כמה רגעים אחרי שירדו מאוטובוס־התיירים בתצפית המרהיבה מול חומות העיר העתיקה שבפסגת הר הזיתים, חברי משלחת המשתתפים באירוויזיון התבקשו בנימוס להתאסף לתמונה קבוצתית. מלאי אנרגיה כמו תיכוניסטים בטיול שנתי, התחילו הנציגים מכל מדינות אירופה לשיר את "הללויה" של לאונרד כהן בספונטניות־ספק־חשודה, לאור הביצוע המתואם היטב. על אף השמאלץ, היה בזה משהו מהפנט על רקע תפאורת האבנים העתיקות.
את השיח הציני שקיים סביב תחרות האירוויזיון כולנו מכירים, אך אם נתעלם ממנו לרגע, בסופו של דבר מדובר בתחרות שצופים בה עשרות מיליוני איש מסביב לעולם. במשרד החוץ ובמשרד לענייני ירושלים החליטו לנצל את הפוטנציאל ההסברתי וליזום ביקור למשתתפים בישראל.

את המשלחת ליוו לא מעט כלי תקשורת. חלקם הגיעו כמוני, כנציגי התקשורת הישראלית, אך לא מעט מהנוכחים היו צוותי תקשורת זרה. כשאחד הצלמים ביקש מחברי המשלחת לבצע יחד את מנגינת הפתיחה המפורסמת של תחרות האירוויזיון, השתרר שקט מביך ופרצופיהם השמחים הפכו נבוכים. במשך כמה שניות טובות הם ניסו להזכיר אחד לשני את המנגינה שלאורך שנים הייתה הדבר המזוהה ביותר עם התחרות. לקול מצהלות המשתתפים, לאחר רגעי המבוכה הקלים, הגיע חבל ההצלה מכיוון אירלנד.
הרגע הקטן הזה ממחיש במידה רבה את השינוי שעברה התחרות בשנים האחרונות, ומדגיש מיהו קהל היעד הרלוונטי. אם בימים עברו האירוויזיון דיבר לכמה שכבות גיל בו־זמנית, הרי שבשנים האחרונות, הפכה התחרות לקרקע פורייה להזנקת זמרי פופ צעירים. החינוך המוזיקלי שלהם לא מבוסס על קלאסיקות האירוויזיון משנות השבעים והשמונים, אלא על MTV, יוטיוב, סטורי, אינסטגרם וסנאפצ'ט.
הצגת ישראל בזווית סיקור חיובית היא דבר שעורכי החדשות האירופאים פחות נוטים לעשות, ובמשרד החוץ מקווים שסיור כזה יגרום להם לחרוג ממנהגם. למרות שהם בשלב הגולמי שלהם, גיוס חבורת הצעירים הזאת לשגרירים לרגע, יכול להתברר כהשקעה כדאית לטווח ארוך.
על אף הניסיונות של כלי התקשורת לקושש אמירות בנושאים מעוררי מחלוקת, פוליטיקה לא ממש מעניינת את רוב המשתתפים. בעיניי זה לא רק מפאת גינוני נימוסין למארחים אלא כי בפשטות הם לא באמת מתעסקים בכך בחיי היומיום שלהם. רובם המוחלט כאן בשביל הפאן.
הרגע הכי קרוב ל"פיק פוליטי" התקיים בשיחה עם הנציגים הצרפתים, שהשיר שלהם עוסק בנושא מבקשי המקלט. אבל גם הנושא הזה נעטף היטב במסרים מתקתקים נוסח "לעשות טוב לכולם בעולם", כאלו שיכולים להתאים גם לתחרות מלכת היופי.

לאכזבת כל הישראלים באוטובוסים, נטע ברזילי, הנציגה הישראלית, לא נכחה. מקורביה טענו שהיעדרותה נובעת מעומס בלו"ז ובגין השתתפותה בחזרות לטקס המשואות, אך נדמה שהתמונה מורכבת יותר. מרגע הזכייה וה"הייפ" שנוצר סביב השיר, ברזילי עטופה היטב במערכת יחסי ציבור ובניהול קפדני שמנסה לווסת את החשיפה של הסטארית החדשה שלהם. אפשר להבין את זה, אך כשעל הפרק עומד מסע שמשווק את עיר הבירה של ישראל ומתווך אותה לאירופאים ולעולם כולו והנציגה הישראלית נעדרת, איך לומר, זה לא נראה טוב. היה נכון לשחרר מעט את טבעת החנק סביב ברזילי.
אולי יותר מכולם, דווקא לה היה נחוץ לחוות רגע נקי ומזוקק מיח"צ. כזה היה הרגע שבו שתי נערות נרגשות ששמותיהן נריה ושלוה גודמן, הגיעו במיוחד ממעלה אדומים כדי לחזות בזיו פניה של משלחת האירוויזיון. הן התאזרו בסבלנות וחיכו במשך שעתיים מחוץ למסעדה כדי להצטלם עם המשתתפים ולחלק להם גמדבלויות של ישראל. SENNEK, הנציגה הבלגית, הייתה המומה מגילוי ההתלהבות של המעריצות ומכך שכל זה קורה עוד לפני התחרות, וחיבקה את השתיים ממושכות.
גילויי ההערצה שהפתיעו לא מעט מהנוכחים והקלילות היחסית שבה הם תופסים את התחרות, אל מול העיסוק הישראלי האינטנסיבי בברזילי והיח"צ המשומן שלה, מחדדים את ההבדלים באופן שבו נתפסת התחרות בארץ ובאירופה. משיחות עם רבים מהם עולה שעל כתפיהם לא מוטל "עול" הניצחון כפי שבישראל מייחסים לו משמעות.
השר זאב אלקין שנכח בחלק האחרון של היום בהופעה במערת צדקיהו – אחד הלוקיישנים המדהימים ביותר בארץ לצפייה והאזנה של מופע מוזיקלי – נראה לחלוטין כמו שושבין האירוע. היה חינני למדי לראות כיצד הוא נעזר בבתו הקטנה כדי לזהות את האמנים שהגיעו. בתו, אגב, פחות התרגשה ממנו, ונראה שהטעם המוזיקלי שלה הרבה יותר אלטרנטיבי.
"לא באמת צריך להסביר את ירושלים, היא יכולה להסביר את עצמה. רק צריך לדאוג שאנשים יגיעו כדי לראות ולחוות אותה", אמר לנו בארוחת הערב אלקין והסביר את הרציונל במשלחות מהסוג הזה. אחר כך הוא ניגש לנהל סמול־טוק משועשע עם חובי סטאר. השילוב של שתי הדמויות הכל כך קוטביות בחיצוניות שלהן היה אכן תמונה שמסבירה היטב את עצמה. כמו שאמר השר, יש דברים שצריך לראות.