כשהוא ניצב זקוף מדי מול מצלמה איכותית מדי, פוער עיניים גדולות מדי עם חיוך מלאכותי מדי, אחד האנשים החזקים ביותר בעולם בישר לנו את מה שהוא יודע כבר מזמן: בעשורים הקרובים העולם הולך להשתנות בדרכים שעוד לא התחלנו להבין.
קשה לחשוב על אדם מתאים לתפקיד הזה יותר ממארק צוקרברג, ולא רק כי במראה ובהתנהגות שלו הוא מזכיר גרסה קצת פחות אנושית של רובוט ממלחמת הכוכבים. את מה שהוא עשה בקול רעש גדול בשבוע שעבר, כשהכריז על שינוי שם (ומטרת) החברה שלו, הוא כבר עשה בשקט בחדרו שבמעונות הרווארד לפני 17 שנה, כשהביא לעולם כמו שד מעולם אחר את הגרסה הראשונית של פייסבוק.
האירוע המדובר, למקרה ששהיתם באטלנטיס או במאדים בשבוע האחרון, היה סרטון קצר שבו הכריז צוקרברג שמעתה שמה של חברת פייסבוק ישתנה ל"מטא" (Meta). השינוי (שדובר כאן בשבוע שעבר) היה מפתיע פחות מאשר ההסבר שליווה אותו. הטיטאן מעמק הסיליקון הסביר והדגים את הבייבי החדש שלו – המיזם שבו הוא משקיע כבר שישה חודשים, אך נדמה שמעסיק אותו לפחות עשור אם לא הרבה יותר – המטא־ורס (Metaverse).
אחרי שעזר להקים עולם שלם בדמות רשת חברתית שמלווה אותנו על כל צעד ושעל, כעת צוקרברג מעוניין ביצירת עולם וירטואלי שלא רק יצעד לצידנו אלא יתחבר לעולם האמיתי וישנה אותו באופן שהמשמעויות שלו עוד לא לגמרי ברורות. המטא־ורס הוא מושג שנלקח מספר מדע בדיוני ישן, שמתאר מציאות דיסטופית שבה נוצר עולם וירטואלי שיאפשר ל"עמך" לחיות את חיי החלומות שלהם, אפילו בזמן שעולמם האמיתי אפור, מדוכא, חסר שחר.
בהכרזה של צוקרברג אומנם הייתה קצת יותר שמחה (והרבה, הרבה יותר קרינג'. ברצינות, אם עוד לא צפיתם בסרטון, חפשו אותו ונסו לשרוד עד הסוף), אבל נראה שהרעיון שלו דומה – יצירת עולם וירטואלי שיתלבש על העולם האמיתי שלנו – כזה שנוכל לצפות בו דרך משקפי מציאות מדומה משוכללים, שנוכל לשנות באמצעותו את מראה החדר שסביבנו, את הבגדים שעלינו, את הנוף שבחוץ.
וזה כמובן לפני שימושים אחרים ושגרתיים יותר, אך אולי לא פחות משמעותיים עבורנו מבחינה חברתית. מה אם נוכל לקרוא ולשלוח הודעות טקסט במציאות המדומה הזו בזמן שאנחנו מדברים עם אדם אחר (כמו שהציע צוקרברג בריאיון בסוף השבוע)? או לצפות בשיחת וידאו בעולם הווירטואלי בזמן שאנחנו הולכים לקניות או יושבים לאכול בעולם האמיתי?
עוד לא לגמרי ברור מה צוקי זומם, האם הוא אפילו יודע מה בדיוק הוא עושה, איך בדיוק השינוי הזה יומחש, או אפילו מתי נראה את השינוי הגדול הראשון (כנראה לקראת סוף העשור, לפי אותו ריאיון), מה שאנחנו יודעים זה שמדובר בתקדים. זו לא הפעם הראשונה שחברה משנה את שמה כדי לאפשר לה להתמקד בטכנולוגיות שאינן קשורות ישירות למוצר המרכזי שלה – הדוגמה הטובה ביותר היא גוגל, ששם חברת האם שלה שונה ל־Alphabet, והיא מרבה להתעסק בשירותי ענן, בינה מלאכותית והסכמים לטכנולוגיה צבאית, בזמן שהמוצר המפורסם ביותר שלה ממשיך להתנהל באין מפריע – אבל החברות האלה בדרך כלל התרחבו לענפים אחרים שכבר קיימים בתחום שלהן.
מה שמנכ"ל מטא, מארק צוקרברג (ייקח זמן להתרגל לשינוי), רוצה לעשות זה בעצם להקים ענף חדש מאפס. ואם נשפוט לפי הרקורד שלו, יש סיכוי מצוין שהוא גם יצליח.