שִׂים לֵב: בְּאֲתָר זֶה מֻפְעֶלֶת מַעֲרֶכֶת נָגִישׁ בִּקְלִיק הַמְּסַיַּעַת לִנְגִישׁוּת הָאֲתָר. לְחַץ Control-F11 לְהַתְאָמַת הָאֲתָר לְעִוְורִים הַמִּשְׁתַּמְּשִׁים בְּתוֹכְנַת קוֹרֵא־מָסָךְ; לְחַץ Control-F10 לִפְתִיחַת תַּפְרִיט נְגִישׁוּת.
Popup heading
יום שני, מאי 5, 2025 | ז׳ באייר ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי שבת

זיוה שמיר מתעמתת חזיתית עם מי שנחשב לאורים ותומים במחקר הספרות העברית

פזמוניו של אלתרמן עודם מושמעים ברדיו ומוכרים לכול. ספר חדש מזהה בהם רמזים והשפעות יהודיות ונוכריות, מתפלמס עם חוקרים אחרים ולא מהסס לתקוף את ה"סתמלילים" הים־תיכוניים

מאת  משה גרנות
ב׳ באדר ה׳תשפ״ג (23/02/2023 22:08)

שלונסקי רמז שאלתרמן אינו אלא משורר חצר מורג קליגווסר, נתן אלתרמן, 2021. הוצג בתערוכה "דיוקן משורר עברי" במוזיאון עכו

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

אינני מכיר עוד חוקר ספרות יסודי כל כך כמו פרופ' זיוה שמיר, שחיברה 18 (!) ספרים על יצירתו של ביאליק. בעקבות הדיון המפורט ביצירתו רבת הפנים של ביאליק מגיע תורו של גאון אחר בספרותנו, הלא הוא נתן אלתרמן, שיצירתו נבחנת במחקריה של שמיר מכל זווית אפשרית. ואמנם הספר שלפנינו הוא הספר התשיעי שחיברה שמיר על משורר ייחודי זה.

אחרי שעסקה בנושאים כמו המודרניזם, פואטיקה ופוליטיקה, שירי ילדים, שירה לאומית, שירה אקטואלית, לשון ועוד ביצירתו של אלתרמן, בספרה הנוכחי מצוי דיון נרחב בפזמונים שלו, שבהם, כמו בשאר יצירותיו, היה אלתרמן אשף. בשנות הארבעים והחמישים אנשים היו קונים עיתון רק כדי לקרוא את הטור החדש של אלתרמן. וכדרכה של שמיר, 52 הפזמונים שהיא בחרה לדון בהם מנותחים מפנים רבות: רמזים חבויים, השפעת ארון הספרים היהודי והספרות הקאנונית על פזמוניו, התכתבויות עם יצירות אחרות מהספרות העברית והלועזית, וכן ויכוח לגיטימי עם חוקרי אלתרמן האחרים.

בספר הזה ימצא הקורא את מיטב הפזמונים שעדיין מושמעים ברדיו שוב ושוב, כמו "שיר העמק", "דצמבר", "רינה", "תוצרת הארץ", "המגדל האחרון", "זמר הפלוגות", "צריך לצלצל פעמיים", "כלניות", "ליל גליל", "כחול ים המים", "אני מצפת", "נאום תשובה לרב חובל איטלקי", "לילה לילה", "טנגו כפר סבא", "בכל זאת יש בה משהו", "מגש הכסף", "אליפלט", "קונצרטינה וגיטרה". והזכרתי כאן כמתאבן רק מבחר מהפזמונים הנידונים בספר.

המחברת דנה כאמור בהשפעת ארון הספרים היהודים על פזמוניו של אלתרמן, מתוך הנחה שאלתרמן הנער ספג את המורשת הזו בבית הספר הדתי בקישינב. אבל שמיר, השולטת במספר שפות, ואשר תרגמה ממיטב הספרות הלועזית לעברית, מזכירה השפעות רבות נוספות ו"התכתבויות" עם יוצרים בשפה העברית, בשפת היידיש ובשפות אירופיות.

בין השאר היא דנה בהשפעתם של היינריך היינה וברטולד ברכט ביחס לשיר הפציפיסטי "אל תיתנו להם רובים"; צ'רלי צ'פלין, פרץ סמולנסקין וגרהרד האופטמן ביחס לשיר "ילדי הפקר"; איבסן (סולוויג ב"פר גינט") והשיר "צריך לצלצל פעמיים"; וולט ויטמן ("קברניט קברניטי") כהשפעה על "נאום תשובה לרב חובל איטלקי"; אוסקר וויילד ("שולמית"), הבעש"ט ואיציק מאנגר ביחס ל"על אם הדרך"; שייקספיר ("רומיאו ויוליה", "אילוף הסוררת") על "טנגו כפר סבא"; ניטשה וּויינינגר ביחס ל"זמר שלוש התשובות"; סרוונטס (סנצ'ו פנשה) ביחס ל"בלדה על חמוריקו", ועוד רבים רבים אחרים.

"בן גרוריון"

הספר שלפנינו עונה על כל שאלה שהקורא עשוי לשאול לגבי שנת חיבור הפזמון, המלחינים (דניאל סמבורסקי, משה וילנסקי, מרדכי זעירא, סשה ארגוב, נעמי שמר), המבצעים הראשונים והבאים אחריהם (אסתר גמליאלית, שושנה דמארי, הארי בלפונטה, שייקה אופיר ונעמי פולני, אילו גורליצקי ויונה עטרי, אילנה רובינא, אריק איינשטיין ושמוליק קראוס). המחברת גם טורחת לציין באיזו מסגרת – סרט, מופע בידור, רפרטואר תיאטרוני או מסגרת אחרת – שובץ הפזמון לראשונה. זיוה שמיר נוהגת להבהיר את המונחים הספרותיים המקצועיים שהיא משתמשת בהם, נוהג שראוי כי גם חוקרים אחרים יחקו – מפירושן של "סינאסתזיה" ומיטונימיה, ועד שיר אפיסטולרי ואפיפורה.

הערכה ותודה מופנות בספר הזה למנחם דורמן, שההדיר בקפדנות את יצירות אלתרמן; למרדכי נאור, המקפיד על אמת היסטורית; ולאהוד בן־עזר על הערותיו הבונות ועל פרסום ניתוחי הפזמונים האלתרמניים בכתב העת שהוא עורך, "חדשות בן עזר". לעומת זאת מצביעה המחברת על הכשל בביקורת הקטלנית כלפי אלתרמן מצד גדולי המבקרים והיוצרים כקורצווייל, רטוש, מרדכי שלו ונתן זך. באשר לשלונסקי, שהתעמת חזיתית עם ביאליק ומורשתו וזלזל ביל"ג וברחל – המחברת רומזת שגאון כמו ביאליק איננו מורד ביל"ג ובאחד העם, וגאון כמו אלתרמן לא רק שאינו מורד בביאליק, אלא אדרבה, מצטט אותו ומשבץ ביצירתו מוטיבים ביאליקאיים. וכן, אלתרמן העריך מאוד את השירה הצנועה של רחל.

אם כבר הזכרנו את שלונסקי, הרי שאלתרמן היה בצעירותו חלק מ"גוריו" של "האדמו"ר" שלונסקי, אבל במהרה השתחרר מהשפעתו, וזה, בעל השקפת העולם הסובייטית, כינה את אלתרמן "בן גרוריון", רמז עבה לכך שאלתרמן אינו אלא משורר חצר. שמיר גורסת שזאת דיבה רעה: אלתרמן ביקר את בן־גוריון על יחסו לפלמ"ח, שפוליטית היה שמאלה ממפא"י, ביקר אותו על כך ששלח לקרב האבוד בלטרון עולים חדשים שלא אומנו ללחימה, וגם לא נשמע לבן־גוריון שדרש כי יעברת את שמו.

כלניות, על פזמוניו של נתן אלתרמן, זיוה שמיר, ספרא והקיבוץ המאוחד, 2022, 552 עמ'

זיוה שמיר, שמכירה כל תג ביצירתו של אלתרמן, מתעמתת חזיתית עם מי שנחשב לאורים ותומים בביקורת ובמחקר הספרות העברית והאידית – דן מירון. היא מונה את הטעויות בספריו "אם לא תהיה ירושלים" ו"ארבע פנים בספרות העברית בת ימינו", ובעיקר מתקוממת נגד הטענה שאלתרמן הסתייג מהקיבוץ. נכון אומנם שאלתרמן סבר שהקיבוץ טועה בכל הנוגע לחדר הילדים הנפרד מההורים, ובהתכחשות לטבע האדם באשר לרכוש ולקניין, אבל אלתרמן העריץ את החלוציות של הקיבוצניקים, את האידיאלים הלאומיים־חברתיים שלהם, ואת העובדה שכמעט כל כוח המגן בשעות הקשות של היישוב היה בנוי מיוצאי הקיבוצים וההתיישבות העובדת.

צידו האפל

בהקשר אחר, שמיר סבורה שאפשר ומותר לבקר קשות את התמלילים הרדודים של הפזמונים המכונים "ים־תיכוניים" (שאותם היא מכנה בשם "סתמלילים"), מבלי שהמבקר ייחשב אוטומטית לגזען. הרי לא מדובר בביקורת משום צבע העור או המוצא, אלא ברמה תרבותית שאין כלל אפשרות להשוותה למה שמוצא הקורא והמאזין לפזמוניו של אלתרמן.

יצירתו של אלתרמן היא אכן מופלאה, ברמה הגבוהה ביותר. ואם לנקוט נימה אישית: יש שירים קאנוניים ופזמונים של אלתרמן, שכאשר אני קורא אותם או מאזין להם הם גורמים לי להתרגש עד דמעות. לאחר שאני מעיין בניתוחים היפהפיים של זיוה שמיר לשירים אלה, ההתרגשות עוד גוברת. אבל עם זאת, אני מודה שבין שיריו מצויים גם כאלה שמעיי מתהפכים בי כשאני קוראם או מאזין להם. הכוונה היא ל"ניגון עתיק" המתאר קנאה קטלנית של הגבר, ול"זמר שלוש התשובות" שבהן מתוארת הנכונות של האהובה להיות שפחה חרופה של האהוב הבוגדני. גם במחזהו "פונדק הרוחות" עיצב אלתרמן דמות אוהבת המוכנה לעבדות עולם למען אהובה. לא צריך להיות פמיניסט דגול כדי להצביע על כך שנחשף פה קו אפל באישיות של אלתרמן.

זיוה שמיר מחליקה על כך בספר זה, אבל אם להאמין לאידה צורית (בספרה "העלמה והמשורר" מוצגות קורות חייו של אלתרמן, כששמות הגיבורים בדויים), הרי שהייתה לאלתרמן התנהגות מבהילה, שבוודאי הייתה קשורה בשתיינות הכרונית שלו, זו שהביאה עליו את סופו המוקדם. לטעמי, ההתפעלות הגדולה מיצירתו האלמותית של גאון השירה העברית אינה יכולה לאיין את הקו האפל הזה ביצירתו ובאישיותו.

תגיות: ביקורתכתיבהנתן אלתרמןספרותספריםפזמונים

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    הרב רנה-שמואל סירא היה הרב הראשי הראשון בצרפת שהגיע ממוצא צפון אפריקאי

    הידיעה הבאה

    "המאמנת שלי שלחה אותי לדיקור סיני וזה הדבר היחיד שהעמיד אותי על הרגליים"

    כתבות קשורות

    נתב"ג. צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

    היורדים מהארץ לא מפסיקים להתעסק בה

    רחלי מלק-בודה
    03-05-2025

    בתוך הכאוס הישראלי מסתתר איזשהו סדר עמוק ומסונכרן. אפילו מי שעוזב את הארץ פיזית מתקשה להתנתק ממנו

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    ריקוד המכונה: השפעת הבינה המלאכותית על עולם המוזיקה

    שרול גוטמן
    01-05-2025

    מתהליך יצירה שמתחיל מבטן, רגש ונשמה למערכת של הנחיות, קונספטים ופירוט טכני. עידן ה–AI במוזיקה

    הידיעה הבאה

    "המאמנת שלי שלחה אותי לדיקור סיני וזה הדבר היחיד שהעמיד אותי על הרגליים"

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD