כינורות נוגים, נגינת תופים שנכנסת ומתגברת אט־אט ומילים קשות שפורטות על מיתרים עדינים. השיר "לומד לדבר אהבה" פותח את אלבומו החדש של דודו טסה "שמש ענן". כדי לעקוב אחר טביעות האצבע של תהליך יצירת השיר הלכתי לשוטט ברשימות הכותבים והיוצרים בתוך הפרויקט החדש של טסה, ומצאתי שאת המילים לשיר הזה כתב אביתר בנאי – איכשהו קצת לא הופתעתי. יש קורלציה דקיקה ומעניינת בין אלבומו האחרון של בנאי לזה החדש של טסה, שבמרכזה עומד סוג של חשבון נפש על החיים עד לנקודת הזמן שבה הוא נמצא, ומסקנות ביניים שנאספו בדרך. כמו בנאי, גם טסה מנסה להבין איפה הוא עומד בתוך כל מסע החיים המטורף שעבר עד כה, וכך כתב בטקסט שצירף לפרסום אלבומו בפייסבוק:
"לקום כל בוקר ולחפש מילה, צליל, מרווח. איך אני מרגיש, מה אני מרגיש ולמה ואז לברוח לשם, לשיר! כל אחד צריך שיהיה לו לאן. 'הרצון לדייק במילים תכונה מרגיזה מאוד', שר אביתר בנאי ברגישות מופלאה. האלבום הזה נאבק להיות מדויק ולתרגם אותי לאלבום במשך השנה האחרונה".
בזמן הקורונה הוציא טסה אלבום משותף עם ברי סחרוף, שקצת עבר מתחת לרדאר, אך בכל זאת הפך לסיבוב הופעות שהלך והתארך עקב הצלחתו, במקביל ליומן המלא תמרן בין פרויקטים אישיים שלו שטיפח לאורך השנים לשלושת הפרויקטים שלו עם הרכב הכוויתים ולשיתופי פעולה שונים. אבל עכשיו, באלבום הזה טסה מתכנס אל תוך עצמו – במה שנראה כנקודת עצירה ויצירה שנותנת ביטוי לתחנות המוזיקליות המגוונות והשונות שהספיק לעבור בהן.
ייתכן כי זו גם הסיבה לבחירה האמנותית של טסה להפיק מוזיקלית בעצמו את רוב האלבום החדש, בניגוד לאלבומיו הקודמים. באופן כללי, נראה שטסה עלה דרגה ביצירתו המוזיקלית, גם בכובעו כמפיק. חוץ מהעבודה על האלבום שלו הוא משמש מוקד עלייה לרגל לאמנים רבים במוזיקה הישראלית. נינט טייב, יובל דיין, בר צברי, שיר דוד גדסי ומעיין ליניק הם רק חלק ממי שביקשו שינצח על יצירתם.
ובכל זאת, טסה לא נשאר לבדו ביצירת האלבום החדש. בין הכותבים לאלבום אפשר למצוא גם כאלו שכבר שיתפו איתו פעולה בעבר, כמו אלי אליהו שכתב כמה מהשירים וגלעד כהנא – שותף שעבד ועובד לא מעט עם טסה. בנוסף אליהם השתתפו בכתיבת המילים מיכה שטרית, עמיר לב, רביד פלוטניק ועלמה זהר.
התמהיל המיוחד שממנו עשויה המוזיקה הישראלית, זה שמערב לא מעט סגנונות ותרבויות, נמצא בעוצמה בשירים של טסה לאורך השנים. הפעם נראה כי לצד המוטיבים שמצויים בשיריו הקודמים של טסה – מוזיקת רוק, סולואים של גיטרה, סלסולים שהם חלק אינטגרלי משירתו וסמפולים ממוזיקה ערבית או קטעים שנוצרו בהשראתה – "שמש וענן" נכנס לתוך איזושהי תבנית שעטופה גם בלא מעט אלקטרוניקה.
מעבר לכך שהסאונד האלקטרוני נמצא ברקע לאורך האלבום, בחלק מהשירים מופיעים גם קטעי סולו של סינתיסייזרים ושאר קולות חלליים למיניהם שמשרים תחושה חלומית ומרחפת. לצידם גם חלק מהטקסטים בשירים מתכתבים עם עולם של ספקות שהוליד כמה תובנות על החיים.
טסה, שהפציע בגיל העשרה עם קול הפלסט שאיתו ייצר סלסולים מיוחדים, עבר עם עצמו ובתוך המוזיקה שינויים שגם מתבטאים ביצירה שלו. "שמש וענן" הוא פסיפס מיוחד שמאפשר נקודת הצצה למי שהוא ולמה שעבר. ובכל זאת, הוא עדיין נשאר סוד, עדיין נחבא אל הכלים. מזכיר שמש וענן, קצת אור וקצת הסתרה. נראה שמתישהו כל אחד צריך לעצור, להתבונן בכור מחצבתו ולהבין מה הוא עבר עד כה. אם לשפוט לפי האלבום שטסה יצר – נוגע, אותנטי וכיפי – העצירה הזאת די משתלמת.