לכן הבה נניף את נס העומק ונצלול מבזבוז הזמן הפנוי בידי המודרנה אל עבר העומק האינטלקטואלי. ועכשיו נחרוג שוב ממנהגנו ונביא את ההסכתים המומלצים ביותר על ידי המדור בשנה החולפת. לכבוד סיום 2022 ותחילתה של 2023 הבאה עלינו לטובה, נביא כאן חמישה הסכתים שאתם חייבים להתחיל (לפחות) לשמוע מצאת השנה הזאת ועד צאת השנה הבאה.
אחד ביום | הפודקאסט היומי של N12
בליל החדשות האינסופי שמקיף אותנו, נראה ככזה שלא ניתן להשתלט עליו. זאת לא רק קלישאה אלא פשוט אלה הם פני הדברים. כל יום קורים דברים חדשים, חלקם משפיע דרמטית על חיינו. לכן ההסכת אחד ביום הוא מענה מעולה למצב הזה. בכל פרק אלעד שמחיוף משוחח עם כתב אחר מחברת החדשות, ויחד הם צוללים לעומק אחד הסיפורים שמעסיקים אותנו – אבל לא רק במבט שטחי אלא עד לפרטים. ההסכת הזה בנוי טוב במיוחד: הסאונד, אורך הפרקים וצורת ההגשה פשוט הופכים אותו למעולה. אנחנו התחלנו לצרוך אותו רק לאחרונה, אבל הביקורות מסביב והחוויה האישית רק גורמות לנו לרצות עוד.
חור בהשכלה | יובל שדה
מיטיבי הלכת ודאי זוכרים שההסכת הראשון שנסקר כאן במדור היה "חור בהשכלה". סיום השנה האזרחית הוא זמן טוב להזכיר שמדובר באחד ההסכתים הטובים שנוצרו בעברית. שדה נכנס בכל פרק לנושא אחר לגמרי – מעובדות אזוטריות ועד לבעיות השעה – וסוקר אותן במבט־על. כך הוא נע בחופשיות בין בודהיזם לאסלאם, לאידיאולוגיה ולמונוגמיה ומספק תמונה מעשירה וחווייתית לכל תחום דעת. הנאה מובטחת.
שיר אחד | כאן 11

אף שנמנענו עד כה מלעסוק באופן ישיר בשיר (חרוז) אחד, קשה בביקורת הסכתים רצינית, וודאי בשלבי ההמלצה, להתעלם ממנו כליל. "שיר אחד" הוא אחד ההסכתים הטובים שכאן 11 יצרו, וגם ככה הם ידועים כמעצמת הסכתים (ותוכן בכלל) איכותיים. כל פרק סוקר שיר אחר בעברית. בין שהשיר חדש, ישן, פופ, רוק או מוזיקת עולם – בשיר אחד עושים לו בדק בית. לו, לזמר, לרקע של שניהם, לטיב המילים, החריזה והאווירה הכללית שהולידה אותו. הנאה צרופה לחובבי הלשון והשירה העברית, גם כשמדובר בנעה קירל.
על המשמעות | תמיר דורטל

הסכת נוסף שכבר הומלץ פה, אבל בסיכום השנה הוא בהחלט ראוי להגיע לגמר של השנה: "על המשמעות" של תמיר דורטל. זה הסכת לרציניים, שעה וחצי של יצירה רדיופונית, לא גיבוב של מילים אלא שיחות עומק. בזמנו עלתה בקשה מקרב מאזינים מבחוץ ואפילו מעומק נפשו של הח"מ, לסקירה רבת פעמים של ההסכת משום שסקירה בעמוד אחד להסכת האדיר הזה היא מעשה לא צודק. ואכן מן הראוי לבחון בו כל פרק ולתהות עליו – על דמויות המופת או שלא של החברה – פעילים חברתיים, פוליטיקאים, אנשי רוח, ספר ואקדמיה, כולם מקבלים מקום ושיחה פתוחה וכנה שמעלה על נס את חופש הביטוי.
חיות כיס | כאן 11
ההסכת חיות כיס הוא מבוא כלכלי־ציבורי חשוב לכל אדם. כשמדברים על שידור ציבורי – כן או לא, נדמה שתמיד מנופפים בהסכת הזה (ובתוכנית עצמה) כבסמל: "אההה אתם חושבים ששידור ציבורי זה שטויות? בואו והיווכחו עד כמה הוא לא". כל זה נובע מכך שצליל אברהם ושאול אמסטרדמסקי נותנים כלים לאדם הפשוט לעמוד מול ההון האדיר של התאגידים, הבנקים והמדינה עצמה. כן, אותנו האנשים הקטנים קל לחלוב ולענות, לכן באים שני העיתונאים האלה ונותנים לנו מתנה – דרך להתנהלות כלכלית חכמה. נכון, זה לא רק הסכת מעשי, יש בו גם היבטים פוליטיים והוא עוסק בכלכלה גם במבט־על, אבל מדובר רק בפלוס שאמור לסייע בבחירה פוליטית או למצער בהבנה פוליטית סמלית של עולם הכלכלה.