סרטוני הדרכה של טיפוח, איפור או קשירת מטפחות היו מאז ומתמיד הלחם והחמאה של רשתות חברתיות כמו אינסטגרם, טיקטוק ויוטיוב. הקונספט: נשים שעוסקות בסטיילינג או איפור, כמקצוע או כתחביב, מצלמות סרטונים של עצמן, כאשר הטובות והמתבלטות שבהן זוכות לקהל עוקבות נאמן, ובמקרים רבים גם לשיתופי פעולה מסחריים עם חברות איפור וטיפוח. בישראל, נחשבת המאפרת אשלי וקסמן־בקשי לחלוצת התחום, אבל אחריה הגיעו בשנים האחרונות עוד מאות אם לא אלפי נשים, שתורמות מסודות היופי והטיפוח שלהן.
אבל מה קורה כאשר רשתות חברתיות הן מחוץ לתחום מבחינתך, כמו במקרה של חלק מהנשים החרדיות? ובכן, מתברר כי נמצא מסלול עוקף רשתות, שהשימוש בו נחשב לגיטימי יותר ומותקן על יותר טלפונים: הווטסאפ.
למעשה, האפליקציה שמשמשת את רובנו להעברת הודעות, תמונות וסרטונים, הפכה להיות תחליף לרשת החברתית, עם אופציה להעלות סרטוני הדרכה, לצד אפשרות טובה יותר לשלוט במי נחשף לתכנים שמועלים.
אז איך זה עובד בדיוק? אישה שמעוניינת לקבל חשיפה לסרטונים שלה – נניח אם היא מעצבת כיסויי ראש או מאפרת – מעלה כל יום לסטטוס שלה סרטונים שבהם היא מפגינה את יכולותיה או מדגמנת את עיצוביה. אבל בשלב זה, מי שנחשפים לסטטוס הם רק אנשי הקשר שלה. אז איך מגיעים לקהל הרחב יותר? כמו במקרים אחרים בחברה החרדית, השמועה עוברת מפה לאוזן. כלומר – מישהי אחרת, חברה או מכרה, מפרסמת בסטטוס הפרטי שלה: "מי שמעוניינת בסטטוסים בעניין איפור, מוזמנת לשלוח הודעה ושם למספר הטלפון הבא…" המעוניינות שולחות הודעה, שתיהן מוסיפות זו את זו לרשימת אנשי הקשר שלהן – ובדרך זו למעשה נוצר "מינוי" לסטטוסים ולסרטונים היומיים. כיום, הנשים המצליחות בנישה זוכות לקהל של בין 3,000 ל־5,000 עוקבות ועוקבים.
הסטטוסים אגב לא חייבים להיות רק בענייני אופנה וטיפוח. כמו בכל רשת חברתית אחרת, כיום יש נשים שמפרסמות סרטונים בנושא הורות, עריכת שולחן, עיצוב הבית או דיאטה.
וזה לא הכול. כמו במקרה של השיתוף באינסטגרם, גם הסטוריז בווטסאפ הפכו לעניין מסחרי לכל דבר. "אם אני רוצה לפרסם פריט לבוש כלשהו מהחנות שלי", מספרת מעצבת האופנה מירי טראוב, בעלת רשת חנויות הבגדים "קידס בייסיק", "אני מעלה סטוריז מפתיחת הארגזים, סטוריז של דוגמניות לבושות בבגדים שלנו ואפילו סרטוני סטיילינג. במקרים מסוימים כדי להגביר חשיפה אני משלמת לאחת מ'אושיות' הווטסאפ סכום שנע בין 500 ל־900 שקלים, והיא מעלה בין ארבעה לשמונה סרטונים עם המוצר שלי, המלצה עליו וקישור לווטסאפ שלי".
טראוב מפרסמת גם באינסטגרם וגם בווטסאפ – אבל לתחושתה בסופו של דבר הווטסאפ מביא לה יותר לקוחות וגם יותר עניין. "בעצם אני משתמשת בפלטפורמה הזו פעמיים. פעם אחת בפרסום שאני עושה בעמוד שלי ופעם שנייה – לעיתים רחוקות יותר, כשאני מפרסמת דרך האושיות של התחום. כך או כך, הכלי הזה בחברה החרדית עובד מצוין, ורק ממשיך לתפוס תאוצה".