באמת הפורטה שלו, ושהם תמיד מקבלים את הטוויסט האירוני־מריר־מתוק שמזוהה עמו.
גיבוריו של פיין הם גברים לבנים היוצאים למסע בעיצומו של משבר חיים קיומי. יהיה זה משבר אמצע החיים של "דרכים צדדיות" ו"היורשים" או משבר הזקנה של "אודות שמידט" ו"נברסקה". הפעם זהו פול, בגילומו האפרורי במכוון של מאט דיימון, שמוצא את עצמו באמצע שנות הארבעים לחייו כשהוא ואשתו תקועים כלכלית ולכן, לפחות כפי שאנו אמורים לחשוב, גם קיומית. תהליך המזעור מבטיח להפוך את שווי הונם הצנוע למיליוני דולרים ולספק להם איכות חיים שעד כה רק חלמו עליה. אלא ששינוי חיצוני, גדול ומהותי ככל שיהיה, לא יכול באמת לפתור את הבעיות האמיתיות.
פול מנסה להבין מיהו ומהו מקומו – שאלה שכל אדם מודע בוודאי ישאל את עצמו בשלב כלשהו. המסע שפיין מזמן לו ילמד אותו שכדי לשנות את חייו באמת ולטעון אותם במשמעות, הוא יהיה חייב לצאת מאזור הנוחות ולא להסתפק בשינוי קוסמטי מטשטש. השליש הראשון של הסרט נהדר ממש, כשפיין מצליח לפתח היטב את הקונספט המבריק שהגה וליצור עולם מלא ברעיונות ובפרטים מסקרנים. אבל דווקא כשפול עולה על דרכו האמיתית לשינוי – הסרט מאבד את כל המומנטום. הטאץ' הביזארי משהו, המקסים והייחודי של פיין שעבד היטב בסרטיו הקודמים לא מתחבר הפעם ולמרות שפע כוונות טובות מסעו של הגיבור משמים ומעייף. כן, מתברר שלעיתים מיינסטרים חסר יומרות הוא הכיוון העדיף. רק צפו שוב בטריילר, נראה טוב, לא?
לחיות בקטן ארה"ב 2017, במאי: אלכסנדר פיין 135 ד'