ספרטקוס / 1960
סרטו ההוליוודי היחיד של הבמאי הגאון סטנלי קובריק הוא אפוס סוחף ואינטליגנטי, המגולל את אירועי מרד העבדים בתקופת האימפריה הרומית בהנהגתו של הגלדיאטור ספרטקוס (קירק דאגלס). בנוסף לסיפור ההיסטורי, הסרט שימש גם אלגוריה למקארתיזם ולרשימות השחורות שפגעו ברבים מאמני הוליווד, כולל תסריטאי הסרט דלטון טרמבו שנאלץ לעבוד תחת שם בדוי. ב־1960 בוטלו הרשימות השחורות, טרמבו היה חופשי לחזור לעבוד בשמו וקיבל קרדיט כתסריטאי הסרט (כמו גם קרדיט על עוד סרט מפורסם על מאבק לחירות שיצא באותה שנה, "אקסודוס").

אמיסטד / 1997
אף רשימה שכזו לא הייתה שלמה ללא סרט אחד לפחות העוסק בתקופת העבדות האכזרית בארה"ב. מועמדים כמו "12 שנים של עבדות" המטלטל ו"ג'נגו ללא מעצורים" הפנטזיונרי הגיעו לישורת האחרונה, אך לבסוף בחרנו להזכיר לכם דווקא את "אמיסטד" של סטיבן ספילברג. כשהוא תקוע בין שתי יצירותיו המונומנטליות של המאסטר, "רשימת שינדלר" ו"להציל את טוראי ריאן", "אמיסטד" קצת נשכח ולא בצדק. מדובר בדרמה עוצמתית, הומנית וגם סנטימנטלית כמו שספילברג אוהב, המגוללת את סיפורם האמיתי של כמה עשרות אפריקנים שנמכרו לעבדות, מרדו בשוביהם והגיעו לחופי ארה"ב בספינת העבדים הספרדית אמיסטד ב־1839. האם הם רק "מטען" שיש להשיב לבעליו או אנשים חופשיים שחובה לשחרר לביתם? "אמיסטד" נובר במהות רעיון החופש כערך עליון הטבוע באדם, אשר תמיד ישאף אליו ויעשה הכול כדי להשיגו.

הולכת רחוק / 2014
לאחר שסבלה מטרגדיות אישיות והידרדרה לחיים של הרס עצמי, מחליטה שריל סטרייד (ריס ווית'רספון) לברוח מחייה אל הטבע הפראי. היא יוצאת למסע ארוך ותובעני לאורך 1,600 ק"מ בשביל ה"פסיפיק קרסט" במערב ארה"ב, אתגר עצום שאליו היא לא באמת מוכנה. בדומה לנציג המובהק של הז'אנר, "עד קצה העולם" של שון פן, גם "הולכת רחוק" של הבמאי ז'אן מארק ואלה עוסק בבריחה מהציוויליזציה ומוסכמות החברה החונקות כדי למצוא חופש נפשי. למרות שאינו חף מרגעי עצב ומשבר, הסרט מציע חוויה מתובלת בלא מעט הומור, רגעי נחמה, זיכוך ואופטימיות. אבל עם כל הכבוד למאמץ של סטרייד, היא עוד לא חוותה את הזוויתן בחול המועד עם ילדים ופקלאות.

חטופה / 2008
כן כן, אנחנו לגמרי מתכוונים לסרט הפעולה העצבני של ליאם ניסן, זה שפתח לו נישת קריירה חדשה ומוצלחת במיוחד ככוכב פעולה שובר עצמות. בתו של בריאן מילס (ניסן) נוסעת לטיול עם חברות בצרפת ושם הן מותקפות ונחטפות. הבת מצליחה להתקשר לאביה שנותר עד על הקו למשך כל ההתרחשות ומספיק לאיים על החוטפים בפעולת נקם. אם רק היו מקשיבים לו היה נחסך מהם הרבה מאוד כאב.
"חטופה" של הבמאי פייר מורל הוא קודם כול סרט אקשן משובח, אבל מתחת לכל הבלגן הוא גם עוסק בנושא חשוב – הסחר בנשים, אחת מצורות העבדות המודרניות המזעזעות שמשטרי העולם מתקשים למגר. אולי כדאי שיתקשרו לניסן.

תלמה ולואיז / 1991
שנים רבות לפני שתנועת מי־טו יצרה אינפלציה של סרטי העצמה נשית קלישאתיים ומייגעים, ביים רידלי סקוט את היצירה החשובה ופורצת הדרך הזו. שתי נשים יוצאות לחופשה ומסתבכות כאשר הן יורות והורגות גבר לאחר שניסה לאנוס את אחת מהן. כעת, כשרשויות החוק הולכות וסוגרות עליהן ודבר אינו פועל לטובתן, פורצת מתוכן רוח לחימה ושבירת מוסכמות.
ללא התייפייפות, ללא זיוף וללא מונולוגים חוצבי להבות, "תלמה ולואיז" עוסק במצב ההוויה הנשית הכלואה בסביבה גברית מצ'ואיסטית ופטריארכלית. סצנת הסיום הבלתי נשכחת ממחישה באופן פואטי ומרגש את החופש האמיתי היחידי שהגיבורות הטרגיות מסוגלות למצוא.
