דיוטי פרי, ביקורת דרכונים, רעש מטוסים ממריאים ונוחתים – כל אלה נשמעים עבור רובנו כמו משהו לחלום עליו בימי קורונה. אבל עבור לא מעט אנשים, רק המחשבה על העלייה הקרובה למטוס מעוררת פחד משתק, שהופך את חוויית הטיסה כולה לסיוט. אם בכלל הסכימו לעלות אליו.
"איך שלא תנסי לדמיין את זה – זה היה גרוע יותר", מספר איתן, ממרכז הארץ. במקרה שלו, החרדה הייתה מתחילה כבר מרגע קניית הכרטיס, מה שאומר חודשים ארוכים של מתח לקראת התאריך המתקרב. "שבוע לפני הטיסה כבר הייתי חצי בנאדם, לא ישן ולא אוכל. והטיסה עצמה – גיהינום. כל הטיסה הייתי יושב, מזיע, בלחץ, לא מסוגל לקרוא, לדבר, כלום. כשהיו כיסי אוויר הייתי משתגע, וכל חמש דקות הייתי בודק מתי הטיסה נגמרת. רק אחרי הנחיתה הייתי מתחיל לנשום ואז מוציא סנדוויץ' מהתיק כי לא אכלתי ימים, ושותה קצת מים. מצב מטורף".
אצל רביטל ויטלזון־יעקבס, שאתם מכירים היטב ממוסף זה, החרדה התעוררה בירח הדבש. "טסנו בטיסה פנימית בנפאל, והיו כל כך הרבה כיסי אוויר, שאפילו הדיילות התחילו לבכות. זה היה נורא, ומאז אני ממש שונאת טיסות". ויטלזון־יעקבס פרסמה בשבוע שעבר פוסט בפייסבוק שבו תיארה את פחד הטיסה שלה, וזכתה לתגובות רבות מאנשים שחשבו שהם היחידים שמרגישים ככה. "כל הטיסה יש לי דפיקות לב חזקות", היא מתארת, "ואם יש כיסי אוויר זה יכול ממש להגיע לדמעות".

איך שורדים את זה?
"חצי מוח שלי מנסה להרגיע את החצי השני של המוח. אני לוקחת כדור ומנסה לישון ומספרת לעצמי כל הזמן שסטטיסטית יהיה בסדר. אבל אני מאושרת בטיול בחו"ל אז זה שווה את זה".
כשהמנוע כבה
חרדת טיסות, מתברר, נפוצה הרבה יותר ממה שנהוג לחשוב. "ערכנו סקר בארה"ב, וגילינו ש־41 אחוזים מהאנשים הבוגרים מפחדים במידה מסוימת מטיסות", מספר אלון פרג, קברניט באל על, שפיתח אפליקציה להתמודדות עם חרדת טיסות. "21 אחוזים סובלים מפחד מינימלי, שמונה אחוזים מפחד משמעותי, שמונה אחוזים מפחד קיצוני, ומתוכם 60 אחוזים לא טסים בכלל. אנחנו מדברים על המון אנשים. וכשאדם לא טס, זה אומר שגם המשפחה שלו לא טסה, והוא יוצר מתחים משפחתיים ומפסיד הזדמנויות בעבודה. זה סבל נורא".
אתה רואה אותם בטיסות?
"קל מאוד לראות אותם. אני טס בדרך כלל טיסות ארוכות בצוות שיש בו יותר משני טייסים, ובשלב שאני לא יושב ליד ההגאים אני מסתובב במטוס. הדיילים כבר מכירים אותי ויודעים שאני מתעסק בנושא הזה, ומַפנים אליי נוסעים שמפחדים".
פרג, בן 63 מגבעתיים, נשוי ואב לחמש בנות, היה טייס קרב שנים ארוכות בחיל האוויר, וב־2004 הפך לטייס באל על. לעיסוק בפחד מטיסות הגיע כמעט בטעות, אחרי שהפך להיות טייס נוסעים והתחיל לקבל פניות מאנשים סביבו שחווים פחד בטיסה. בתחילה לא התייחס לנושא ברצינות, פשוט כי לא האמין שאנשים באמת מפחדים לטוס. "בעשר השנים האחרונות כבר הבנתי שזו בעיה ענקית, כי המון אנשים הגיעו אליי. וגם הבנתי שלרבים מהם אין באמת איזושהי בעיה אקוטית פסיכולוגית, וידע ממקור מוסמך יכול לעזור להם להנמיך את גובה הלהבות".
ואיך הגיע הרעיון לאפליקציה?
"בערך באותו זמן, כשהתחלתי לעבוד על הנושא בצורה מסודרת, הכנתי אפליקציה מאוד פשוטה עם קטעי אודיו של הסברים על הטיסה. פניתי לאל על והצעתי להם לשים את ההקלטות במערכת הבידור של המטוס, וכך היה. אחרי שנה גיליתי שלמרות שהיה קשה למצוא את הקטעים במערכת, היו 5,000 כניסות בחודש. אנשים ישבו במטוס, הרגישו שגורלם נחרץ וחיפשו עזרה. פחד טיסה – חשוב לדעת את זה – זה פחד מוות, והם כבר בטח ראו בראש שלהם את ההתרסקות עם הצרחות והכול. לפני כשנה כשכבר בניתי אפליקציה אחרת, אל על התלהבו, והכנסנו את האפליקציה כאופציה לכל הנוסעים".
simplifly האפליקציה שבנה פרג בנויה מסרטונים שלו, שבהם הוא מסביר עובדות על עולם הטיסה והבטיחות, מביא קטעי אודיו לרוגע ומיינדפולנס לטיסה עצמה וגם סרטונים על החלקים השונים בכל שלב בטיסה, משלב ההתארגנות בבית ועד הנחיתה, עם הסברים מפורטים מה אמור לקרות בכל שלב ושלב.

"אחד הדברים שאנשים חוששים ממנו קורה 45 שניות אחרי שהמטוס מתנתק מהקרקע ופתאום רעש המנוע נחלש. אנשים אומרים לעצמם – הנה, אנחנו עומדים להתרסק. אבל מי שיודע מבין שבגלל שיש לכל מטוס שני מנועים ואחד מהם מיותר, כשמגיעים לגובה הרצוי מחלישים מנוע אחד, וזה סימן טוב כי לא צריך את המנוע השני.
"יש באפליקציה גם סרטון עם טיפ איך למדוד את גובה קפיצות כיסי האוויר ולדעת שהן לא חמורות. עכשיו שחררנו גם פיצ'ר בתשלום שבו לקוח עם פחד טיסה יכול להתכתב עם טייס פנוי לפני הטיסה ולשאול אותו שאלות בצ'ט".
האפליקציה היא חינמית בגרסה המוגבלת, ומוצעת בתשלום לגרסה מלאה. לקוחות אל על מקבלים גישה חופשית לאפליקציה למשך חצי שנה מקניית כרטיס הטיסה כחלק מהתהליך שמניעים בחברה בשיתוף עם פרג, להגברת הטיפול באנשים שסובלים מחרדת הטיסה. "עכשיו אנחנו עובדים על מנגנון שבו נוכל להודיע לדיילים מראש שעולה למטוס נוסע שיש לו פחד טיסות, ודייל שיוכשר לכך יפנה אליו, כמובן ברשותו, ויתמוך בו בטיסה".
בטוח פי 200 ממכונית
חרדת טיסות מופיעה אצל אנשים שונים מסיבות שונות. "חלק מהאנשים סובלים מחרדות אחרות שחרדת הטיסה מצטרפת אליהן כמו קלסטרופוביה, פחד גבהים, אגרופוביה, התקפי חרדה ועוד. חלקם בגלל בעיות בטיחות, וחלקם עקב חוויה לא נעימה שקרתה להם במטוס", מסביר הקברניט מיקי כץ, לשעבר טייס בחיל האוויר, שעם המעבר לתעופה אזרחית החליט לטפל גם הוא בנושא הנוסעים שסובלים מחרדות. כץ כותב דוקטורט בתחום החרדות בימים אלה באוניברסיטת חיפה, מעביר קורס להתמודדות עם פחד מטיסות ומייעץ בנושא לארגונים שונים ברחבי העולם. "צריך לדעת שהפחד שאנשים מרגישים הוא אמיתי, והחרדה יכולה להיות לא נעימה ומביכה. הפתרון הוא לדעת יותר על הטיסה ועל עצמך ולקבל כלים לכל מצב שעשוי להתרחש".
פלג מסכים בעניין חשיבות המידע: "קחי לדוגמה את הפחד שהמטוס ייפול. אנשים עולים למטוס ומפחדים שאם יכבה מנוע הם ייפלו וימותו. זה פחד שהמון אנשים יזדהו איתו, ויש בו שלוש טעויות. קודם כול, לכל מטוס יש לפחות שני מנועים שלא קשורים זה לזה ואם יכבה אחד, השני מספיק. את זה רוב האנשים לא יודעים. אחר כך כדאי לדעת שגם אם שני המנועים יכבו, המטוס לא נופל, הוא דואה. וגם שאפשר לנחות בדאייה. בכלל, כדאי לדעת שהסטטיסטיקה היא שבין השנים 1997־2019 התעופה בעולם הוכפלה פי שלושה, ומספר ההרוגים ירד פי עשרה, שזה אומר התעופה נעשתה בטוחה פי 30, או למשל שבכל העולם המערבי בחמש השנים האחרונות הייתה רק הרוגה אחת בטיסה מסחרית. מִנהל התעופה האמריקני פרסם שנהיגה ממכונית מסוכנת פי 200 מטיסה".
אז למה אנשים מפחדים כל כך ממטוסים ולא מכלי תחבורה אחרים?
"אני חושב שבגלל אשליית השליטה. אנשים אומרים לעצמם שמכונית הם יכולים לעצור בצד ולרדת ומהמטוס לא".
כבר יש משתמשים לאפליקציה?
יש לנו 1,600 משתמשים, וזה ממש מרגש. להושיט יד ולגעת באנשים בכל מיני מקומות בעולם, כי האפליקציה גם באנגלית. זה מרגש ברמות כשאישה בת ארבעים אומרת לי כמה חודשים אחרי הסדנה שהיא החליטה שאם היא יכולה לטוס, היא תתחיל ללמוד נהיגה. זה לא קשור לכאורה, אבל החרדה הזאת היא דבר כל כך כבד ונראית כמו משהו שאי אפשר לצלוח אותו, שכשהם מצליחים, הם מבינים שהם יכולים לעשות דברים אחרים שהם לא חשבו שהם יכולים".

גם כץ מקבל פניות מכל העולם ומעביר את הקורס מרחוק במדינות שונות. "תגובה אופיינית לאנשים היא שכמה חבל שהם חיכו כל השנים עד שהגיעו אליי".
ידע הוא כוח
ולמרות נתוני ההצלחה המעודדים, לפרג חשוב להדגיש שהוא לא מרפא את הפחד מטיסות. "אני לא נותן כדורים ולא מהפנט. אני, אין לי גרם של הסמכה טיפולית. אני מעביר לאנשים ידע מאוד מדויק וממוקד ואחד מהדברים החשובים הוא שהוא מגיע אליהם מהמקור הכי מוסמך. הפחד פשוט יורד לרמה שהוא לא שולט בחיים שלהם. זה לא טיפול, זה ידע". לדבריו, כאשר הוא מזהה שהבעיה טמונה בבעיה קלינית – הוא מפנה לטיפול מקצועי.
"אלון לא אומר – 'אל תפחדי'", מספרת שירה וסרמן, נשואה ואם לשתי בנות, מייסדת ומנהלת "חצי שירה", תוכנית בינלאומית להרזיה ובריאות. וסרמן המשיכה לטוס בלית ברירה במסגרת העבודה, אבל סבלה מכל רגע, עד שהגיעה לקורס של פרג.
"'אל תפחדי' לא עובד. אלון נותן נתונים, וזה הדבר הכי חשוב. את מבינה שאם יש ענן, אז הגיוני שהמטוס מיטלטל. או שאם את טסה מעל קנדה, יש סופה אז יהיו רעידות. ברגע שיש לך מידע, את יודעת להכין את עצמך. ואני יכולה לתת לך דוגמה שקרתה ממש עכשיו, כשהייתי בארה"ב, והייתי צריכה לקחת שם הרבה טיסות פנימיות. בבוקר של אחת הטיסות ראיתי שאנחנו טסים במטוס מקס, שזה מטוס שדיברו עליו שיש לו תקלות. ישר נכנסתי לאפליקציה וראיתי סרטון על החברה שמסביר ש־80 אחוז מהטיסות הפנימיות בארה"ב הן במטוס מקס ושהם שיפרו מאוד את הבטיחות שלהם. וברגע שהבנתי שהמטוס הזה טס כל הזמן והוא בטוח וזה לא רק אני שנידונה לטוס במטוס הנורא הזה, נרגעתי. הידע הוא מה שהוביל אותי ולא הפחד. בלי ידע, חד־משמעית לא הייתי עולה על המטוס".
איתן עבר את הקורס של פרג אחרי שניסה כבר יוגה, דמיון מודרך וסדנאות אחרות. אבל לקראת טיסה מתוכננת ליפן, הוא הבין שהוא חייב לנסות כל מה שאפשר כדי להתמודד עם הטיסה הארוכה, והגיע לפרג בהמלצת שכנה.
אז הצלחת לטוס ליפן?
"האמת שלא הצלחתי בטיסה הראשונה. כולם טסו ואני נשארתי. אלון אמר לי לא להיות בלחץ. אם זה לא הולך, זה לא הולך. אבל זה אכזב אותי מאוד. בדיעבד, למחרת הבן שלי נפצע בצבא, כך שיצא לטובה. אחרי שהכול נגמר, אמרתי לאשתי שנעשה טיול מתקן, ונטוס ביחד. וזאת הייתה הפעם הראשונה בחיים שלי שהסכמתי לטוס בחורף למדינה קרה, בשלג, משהו שאף פעם לא הסכמתי לעשות בגלל הפחד. עליתי למטוס, וכל הדרך הקשבתי לאפליקציה, דיברתי, אכלתי, קראתי, חיבקתי את אשתי, וכל פעם שהרגשתי לא טוב הקשבתי שוב לאפליקציה, וירדתי עם חיוך. והיה טיול מדהים".
שינוי עצום.
"זה לא הכול. מאז אותה סדנה, סגרתי את העסק שהיה לי עם מאות עובדים, עסק גדול עם סטרס מטורף, והחלטתי שאני עושה משהו שטוב לנפש שלי, ופתחתי עסק שאני אוהב. התחלתי ללמוד, התחלתי להתעסק בשיווק, התחלתי לעשות דברים שלא העזתי ולא חשבתי שאני מסוגל. וכל יום אני עושה דברים חדשים, וזה כי הראש לא עסוק כל הזמן בפחד של הטיסה. משהו התנקה, כי זה לקח כל כך הרבה אנרגיה".
גם וסרמן מספרת על שינוי לא צפוי שקרה אצלה. "שנים אני לא עולה במעליות, אבל פתאום התחלתי לעלות במעלית. ואת לא מבינה איזה שינוי זה. אני פתאום עולה לקומה 17 ומעבירה שם הרצאות בלי בעיה. זה שהתגברתי על פחד טיסה נתן לי את הדחיפה להתגבר על עוד פחדים".
חזרה לפרג, אני שואלת אותו מה החלום שלו. "אני רוצה לנצח את פחד הטיסה בעולם", הוא מצהיר, "אנחנו רוצים גם לאסוף נתונים באפליקציה באופן אנונימי ולפעול באמצעות אינטליגנציה מלאכותית ולהציע עוד עזרה. להתממשק לשעונים חכמים ולתת לאנשים משוב יותר טוב. אנחנו רוצים גם להיכנס לעולם של מציאות וירטואלית. יש מתקנים יקרים מאוד שנועדו לטפל בפחד טיסה. יש כזה בשיבא, אבל מתאמן שם רק בנאדם אחד ואני רוצה לתת כזה להמונים. וזאת עוד התוכנית הקטנה – לעזור לארבעים אחוז מהאוכלוסיה שמפחדים מטיסה. התוכנית הגדולה היא לנסות לעזור לעוד פוביות עם השילוב של ידע, התערבות אנושית ואינטליגנציה מלאכותית. כי העולם מלא בפוביות. נתחיל בטיסה ונמשיך גם לפוביות אחרות".