על רקע משבר ומחאת הדיור בשנת 2012, "ארץ נהדרת" ערכה לנו היכרות עם משפחת דלון, זוג צעיר שנאלץ לחזור לגור עם ההורים בגלל עליית מחירי הדירות. רועי בר־נתן גילם אז את דמותו של גדי, הבעל הנעבעך, שמשמש שק החבטות של האבא יעקב (ירון ברלד). עשור עבר מאז ובסדרת המערכונים החדשה של התוכנית, "היורשים מחולון", בר־נתן חוזר לזירת ההתגוששות הנדל"נית, שוב על רקע עליות מחירים בשלל תחומי חיים. הפעם הוא מגלם בכישרונו האופייני את חוה לרמן, קשישה שמשאירה לילדיה צוואה מצולמת שבה היא מורה להם לחזור להתגורר יחד בדירתה, וקובעת כי האחרון שישרוד ולא יברח בצרחות יזכה בבית הנכסף. או כפי שאומר המתווך שנקלע למקום: "המקום ינחם אתכם וגם המיקום".
עם תום השבעה, שלושת ילדי משפחת לרמן ובני זוגם משתלטים כל אחד על חלק אחר בדירה: עוזי הבכור (ערן זרחוביץ'), מנהל חנות ממתקים שנשלט על ידי אשתו התככנית (שני כהן), בני הזוג המלוקקים מיכאל ואלוני (תמיר בר ואורי לייזרוביץ') שאימצו לאחרונה כלב וישמחו לאמץ גם את הדירה, ובת הזקונים חן (גיתית פישר) שהיא אם יחידנית ואכולת תסביכי נחיתות שאף אחד לא לוקח ברצינות. על רקע כל זה, מסתובב לו גם העובד הסיעודי ההודי סנדיפ (יניב ביטון) שמפקח ביראה על קיום הצוואה של "אמא".
אמרה עממית שמובאת בשם השל"ה גורסת כי אב אחד יכול לפרנס עשרה ילדים, אך לא להפך. על המשקל הזה, ברור שגם דירה אחת לא יכולה להספיק למספר ילדים, ולכן לא נשאר אלא לריב עליה ולעלות אחד לשני על העצבים. הישרדות, גרסת החיים עצמם. בהקשר הזה אפשר להצביע כאן על התפתחות של תת־מעמד ביניים – כזה שחלום הדירה הולך ומתרחק ממנו, ובמקביל עליות המחירים וההתבגרות הבלתי נמנעת דוחקים אותו לפינה, ולבסוף אפילו גורמים לו להתקוטט עם בני המשפחה האחרים על חלקם בירושה ולמעשה על כסף (וכן, זה קורה גם במשפחות הכי טובות).

זווית מסקרנת אף יותר לאותו נושא בדיוק מציעה סדרת האנימציה הפרועה "משפחת פנסטה" שמגיעה מהרשת (כאן 11 דיגיטל). סיפור המסגרת כמעט זהה: סבא נח פנסטה החולה מכנס את בני משפחתו, וקורא להם להיפגש מדי שבוע לארוחת שישי בביתו, ובכל שבוע ידיחו בן משפחה אחד מהתחרות על הדירה. הסדרה היא פרויקט של שליו בן־אליה, ענן גיבסון ונדב שפר – שלושתם בוגרי בצלאל, שעבדו על הפרויקט בשלוש השנים האחרונות במסגרת חממת פיתוח של המיזם לקולנוע וטלוויזיה ירושלים וכעת עולה לאוויר.
התזמון של סדרה דומה כל כך שעלתה במקביל בארץ נהדרת, שבה משך העבודה היה כנראה קצר יותר, מעלה חשד מסוים ביחס לתוכנית הגדולה. אולם למרות הספקות בשאלת המקוריות, צריך להודות שבאופן כללי יש משהו מתבקש ברעיון של ירושת דירה בסגנון משחק ריאליטי (אפשר לציין בהקשר הזה גם סדרה פארודית לילדים מ־2006 בשם "בלגאן ועד אילת" ששודרה בערוץ ג'טיקס המנוח, ובמסגרתה התחרו צמדים בתחרויות בסגנון המרוץ למיליון, והפרס היה ירושת דירה של מכרה משותפת).
גם בלי להיכנס להשוואה המתבקשת, משפחת פנסטה היא הפרויקט המסקרן והייחודי יותר מבין השניים, בין השאר כיוון שמדובר בסדרת אנימציה, מה שמאפשר לה להגיע למחוזות הומור קיצוניים ומרעננים יותר. כמו למשל בפרק הראשון בסצנת הקראת הצוואה, כאשר ברגע אחד סבא נח שוכב חלש במיטתו, ופתאום הוא מרקד על השולחן בטירוף בסגנון אנימה ומכריז שהוא מרגיש נפלא.
יוצרי הסדרה, כך נראה, מודעים היטב ליתרונות הז'אנר שהם פועלים בתוכו ומרשים לעצמם להיות משוחררים וגרוטסקיים יותר. התוצאה נעה בין תחושה כללית של "מה לעזאזל?" או אפילו גועל לבין פרצי צחוק עזים. אף שהיא יורה לכל הכיוונים (משבר הדיור, משפחתיות לוחצת, פמיניזם ועוד), משפחת פנסטה מצליחה להציע גם עומק רגשי לדמויות שלה וניכר שנעשתה בהמון לב. לא מזיק גם שקאסט המדבבים כולל שמות מוכרים כמו דב נבון, אורנה בנאי (שניהם, אגב, בוגרי "ארץ נהדרת"), ניב מג'ר וגם רינת בנאי שאומנם חוטאת באנונימיות, אבל עדיין קורעת מצחוק בתפקיד תמרה. גם אם לא תזכה בדירה, היא זכתה באהבתנו.
ארץ נהדרת, קשת 12 | משפחת פנסטה, כאן 11