הדקו חגורות והישארו ישובים במקומותיכם, כי המסע בין קבוצות הטיסות והחופשות ה"סודיות" הוא בדיוק ההפך מהנסיעה החלקה שקיווינו לה.
אדם מתכנן תוכניות וא־לוהים צוחק.
במקביל, התעצמו למעשה שתי מגמות הפוכות: מצד אחד, ההבנה שהזמנים הם לא אידיאליים לחופשה – הנגיף בלתי צפוי, ומדינה שהייתה ירוקה אתמול, עלולה להיות אדומה מחר (כן יוון, אנחנו מדברים עלייך). מצד שני – התחושה שדווקא עכשיו מגיעה לנו חופשה. אחרי זמן כל כך ארוך של הסתגרות בבית, אחרי תקופה כל כך ארוכה של דיכאון וחרדה, הנפש צורחת להתרחק, להתנתק, להתאוורר.

ולרגע נראה שיש איזשהו פתרון ביניים: להיות ספונטניים. לחוש את הדופק, לבדוק מדי פעם (או כמה פעמים ביום) איפה ירוק ומזמין, איזה דיל שווה יש בארץ – ואז לקפוץ ולהזמין מלון או טיסה במחיר מצחיק. הרי בדיוק בשביל זה קמו כל כך הרבה קבוצות "סודיות" של טיסות, חופשות בין חברים, או טיסות מהיום להיום. זו אמורה להיות משימה ממש קלה, לא?
ובכן, לא ממש. מנבירה ממושכת ודי אינטנסיבית, עולה כי נדיר מאוד למצוא דיל טוב או חופשה שמתאימה לקריטריונים שהצבתם לעצמכם.
ראשית – הקורונה צצה מכל פינה. לא רק בעולם, אלא גם בקבוצות. שאלות כמו "האם פורטוגל מחייבת בידוד?", "אילו מסמכים צריך למלא בכניסה לצ'כיה?" מציפות את העמודים, מה שמקשה מאוד על חיפוש של תוכן רלוונטי בין הפוסטים והמגיבים.
שנית – תחושת החובבנות. בסופו של יום, בין אם בחרנו לטוס לחו"ל ובין אם החלטנו שהכי בטוח בבית, חופשה עולה כסף. הרבה כסף. כך שאנחנו רוצים להיות משוכנעים שנקבל תמורה הולמת, שהספק מהימן, שהסיבה למחיר הזול היא לא איזה קאץ' בדמות חדרים מלוכלכים או שאין אפשרות להחזר.
ובכן, קשה לומר שהקבוצות שבדקנו בהן שידרו תחושת ביטחון או מקצוענות. למשל, במקרים רבים ניתקל בפוסט שבו מוצגת וילה יפהפייה עם חדרים מפנקים ובריכה מזמינה. אפילו המחיר שמופיע בהבלטה נראה מתאים לתקציב. אלא שפרט קטן לא מופיע בשום מקום – היכן היא נמצאת? באזור הצפון? בדרום? במרכז? באחד המקרים, 56 גולשים שאלו את השאלה המתבקשת: "איפה זה?", אך נותרו ללא מענה.
בין אם מדובר בחובבנות או בסוג של קליק בייט, שמאלצים אותנו להתקשר ולברר – התחושה שעולה מעוררת אי־נחת או בלבול. קצת כמו החוויה של חיפוש מציאות בשוק פשפשים, קיים סיכוי קטן שתמצא אוצר, אבל בדרך לשם תצטרך להתמודד עם הרבה מאוד זבל.
מלכת ההוקרדות
אז איזו רשת חברתית היא הפופולרית ביותר בעולם? תלוי את מי שואלים. על פי נתונים שהתפרסמו לאחרונה, טיקטוק עקפה את כל הרשתות החברתיות המתחרות והפכה לאפליקציה הפופולרית ביותר על פי מדד ההורדות. רק במחצית השנייה של 2021 הורידו אותה יותר מ־300 מיליון משתמשים. אבל בתמונה הרחבה יותר, המצב נראה שונה לגמרי: בשעה שלטיקטוק יש כ־800 מיליון משתמשים ברחבי העולם, לפייסבוק יש כבר 2.8 מיליארד (!) אם נתחשב בעובדה שפייסבוק ותיקה בהרבה, ושהשימוש בטיקטוק נאסר בהודו וגם על ציבור די רחב באמריקה (כמו כוחות הביטחון ועובדי ממשל), נראה התמונה הזו לא עומדת להשתנות בקרוב.
הכול כלול
שנה בדיוק חלפה מאז שאינסטגרם השיקה את ה־Reels, הסרטונים שאמורים היו להשיב אש למתחרה טיקטוק. ולמרות שהיריבה הצעירה עדיין חיה ובועטת, אפשר כבר להכתיר את המהלך כהצלחה. אינסטגרם הוכיחה כי היא עדיין רלוונטית, גם עבור בנות ובני דור ה־Z, והתאהבה כל כך בפיצ'ר החדש עד כי מנכ"ל החברה, אדם מוסרי, הצהיר בתחילת יולי כי מעכשיו אינסטגרם היא אפליקציית סרטונים, ולא שיתוף תמונות. ואם נניח הגדרות בצד: נראה כי יותר מכל רשת חברתית אחרת, אינסטגרם מצליחה לתת חוויית הכול מהכול: פיד תמונות עשיר, טקסטים בצורה נגישה וקלילה וכמובן סרטונים ויראליים ומשעשעים (גם אתם נפלתם בתרגילי הבטן הקוריאניים?)