כשהיא מצוידת בגביע הקדוש של תוכניות ריאליטי המוזיקה – בחירת הנציג הישראלי לתחרות האירוויזיון, אקס פקטור שבה למסך עם חלומות גדולים על רייטינג גבוה ובאזז ברשתות החברתיות. או במילים אחרות, כל מה שהישרדות לא מצליחה לספק לקברניטי רשת 13, גם בעונת ה־VIP שלה.
אבל לפני הכול, מילה טובה חייבת להיאמר על מלהקי התוכנית. אחרי ההברזה המפוארת של אייקון המוזיקה סיימון קאוול – שאמור היה לספק ניחוח בינלאומי ועין חדה שהצליחה לגלות כישרונות כמו קלי קלרקסון, קארי אנדרווד וסוזן בויל – הם לא אמרו נואש, וגייסו קאדר שופטים מרשים ומעניין, שיעורר עניין וסקרנות דומים.
והתוצאה, על הנייר לפחות, בהחלט מרשימה. סביב שולחן השיפוט התקבצו מירי מסיקה, אביב גפן, שהוכיח עצמו כשופט מוצלח בדה וויס; רן דנקר, הזמר הבולט ביותר של השנה החולפת; מרגול, שהשתפשפה בעונות הראשונות של "כוכב נולד" וחוזרת עכשיו כשהעניין הציבורי בה נמצא בנקודת שיא; וכמובן זוכת הארוויזיון נטע ברזילי, על תקן ה"אין חכמה כבעלת ניסיון".
אלא שבפועל, רשימת המרכיבים המבטיחה הזו לא מצליחה ליצור את המנה הטעימה שהיינו מצפים לה. גפן מגיע בגרסה מרוככת של עצמו, מסיקה וברזילי מתרגשות שתיהן כמעט מכל מתמודד ושופעות דמעות ומחמאות, דנקר האינטליגנט מעודן גם הוא, ומרגול שופעת קסם אבל נטולת הפיקנטיות הידועה שלה. וכך, במקום לקבל חריף מול מתוק, מלוח מול חמוץ, אנחנו מקבלים פאנל הומוגני מדי, דומה מדי. גרסת פרווה לא מסעירה.
מעבר לליהוק השופטים, לאקס פקטור אין ממש מה לחדש לנו. גם בתחום הכישרונות, תוכניות ריאליטי השירה מוצאות את עצמן ממחזרות חומרים ישנים. בשנה שעברה הגיעה עדן אלנה, זוכת העונה השלישית של אקס פקטור, להתמודד בהכוכב הבא – וניצחה גם שם. ובעונה הנוכחית של אקס פקטור אנחנו נתקלים כבר בפרק השני בספיר סבן, זוכת העונה הרביעית של דה וויס, שמצהירה שהיא הגיעה כי "בא לה לייצג את ישראל באירוויזיון".
ההצהרה הזו היא עמוקה ממה שנדמה, כי היא מגלמת את התפנית שחלה למעשה בתוכנית – מריאליטי שמטרתו גילוי כשרונות צעירים לתחרות שמעניקה במה לאמנים פעילים ומוכרים, שלא הצליחו להתברג לצמרת המוזיקה הישראלית, ומחפשים עכשיו מקפצה נוספת שתיקח אותם לשלב הבא.
סוגיה נוספת שמעלה הופעתה של סבן היא שאלת האובייקטיביות של השופטים. מסיקה וגפן היו השופטים שלה בדה וויס, אז יש להם חלק בזכייתה, וברזילי, מתברר, היא חברה קרובה שלה. האם השיפוט שלהם נקי? התשובה מתגלה אחרי האודישן הבינוני של סבן, שגורר צונאמי של מחמאות ודמעות התרגשות. "אני כל כך רוצה שתצליחי", כך ברזילי, ומודה שבעצם כבר יש לה פייבוריטית.
לעומתם, לירון ויצמן, המנחה המנוסה והכריזמטית, לא שוכחת מהו תפקידו האמיתי של מנחה. בניגוד להכוכב הבא שהפך להיות "המופע של אסי ורותם" עם אינסוף דאחקות, בדיחות פרטיות וניסיונות חוזרים ונשנים לגנוב פוקוס, ויצמן עושה את העבודה בקלילות נונשלנטית. היא יודעת היטב שהיא לא העניין המרכזי כאן – וטוב שכך.
בשורה התחתונה, אקס פקטור תספק ככל הנראה עוד עונה גנרית של ריאליטי מוזיקלי. כישרונות מרשימים יהיו, השופטים יצליחו לעניין לסרוגין, והפרס הנכסף, כבודו במקומו מונח. ובכל זאת, משהו כאן בולט בהיעדרו. נדמה לי שקוראים לזה "אקס פקטור".
אקס פקטור לאירוויזיון, רשת 13