מה אתה עושה?
"תוכן" הוא מידע, סיפור או מחשבה יצירתית שעוברים עיבוד ומפורמטים למדיה מסוימת. יש הרבה סוגים של תכנים: מקצועי, דתי, בידורי, חינוכי ועוד. אני מתעסק בעיקר בסטוריטלינג – יצירת תוכן עם מוטיב סיפורי חזק.
אני עוסק בעיקר בתחום הבידורי, לפעמים עם השקה לחינוך: תוכן קומי לעצמי, עם חברים או לבד, תסריטים ומחזות לילדים בערוצים ותיאטראות שונים, וגם תוכן אישי יותר ברשתות ובכלי תקשורת.
איך בוחרים פרויקטים?
יש פרויקטים שמציעים לי ואני שמח להשתתף ביצירות של אחרים. יש פרויקטים שמגיעים מרצון פנימי שלי ליצור, ואז אני מוצא שותפים לדרך או פועל לבד כדי להוציא אותם לפועל. יש לי דרייב ליצור ואני לפעמים עובד עד שתיים־שלוש לפנות בוקר על דברים שמעניינים אותי, או כי יש דדליין ואני חושש לפרנסתי.
כתבות נוספות באתר מקור ראשון:
– אהוד ברק משכתב את ההיסטוריה בפריים-טיים
– אחד על אחד: ראיון עם אריה מליניאק
– חול המועד פסח: עדיין מחפשים מה לעשות?
כל פרויקט תוכן צריך להיות רווחי?
לדעתי לגמרי לא. יש בלוגר בשם סת' גודין, שכתב ספר שנקרא "ציר האופן". הוא אומר שכדי להצליח בעולם העבודה המודרני אתה צריך להיות "ציר אופן" – חלק מהמנגנון שאי אפשר לוותר עליו. באמנות זה מתבטא בהענקת מתנה לקהל. זה רלוונטי ליוצרים בכל תחום: יוטיובר, מתכנת שיש לו פרויקט קוד פתוח או קומיקאי. אם באים בגישה הנקייה, ליצור כדי ליצור ולהשפיע ולגעת באנשים, ולא כדי לראות רווח באופן ישיר, דווקא אז נוצר משהו עם הקהל ובהמשך זה מיתרגם גם לרווח. אבל קודם כול ליצור ובכל הכוח.
איך התחלת לעבוד בתחום?
בהכשרה שלי אני תסריטאי. למדתי בסם שפיגל. במקביל ללימודים התחלתי להשתלב ככותב סרטונים בקמפיינים פוליטיים, וכתבתי בכלי תקשורת מגזריים. את כל העבודות הראשונות קיבלתי כי התקשרתי לאנשים רלוונטיים, הצעתי ודחפתי. אף אחד לא רדף אחריי. היו לא מעט עבודות לא משתלמות אבל מעניינות או מלמדות, ולאט־לאט התקדמתי לדברים מתגמלים יותר.
לפני אנדרדוס לקחתי כל עבודה, מתוך גישה שאם בחרתי במסלול הזה ולא במסלול בטוח כמו הנדסה, אני אעבוד במה שצריך ואפרנס את המשפחה שלי.
איך מתפרנסים מתוכן בקורונה?
בהתחלה הייתה עצירה מוחלטת של כל הפעילות. כאנדרדוס נפגענו מאוד. עברנו למופעים מצולמים שפיצו במידה מועטה. כעצמאי התחלתי ליצור דברים אחרים – ייצרתי עם שותפים חדרי בריחה דיגיטליים, מה שהצריך לשבת לתכנת אל תוך הלילה אחרי שלא נגעתי בזה 15 שנה. גם הנחיתי חידונים בזום, כתבתי לא מעט, והיו גם חודשים שנעזרתי קצת במענקים. באופן כללי אין לי עכבות ואני מאמין שאני תמיד יכול לייצר לעצמי עבודה.
מה לא יודעים על יצירת תוכן?
רוב עבודת התוכן היא עבודה שחורה: מחיקות ושכתובים, להיתקע בכתיבה, לוותר על רעיונות. כדי להוציא רעיונות טובים, צריך לוותר על רוב הרעיונות שלך. היכולת לסנן היא קריטית ליצירת תוכן טוב.
גם עם אנדרדוס, אנחנו מסננים וזורקים לפח שני שליש מהתכנים, ומתוך זה עוד הרבה הולך לפח אחרי מופע הרצה. בתסריטים זאת כמות אפילו יותר גדולה. רוב החומר לא מגיע למסך או לבמה, וכך ראוי.
כמה עובדות על יצרני תוכן
איפה לומדים
יוצרי תוכן מגיעים מהעולם שעבורו הם יוצרים תוכן. יכולת לספר סיפור – יתרון; יש הרבה תתי–תחומים ליוצרי תוכן, כתיבה שיווקית, כתיבת פרוזה אישית, ואף כתיבת תסריטים לסדרות או לסרטים. תסריטאות לומדים בבתי הספר לקולנוע. אפשר לשפר כישורי כתיבה בסדנאות כתיבה ובמסלולים לכתיבה באוניברסיטאות.
איפה הכסף
התמחור ליצירת תוכן גמיש ותלוי בפרמטרים כמו סוג המדיה, סוג התוכן וכמות שעות העבודה כדי ליצור אותו, מידת הדיוק הנדרשת ועוד. תמחורים נבחרים: החל מ–500 ₪ לפרויקטים זעירים כמו כתיבת פוסט לעסק או ייעוץ תוכן; כ–2,000־4,000 ₪ לתסריט שיווקי למועמד פוליטי או לפרסומת.
שכירים או עצמאים
רוב יוצרי התוכן עצמאים.
מקצועות קרובים
כותבים, צלמים, עורכי וידאו, שחקנים, מפיקים.