בדיסני כבר מזמן הבינו שקרואלה דה־ויל המרשעת היא הנכס החשוב ביותר בזיכיון "על כלבים וגנבים", כפי שהוכיח ליהוקה של גלן קלוז לדמות בצמד סרטי הקולנוע המושקעים שהופקו בסוף הניינטיז. לכן, היה זה רק עניין זמן עד שגל העיבודים החדשים של השנים האחרונות ישטוף גם את קרואלה, ויביא עמו אתחול מלא בנוסח "מליפיסנט" שיחזור לעברה הרחוק ויהפוך אותה ממרשעת חד־ממדית לדמות מורכבת ומעוררת אמפתיה.
כבר בגיל צעיר הפגינה אסטלה גאונות בעיצוב אופנה. אבל הגאונות באה עם מחיר – צד מודחק באישיותה שהיה קר, אסרטיבי וחסר עכבות, שאותו היא כינתה קרואלה ואשר אמה ניסתה לעזור לה להדחיקו. לאחר מותה הטרגי של האם הפכה אסטלה לאסופית אך למזלה היא פגשה בהוראס וג'ספר, שני גנבי רחוב, שהיו עבורה משפחה אלטרנטיבית. בעזרתם היא מצליחה בבגרותה למצוא עבודה בבית כלבו יוקרתי ובזכות כישרונה היא מקודמת לעמדת מעצבת בחירה אצל הברונית – מעצבת־על מרשעת שמטפחת אותה כיד ימינה אך גם מתעללת בה. קרואלה, כמובן, לא תישאר שקטה.
אם נשים בצד את העובדה שלא היה שום צורך לשכתב מחדש את סיפורה של קרואלה, אי אפשר שלא להתפעל ממכונת ההפקה המשומנת של דיסני שמצליחה להפיח נשמה אמיתית אפילו במוצר כה ציני ומיותר. החל בבחירה בתסריטאית "השטן לובשת פראדה" הפולחני שהציבה את אירועי הסרט על רקע עולם האופנה הסוער ובכך העניקה לו ערך מוסף נוטף סטייל ועניין; דרך הבמאי קרייג גילספי שכבר הספיק להוכיח שהוא יודע לטפל בתבונה בדמויות ראשיות פגומות ב"אני, טוניה" המצוין; ועד לליהוק המושלם הכולל את אמה סטון המוכשרת שמזפזפת בקלילות בין הפגיעוּת והטירוף, ואמה תומפסון האדירה שנהנית מכל רגע בתפקיד הברונית המרשעת וגונבת בקלות את ההצגה בכל סצנה שהיא נמצאת בה.
הפיצוח התסריטאי המעניין של אישיותה החצויה של אסטלה/קרואלה מרשים במיוחד נוכח העובדה שלמעשה הגרעין היחידי לרעיון נמצא ברעמת השיער של הדמות שצבעה כידוע חצוי בין שחור ללבן. יחד עם זאת, בהיותו סרט לכל המשפחה אין לדיסני אפשרות או רצון ללכת עד הסוף עם הקונספט. בניגוד לסרטים כמו "ג'וקר", שלקחו באומץ את העיסוק הנפשי לקצה האפל והאלים שלו, "קרואלה" מותיר תמיד את השליטה בידי הגיבורה ומקפיד לשמור על גבולות נאותים – גם כשהיא "רעה", קרואלה אף פעם אינה מתכננת מעשה שיש בו הרבה מעבר לשובבות אנרכיסטית מלאת דימיון.
אבל כמו שאנחנו מכירים את דיסני, הם בוודאי שומרים לעצמם חומרים לטובת פרק ההמשך שכבר ניתן לו אור ירוק. אולי אז הם יעבירו עוד הילוך קטנטן באגף הרוע? ולמרות זאת חשוב לציין – קרואלה עדיין מכיל תמהיל אפל יותר מהמקובל אצל דיסני. אז, הורים, רק שימו לב שיש בסרט כמה סצנות מפחידות שאינן מתאימות לילדים קטנים. בשורה התחתונה, קרואלה מציע בידור משובח: סרט מהיר, מבדר ובעיקר מרהיב לגמרי הרבה בזכות הצטיינותן של מחלקות התפאורה וההלבשה שהופכות את הסיפור לחגיגה של אופנה, קאמפיות ואנרכיזם בריא. חוויה שלגמרי שווה לצאת בשבילה לקולנוע.
קרואלה
ארה"ב 2021,
במאי: קרייג גילספי.
134 ד'
פנים מצחיקות
נכון, אודרי הפבורן תיזכר כאייקון אופנה קודם כול בזכות "ארוחת בוקר בטיפאני". אבל כמה שנים קודם לכן יצא המיוזיקל המרהיב הזה של סטנלי דונן ששום רשימת סרטי אופנה אינה שלמה בלעדיו. הפבורן היא מוכרת ספרים ביישנית שמתגלה על ידי צלם אופנה מפורסם (פרד אסטר המקשיש). יחד הם שרים, רוקדים ומפלרטטים על רקע עולם האופנה הפריזאי המצודד.
חוטים נסתרים
דניאל דיי לואיס המופלא מגלם חייט עילית קפדן ואובססיבי בלונדון של שנות החמישים. אלמה, מלצרית פשוטה שהופכת למוזה החדשה שלו, חודרת אט–אט תחת כל השכבות העוטפות את חייו ומאיימת למוטט את הכול. סרטו האלגנטי של פול תומס אנדרסון הוא מלאכת מחשבת של טוויית ניואנסים ובהחלט דורש סבלנות. אך מי שיתעמק בו יזכה לחוויה ייחודית, מתגמלת ומכשפת ממש.