השילוב בין דוקו המוזיקה המדובר על קניה ווסט, ששידורו הסתיים בשבוע שעבר, לחגיגות פורים שמאפשרות למדור מוזיקה להתחפש למדור טלוויזיה ולהפך, מעניק את ההזדמנות המושלמת לשים את הזרקור על ז'אנר דוקו המוזיקה, שהניב בשנים האחרונות כמה סרטים וסדרות שלא תרצו להחמיץ. לפניכם חמישה מתוכם.
JEEN-YUHS (הלחם בין שם הבמה של קניה ווסט והמילה גאון)
שלושה פרקים בני שעה וחצי כל אחד, מציגים את דמותו המורכבת והמיוחדת של הראפר קניה ווסט. אפשר להתווכח ולדון על דמותו המגלומנית והשנויה במחלוקת, אבל לא על העובדה שווסט היה הגורם המשמעותי ביותר בהתבססות ובהמשכיות עולם ההיפ הופ שהגיח לעולם בשנות התשעים. הסדרה היא פרי חזונם (המוקדם) מאוד של ווסט ושל הסטנדאפיסט קודי (קלרנס סימונס), חברו הטוב משיקגו, העיר שבה גדל. במשך 21 שנים (עם הפסקה של שש שנים באמצע) קודי ליווה את ווסט עם המצלמה שלו, והתוצרים מהווים בסופו של דבר את הבסיס לרוב הפרקים.
דרך הצילומים האותנטיים, שבהם משולבים קטעי וידאו, עיתונות ומדיה נוספים, הסדרה משרטטת את דיוקנו המיוחד של ווסט החל מימיו כמפיק עבור טובי הראפרים, ועד ההצלחה המסחררת שלו כראפר מספר 1 שהתפוצץ למיליון כיוונים עסקיים ואמנותיים. הצילומים מקרוב מאוד, שלרוב לא מגיעים לעינינו, מציגים את ווסט מאחורי הקלעים, ומעניקים מבט שונה על האיש והתופעה.
This Is Pop (קיצור תולדות פופ)
העונה הראשונה של הסדרה – שמעניקה מבט מעמיק לתעשייה שמגלגלת הרבה מאוד כסף, אג'נדות ויריבויות – בהחלט מספקת את הסחורה. על פני שמונה פרקים, הסדרה מנווטת בעולם מוזיקת הפופ: ריאיון עם מי שהביא לפריצת ה"אוטוטיון" (טי־פיין), פרק שמוקדש כולו לשוודיה ולהשפעה העצומה שלה על הז'אנר, על הפריצה של להקת אבבא, ועל קרב הטיטאנים בין הלהקות הבריטיות אואזיס לבלר, שעירבו אפילו את ראש הממשלה דאז טוני בלייר. אלה ומה שביניהם מאפשרים להבין את הדינמיקה האנושית שנמצאת מאחורי עולם המוזיקה, ואת הדרך שבה הוא מקרין על תרבות הפופ ועלינו כצרכנים.
Hip Hop Evolution (תולדות ההיפ הופ)
אי שם בסוף שנות השבעים היה זה די־ג'יי קול הרק שחיבר שני פטיפונים שניגנו תקליט זהה למיקסר, יצא לרחוב – והשאר היסטוריה. הסדרה עוקבת אחרי התפתחות הז'אנר שיצר חיבור מיוחד בין ברייקדאנס, גרפיטי, אמנות ליריקה ואלמנטים נוספים. על פני ארבע עונות (ועדיין לא נאמרה המילה האחרונה) ובעזרת שלל ראיונות עם השמות הכי גדולים, מציירת הסדרה את העולם הייחודי שנוצר סביב הסגנון. כמו במקרה של היווצרות האר־אנ־בי, הסול והדיסקו, הקהילה האפרו־אמריקנית היא זו שעומדת מאחורי יצירתו של ההיפ הופ – שהיום כבר ניתן להגדיר כז'אנר הגדול בעולם. וזו לא הייתה רק בחירה מוזיקלית, על הדרך סללה הקהילה פורקן לדור העתיד שלה, וחילצה רבים מבניו מכניסה לעולם הפשע.
The Defiant Ones (המתריסים)
רגע המכירה של מותג האוזניות ביטס (Beats) לאפל בסכום אסטרונומי של 3.2 מיליארד דולר הוא רק נקודת השיא של הדוקו שצולל אל תוך עולמם של שניים: ג'ימי איובין – שהחל את דרכו כטכנאי הקלטות זוטר בשירות כמה מהשמות הגדולים בעולם כגון ג'ון לנון, ברוס ספרינגסטין ובונו – וד"ר דרה, ששרט תקליטים בסלון ביתו עד שפיתח קריירה כמפיק וראפר מוביל בעולם ההיפ הופ.
מסלולי חייהם המפותלים של השניים הצטלבו בנקודה שבה איובין, בכובעו כאחד ממייסדי אינטרסקופ, החתים את ד"ר דרה, רגע לפני שהוציא את אלבומו הראשון והאייקוני דה קרוניק.
מאז לא נפרדו השניים, והסדרה מלווה את סיפור החברות האמיצה שנרקמה ביניהם גם במישור האישי וגם במישור העסקי, לצד סיפורה של הדרך הארוכה, המיוחדת והמטורפת שעברו עד לנקודה שבה מכרו לחברת אפל את המותג ביטס שהיה באמתחתם, וגרפו הון.
Metallica: Some Kind of Monster (מטאליקה: איזושהי מפלצת)
בשנת 2001, קצת אחרי שג'ייסון ניוסטד, הבסיסט של מטאליקה במשך 14 שנים, עזב את הלהקה, היא החלה להקליט את אלבומה החדש. הצילומים שהיו אמורים ללוות את ההקלטות ולהעניק הצצה לתהליך העבודה של הלהקה על האלבום, הפכו לטיפול קבוצתי נוקב ומעמיק. ככל שנקף הזמן נחשפה לעיני המצלמות דרמה גדולה. החל מעזיבת הבסיסט והשפעתה על שאר החברים, דרך עיבוד טראומת מותו בתאונה של הבסיסט הראשון של הלהקה קליף בארטון ועד תהליך הגמילה של הסולן ג'יימס האטפילד מאלכוהול. כל הגורמים הללו התכנסו יחד לאלבום חדש, ויצרו במקביל גם סרט מרתק ומטלטל שצולל היישר אל תוך קרביה של הלהקה האייקונית.