"האם אתה חושש שמישהו שאתה מכיר הופך לקיצוני?" מילים אלה, שפורסמו כחלק ממיזם ניסיוני חדש של פייסבוק, מנסות להישמע תומכות ואפילו מרגיעות. הן מלוות באמירה שלרשת החברתית "חשוב למנוע קיצוניות", ואפילו מציעות למשתמשים שנפלו קורבן לתכנים האלו: "אחרים במצב שלך זכו לטיפול דיסקרטי". המסר שפייסבוק מכוונת אליו: אוי מסכנים, נחשפתם לתוכן שבטעות איכשהו חמק מהאלגוריתמים שלנו, קחו כוס מים ותראו לנו על הבובה איפה חשפו אתכם לקיצוניות הארורה. המסר שמתקבל: "בואו, אתם צופים כל היום בסרטונים שמסבירים איך וריאנט דלתא גורם לווירוסים בתוכנה שהותקנה עם החיסונים וקוראים פוסטים על הלטאות שמנהלות את העולם במרתף של פיצרייה בוושינגטון. אולי תרגיעו קצת לפני שיפתחו בעוד קמפיין לסגור אותנו?"
בוודאי לא יפתיע את הקוראים לשמוע שלא רק שפייסבוק לא עושה את כל מה שהיא יכולה למנוע הפצה של "קיצוניות" במסדרונות שלה, אלא שפעמים רבות הקיצוניות – אמיתית או מדומיינת – היא זו שמביאה לה הכי הרבה קליקים ולכן הכי הרבה רווחים. הרשת החברתית שהייתה הדבר הגדול הבא במשך יותר זמן מכל רשת אחרת נחשפת לאותו תהליך טבעי שעבר כל דבר גדול הבא שלפניה – שקיעה איטית ובטוחה לעבר חוסר רלוונטיות. וככל שעובר הזמן, כך גוברת השפעתם של ההזויים והבומרים שנשארים מאחור וממשיכים לדחוף חופנים של דולרים לתוך מכונת החטיפים האינטרנטיים הגדולה כדי לקבל את המנה השעתית של שנאה לימין/שמאל/ יהודים/מוסלמים/חתולים/לטאות־ששולטות־בעולם (מי יודע, אולי גם הן שומרות תורה ומצוות).
לא, זה לא שפייסבוק מעודדת באופן פעיל טרור או קיצוניות. אבל הכפתור שהושק בשבוע שעבר בארה"ב ובקרוב כנראה יופיע בכל העולם, לא באמת בא להילחם בקיצוניות אלא לבלום את מי שטוען שפייסבוק לא עושה מספיק כדי להילחם בקיצוניות. זו גרסה טיפה יותר מתוחכמת של החברות שצובעות את הלוגו שלהן בצבעי הקשת מ־1 ביוני עד 1 ביולי בכל שנה: זה לא מעיד על שום דבר אמיתי, זו לא אינדיקציה לכוונה או לעמדות או למאמץ כלשהו, אבל זה כן מסמן וי במקום הנכון.
הבעיה של פייסבוק היא שהמהלך הזה לא יעבוד. הדדליין להשקת הכפתור הזה – או בכלל לפעולות מהסוג הזה, או לפחות להעמדת פנים שהחברה פועלת – חלף בשעות המוקדמות של 9 בנובמבר 2016, כשהתברר לעולם שדונלד טראמפ נבחר לנשיאות. בין אם הטענות שהתוצאה הזו היא בעצם באשמת פייסבוק נכונות ובין אם לא – והמדור חושב שהן לא יותר מבדיחה חביבה – מהרגע שזה קרה והחלו טענות "פייסבוק מכרה את נשמתה לפירמות סקרים אפלות ובוטים רוסים", העסק נגמר.
מאז, כל מה שפייסבוק עושה זה לרדוף אחר מטרה בלתי ניתנת להשגה. מימין ומשמאל, בחצי מהעולם, מאשימים אותה שהיא מלבה קיצוניות, שהיא משפיעה על בחירות, שהיא אחראית להפצת פייק ניוז בסיטונאות (בפייסבוק עצמה ובווטסאפ) ובאופן כללי שהיא אחראית לכל דבר רע תחת השמש. בערך חצי מהזמן המאשימים גם צודקים. אבל אין דבר שמארק צוקרברג או בכירים אחרים ב־F הגדולה יכולים לעשות כדי לעצור את זה. לפחות, לא אם הם רוצים לשמור על יותר מפירור של המודל העסקי שלהם.
לא עברה יממה מהפרסום הראשון על כפתור הקיצוניות החדש ועד שפורסמו עשרות כתבות ומאמרים בשלל אתרי חדשות וטכנולוגיה גדולים שכולם בעצם אמרו אותו הדבר: אתם לא עובדים על אף אחד עם השטיק הזה. פייסבוק כנראה תשרוד את הסבב העדכני של חדשות שליליות נגדה, אבל כל סבב כזה גובה מחיר, וכל סבב כזה מעיד על עוד שכבה קטנה של לגיטימציה שמתקלפת מרשת חברתית שימי הזוהר שלה חלפו מזמן.