מה את עושה?
מנהלת סטודיו "אהבת הדס" לשמלות כלה יד שנייה. אני מקבלת כלות, מנהלת את התקשורת איתן, עוזרת להן למצוא שמלות ולהבין מה הן יכולות לשנות או להוסיף לשמלה. אני בקשר עם נשים שרוצות לתרום את השמלות שלהן, מלקטת ומקטלגת את השמלות שתורמים לנו ומנהלת את המתנדבות, וכמובן גם אחראית על הניהול השוטף של החנות.
מי הלקוחות?
כלות שיש להן תקציב מוגבל ורוצות למצוא שמלת כלה במחיר זול יותר מהמקובל בשוק, וגם כלות שמאמינות בערך החברתי והאקולוגי של לא ליצור שמלה חדשה לערב חד־פעמי. סטודיואים ליד שנייה הם חלק מכלכלה שיתופית. יש המון תוצרים בעולם, ובמקום ליצור עוד – אפשר לחלוק את מה שיש.
מה ההבדל בין חנות לגמ"ח?
המילה גמ"ח מתקשרת לחוסר יכולת כלכלית, וזאת לא המטרה. אנחנו רוצות להגיע גם למי שיכולות להוציא את הכסף. זה עובד גם הפוך: באהבת הדס אנחנו לא רוצים לתת לנשים שלא יכולות להרשות לעצמן את התחושה שהן מקבלות צדקה. גם בדמיון, "גמ"ח" נתפס כמקום לא אסתטי, ויותר טחוב ועמוס. בנוסף, זו מילה שאינה שגורה בחברה החילונית, וחלק ניכר מהכלות שקונות יד שנייה הן חילוניות.
איך התחלת לעבוד בתחום?
למדתי עיצוב טקסטיל בשנקר. התנסיתי חצי שנה בניו־יורק בפיתוח מוצר בחברת עיצוב אופנה. חזרתי לארץ בתחילת הקורונה וחיפשתי עבודה. חברה ראתה את מודעת הדרושים ושיתפה אותי. בעקבות הלימודים גיליתי כמה תעשיית הטקסטיל מזהמת, ואני מאמינה מאוד ביד שנייה. הכול התחבר מאוד לערכים שלי.
איזו טעות של מתחילים עשית?
רוב השמלות שמגיעות אלינו הן במידות קטנות יחסית. יש פחות היצע שמלות לכלות במידות גדולות וקטנות יותר, וגם לכלות גבוהות. יש טריקים להארכת שמלות, אבל זה לא קל כמו לקצר שמלה. מפני שהשמלות נתרמות, וכל שמלה נתפרה במיוחד לגוף של כלה מסוימת, אין לנו מידות אחידות לכל השמלות. בתחילת העבודה פחות הכרתי את השמלות, והצעתי שמלות במידות הלא נכונות לכלות שהגיעו לסטודיו. כיום אני מכירה את המבחר ואני יודעת לכוון את הכלות לשמלות שיתאימו להן.
איך העבודה עם כלות?
חברים ששומעים שאני עובדת עם כלות שואלים אם זה כיף או נוראי. כלות נתפסות בתור דמות היסטרית ולחוצה. בחוויה שלי זה לא ככה. זה קצת כמו לעבוד בחנות פרחים: אני נמצאת בסביבה שהיא יפה מאוד, כל היום מוקפת בנצנצים, חרוזים ותחרות. בנוסף אני עובדת עם לקוחות שבסך הכול חוגגות מאורע משמח במיוחד בחיים שלהן, אז רובן בעיקר נרגשות ומתלהבות. יש לקוחות שנבוכות מהמעמד אבל רובן שמחות להיות שם. עוד לא יצא לי להתמודד עם כלה שצעקה עליי או הרגישה ששום דבר לא מסתדר.
כמה עובדות על ניהול סטודיו יד שנייה
כלכלה שיתופית
אידיאולוגיה חברתית וכלכלית שמאמינה בחלוקת משאבים קיימים. דוגמאות בולטות הן חברות להשכרת אופניים וקורקינטים שיתופיים.
מטרות רווח
יש חנויות יד שנייה למטרות רווח ויש שאינן למטרות רווח. לא תמיד יהיה הבדל במוצרים ובשירות.
הכשרה
כדי לנהל סטודיו לכלות בכלל ויד שנייה בפרט חובה להגיע עם ידע והבנה של אופנה. ניסיון אקדמי – לא חובה בכלל. נחוצה הבנה איך בגדים מורכבים, איך אפשר להצר או להרחיב בגד ובאילו תפרים אפשר לגעת בלי לפגוע בשמלה.ניסיון מעשי בתפירה או הרכבת בגד – מומלץ. ידע וניסיון בניהול – יתרון, ואפשר לצבור לאורך הדרך.
מחירים לדוגמה
שמלת כלה יד ראשונה מתחילה בכ–3,000 ש"ח והשמיים הם הגבול. בסטודיואים שיתופיים ובגמ"חים חבילה של שמלה, הינומה, אביזרים וניקוי יבש – עולה בסביבות 1,000 ש"ח.
מקצועות קרובים
עיצוב אופנה, מכירת בגדים ונעליים, תפירה, תדמיתנות.