"החתונה הישראלית הלכה למעשה לשלושה מקומות, ואיבדה קשר לתוכן האמיתי שלה", מסביר גלעד. "ראשית, אנשים מתעסקים הרבה יותר מדי באוכל. כאילו שמישהו זוכר אחרי שבוע או חודש מה אכלנו בחתונה של החיימוביצ'ים. למעשה כבר ביציאה אתה לא זוכר איזה פטה אכלת על איזה קרקר. שנית, החתונה הפכה למופע סלפי מטורף עם כל מיני עמדות צילום. נוצר מצב שבו בעצם בחתונה של מישהו אחר אתה שם את עצמך במרכז, כי אין תוכן אחר. בחתונות שאנחנו עושים, אירוע החיבור, החופה, חוזר למרכז הבמה. הנושא השלישי שהורס את החתונה הישראלית הוא הופעות מופרזות של אמנים, שלוקחים מאות אלפי שקלים על לשיר בחצי פה שירים שכבר שמענו מיליון פעמים. בעיניי זה ביזיון".

נחימובסקי, שהתפרסם בזכות הכניסה שלו לחופות כמו כוכב רוק והטקסים הקצביים שהוא מנהל – כדת משה וישראל אבל עם טוויסט – אחראי על השאת הזוגות לפי הטקס הרבני המוכר. "עשינו ריץ'־רץ' בין הטקסים שלנו", אומר גלעד. "הטקס שלי מספר את הסיפור של הזוג, איך הם נפגשו ולמה הם יחד, מה מחבר אותם. יעקב משיא אותם לפי הברכות והטקס הדתי. אני עורך טקס של החלפת נדרים שבו כל אחד מבקש מהשני את הדברים שחשובים לו. כל מיני דברים קטנוניים ולא קטנוניים של החיים. דברים אפשריים או בלתי אפשריים כמו 'שלעולם לא תשתנה', או לחלופין 'שתשתנה עכשיו לגמרי לפי רצוני'".
אברי גלעד: "העובדה שבאמצע תקופת התרעלה הזאת יצא משהו כזה משמחת ומרגשת אותי. רוב האנשים הגיבו לא ב'בואו תחתנו אותי', אלא ב'תודה, אפשר לנשום'"
אם אנשים שקועים בטלפון במקום בטקס, לא חבל להשקיע?
"אני פותח ומבקש מכולם להוריד טלפונים. לאלו שמצלמים אני אומר 'אתם לא תראו את הסרטונים האלה בחיים. אין צורך. פשוט תהיו איתי'. למה אנשים בטלפון? כי משעמם להם, אבל אצלנו יש כל הזמן אנרגיות, קורים דברים, זה מצחיק, יש שינויים, מוזיקה, קטעי מעבר, זה כמו מופע. אנחנו רוצים שאנשים יצאו מהחתונה ויגידו גם שבוע ושנה אחר כך 'איזו חופה הייתה בחתונה של החיימוביצ'ים!' הכלי המרכזי בעינינו כדי לרתק אנשים הוא צחוק והתרגשות. אם אין את הדבר הזה, לא משנה כמה תאביס את הבן־אדם במטעמים ובמגדנות או כמה תסיח את דעתו באלכוהול ובצילומים, זה הכול 'במקום'. אנחנו עושים את הדבר האמיתי".
***
החיבור בין השניים נוצר כשגלעד נתקל בסרטון של נחימובסקי עורך חופה. "ראיתי את הרבי המרקד וזה נורא הדליק אותי. נושא החתונות קרוב לליבי". הוא ביקש ממערכת "העולם הבוקר" להזמין אותו לריאיון לתוכנית שהוא מגיש ביום שישי. "אני אומנם קצת פחות פעיל בנושא הזה לאחרונה, אבל מחתנים אלטרנטיביים, או אלו שיש להם זווית חדשה, תמיד טוב לראות".
החיבור היה מיידי. "אני קורא אנרגיות", מתאר גלעד. "אהבתי את האנרגיה של הבן־אדם, ישר חשבתי שנעשה משהו יחד". הוא הזמין את נחימובסקי לשיעור בביתו בלימודי ימימה, קבוצה של חילונים, דתיים וחרדים הלומדים יחד. "התפתח דיבור, ומפה לשם גם יותר מזה. אמרתי לו, אולי נעשה משהו יחד? ואז חשבנו על טקסי חופה משותפים, שאליהם כל אחד יביא את העולם שלו".
בשנה האחרונה התגרש נחימובסקי מאשתו ליבי, המוכרת כאושיית הרשת החרדית ליבילנד. בפורים הוא הודיע בהפתעה לגלעד שהוא מגיע לקרוא מגילה אצלו בבית. "היינו בבית הבנות, החברות של הבנות, עוד חברים, אשתי, ופתאום צלצול בדלת ואני פותח, והבן־אדם ושישה ילדים פולשים פנימה. נהיה שישו ושמחו רציני. הילדים שלנו מיד התחברו, תוך כמה דקות. כולם היו על השטיח בלי מסכים".
נחימובסקי: "הבית של אברי הוא בית שלא ראיתי כדוגמתו אפילו במשפחות חרדיות. לילדות שלו אין טלפונים חכמים, קוראים לחינוך שלהן… אההה… הוא אמר את זה לבן שלי ושינן לו את זה ואני עדיין לא זוכר".
גלעד: "אנתרופוסופי".
נחמיבוסקי: "כן, נו מה אני אעשה, לא למדתי לימודי ליבה. בכל אופן הילדים שיחקו שעות ארוכות ללא מסכים, ללא צעקה אחת, פשוט היו עם לבבות פתוחים".
גלעד: "מתפתח קשר בין המשפחות. הילדות שואלות מתי הנחימובסקים באים שוב".

בעקבות החיבור בין השניים הגיעה גם החופה המשותפת הראשונה. "זה היה זוג של גברת מסורתית ואדון אנטי־מסורתי גמור", מספר גלעד. "פגשנו אותם, עשינו להם את הטקס המשולב והיה דבש ושושנים".
אפרופו מסורתיות ומתנגדיה, גלעד מגדיר את עצמו כבעל קשר אמיץ ליהדות, אם כי אינו שומר מצוות. "אני מחובר ליהדות ולחסידות. עשרים שנה אני לומד ימימה. יש לי ידע ותשוקה לידע, זו השפה שלי ואני אוהב את זה. אני לא דתי בשום דרך, אבל אני עושה קידוש ביום שישי, ואוצרות החוכמה היהודית, במיוחד תורת הנפש, מדברים אליי. אני לומד הרב קוק, פרשת שבוע. תלמידי חכמים יושבים כאן, יעקב הוא לא הרב היחיד שלומד כאן".
מאחורי השניים כבר חופות רבות. גלעד נכנס לעסקי החתונות כשחברו הטוב התחתן וביקש ממנו שיכין עבורו טקס. "אני כל החיים עושה טקסים, מאז שהייתי קריין בגלי צה"ל. קריינים עושים את כל הטקסים של הצבא. אחרי טקס החתונה של החבר, הדבר התגלגל. היום הרבה סלבס עורכים חופות, אבל אני הייתי הראשון".
נחימובסקי הוא דור שני לעורכי חופה וקידושין, אחרי אביו. "בהתחלה הייתי מתלווה אליו לחתונות, ונשאר באוטו. לאבא יש הדרת פנים, זקן לבן, עיניים כחולות, הוא מדבר כמה שפות ומבוקש בתור רב מקדש. הוא היה גם מוהל, אבל על המקצוע הזה ויתרתי. למעט זה שמלתי את שני בניי".
מגיל צעיר נדד מישיבה לישיבה. "בגיל 15 וחצי נטשתי את מסלול הפינגווינים. גרתי בחו"ל ואמרתי, אני אראה לרבנים מה זה. אני אלמד לרבנות. זה היה ראש של נער. התאהבתי בלימוד ההלכה, זה עניין אותי. פחות פלפול ויותר תכלס. בגיל 19 הוסמכתי לרבנות ובגיל 20 התחתנתי והתחלתי לחתן".
אתה זוכר את הטקס הראשון שערכת?
"ודאי. לחתן היה שיער ארוך וכשהוא שבר את הכוס, היא ננעצה לו ברגל. אמא שלי הייתה בקהל, אחותי, הגבאי של בית הכנסת, האקסית שלי. זה היה מטורף, ודווקא שם הבנתי שזה מה שאני הכי אוהב לעשות. לא, לא לראות אנשים נדקרים".
עם הזמן, בזכות פרסום ברשתות החברתיות, החופות שנחימובסקי עורך הגיעו למאות ואלפים. הוא הכי אוהב את החתונות של הצעירים האנרגטיים, ולא יתלונן גם על מיקום מיוחד. עד עכשיו כבר הספיק לחתן בין היתר בכרתים, קוס, מיאמי, איביזה ועוד.
גלעד: "אותי הזמינו לחתן זוג באוגנדה. יש להם שם, או לפחות היה להם, את משמר הנשיא, שזה כוח העילית של הצבא והוא מורכב מחבר'ה ישראלים. מפקד הכוח הזה נישא לאוגנדית והם הזמינו אותי לעשות להם טקס. זה היה משולב עם חתונה אפריקנית מסורתית. עשיתי את הטקס, ואז נכנסו רקדנים עם מסכות של שדים, התחיל שם טקס אפריקני לגמרי, אירוע מטורף. בבת אחת הטקס שלי הפך להיות חוויה שבטית. גם חיתנתי בן לעדה האתיופית בטקס משולב עם קס ובבגדי פאר אתיופיים. מעבר לזה חופות מיוחדות הן של אנשים שאני מכיר. יש לי מין מבצע קבוע שכל מי שאני מכיר – עובד באולפן, שכן, חברים כמו אלעד שמחיוף, הילה קורח – אני מחתן ללא עלות".
נחימובסקי: "אחד הדברים שחשובים לי כרב מחתן זה להקל את התהליך הבירוקרטי, שיכול להיות התמודדות מאוד מעצבנת. חשוב לי לעשות את התהליך כמה שיותר מהיר ודיגיטלי ועם כמה שפחות חיכוך במערכת. משתפים איתי פעולה בכמה רבנויות, מערכת הרישום גם היא הלכה ונעשתה קלה יותר. זה תהליך קצר אם אין בעיות מיוחדות".
גלעד: "אני מניח שהקהל שמגיע אליי כי הוא לא רוצה את הרבנות, ימשיך להגיע אליי. אני נותן שירותים לאנשים שלא יכולים להתחתן ברבנות, לפחות חצי מהאנשים שאני מחתן הם אנשים שהם ללא דת, נישואין עם כל מיני עם קשיים. אני חייב להגיד שלא תמיד אני חושב שסוג כזה של חתונה הוא רעיון טוב, אבל אני לא שם את עצמי במקום של שופט. לפעמים יוצא לי לחתן זוג שאחד מחו"ל ואחת מפה, חס וחלילה אם מתגרשים הדבר הזה יכול להפוך לאסון. אבל אני רואה את עצמי בתור שליח ונותן שירות, אני לא עושה להם בירור ערכי ולא אחראי לבאים בשעריי. הם החליטו להתחתן, אני לא מחנך. אני נמצא בקצה שרשרת החיתון".
נחימובסקי: "אתה עורך ומגיש, לא שופט".
גלעד: "בדיוק".
נחימובסקי: "אבל כשאנחנו באים יחד, זה כדת משה וישראל".
***
"יהודית ודמוקרטית. בעוד חומות של טינה נערמות בין חילונים לדתיים, השקנו אמש, חברי הרב יעקב נחימובסקי ואני, ליין חדש של חתונות, 'יהודית ודמוקרטית'.
הרב נחימובסקי, הידוע גם בכינוי 'הרב המרקד', עושה חתונות נהדרות ושמחות. אני עורך טקסים חילוניים ושוויוניים כבר שנים. אחרי שנפגשנו במקרה בתוכנית הבוקר, ומיד נהיינו חברים, והתחלנו ללמוד ביחד, והפגשנו את הילדים לערב משחקי קופסה נהדר, חשבנו לחבר את הטקס שלו לטקס שלי ולתת מענה למי שרוצים חתונה גם יהודית, רבנית כהלכה, וגם אישית ונוגעת. אמש ערכנו את הטקס הראשון יחד. היה אש. מזל טוב לליאורה ולאורן שהיו הספתח שלנו. סרטונים בהמשך.
אז אם אתם מתכננים חתונה לעונה הקרובה, ובא לכם אירוע שמכיל את כל הדרכים, אירוע שמח ומבדח, באישור הרבנות, דברו איתי בפרטי".
הסטטוס הזה, שפרסם גלעד בשבוע שעבר, גרר למעלה מעשרת אלפים לייקים והמון תגובות נלהבות.
נחימובסקי: "אני בהלם מוחלט מהחיבוק, ואני צריך את החיבוק הזה אחרי מה שעברתי".
גלעד: "אני לא יודע כמה חתונות יֵצאו מזה, זה כבר לא משנה לי. אבל העובדה שבאמצע תקופת התרעלה הזאת יצא משהו כזה, משמחת ומרגשת אותי. רוב האנשים הגיבו לא ב'בואו תחתנו אותי', אלא ב'תודה, אפשר לנשום למראה החיבור'. לא הכעס ולא השנאה שמציפים אותנו. סוף־סוף ההוא עם המגבעת וההוא עם השטויות שלו עושים משהו ביחד. זאת הבשורה, שאפשר לעשות משהו ביחד למרות ההבדלים, למרות הכול. האמת היא שזה לא שעכשיו דחוף לי לעשות ערב־ערב חתונה, קצת התעייפתי, לבוא כל ערב להחנות את הרכב על מגרש חצץ, לעבור את שולחן שיבוץ המקומות".
נחימובסקי: "מבחוץ זה נראה לאנשים כיף, אבל זו עבודה".
בדרך כלל יש גם אוכל טוב. אתם אוכלים?
גלעד: "אני לא אוכל, אפילו לא טועם, גם כי אני צמחוני ורוב הבופה לא מתאים, וגם כי ברגע שאני נייח ולא זז אנשים עטים עליי: 'סבתא שלי מתה עליך, היא עשתה קבוע את הרוטינה בקורונה', או 'אז מה אתה אומר על הרפורמה?' אני בן־אדם שמתקשה בסיטואציות חברתיות רבות אנשים, יש לי הפרעת קשב, אני אוהב לבוא לחוות את הטקס וההתעלות הזאת. מבחינתי לערוך טקס זה כמו להנחות שעשועון מההיבט של האנרגיה הנפשית, כשאנשים לידי זוכים בפרס, ההתעלות שלהם לוקחת אותי. גם חתונה מוציאה אותי מהיומיום שלי ולרגע מעיפה אותי למעלה, אני מאוד נהנה מזה, אבל לא בא לגור שם שעה וחצי, לאכול ולשוחח עם הקהל".
הרב יעקב נחימובסקי: "בחופה הראשונה שערכתי, כשהחתן שבר את הכוס, היא ננעצה לו ברגל. אמא שלי הייתה בקהל, אחותי, הגבאי של בית הכנסת, האקסית שלי, ודווקא שם הבנתי שזה מה שאני הכי אוהב לעשות"
הגענו לשאלת מיליון הדולר: כמה אתם לוקחים על התענוג?
גלעד: "אני לא אנקוב במספר, אבל אפשר לומר שזה הופך את החופה לגורם משמעותי בהוצאות של החתונה, גורם מרכזי. אנחנו לא באים בחינם, עם כל אהבת החינם שלנו. היו מלא פניות בעקבות הפוסט, אנשים קיבלו הצעות מחיר ואמרו 'זה נורא יקר לי'. זה נורא יקר לך כי עד עכשיו חשבת שהקייטרינג הוא החשוב, וחשבת שהזמר הוא החשוב ושמלה לחופה ועוד שמלה יקרה לריקודים. תחשבו מחדש. אנחנו לא באים במחיר עממי, אנחנו מוצר פרימיום למי שיכול להרשות לעצמו ולמי שרוצה להרשות לעצמו. אנחנו יכולים לעשות כל ערב שתי חתונות במחיר סמלי, אבל יש לי הסכם ברור עם רעייתי, אני לא יוצא מהבית בערב לצורכי פרנסה אם זה לא מצדיק את זה. אני לא נוטש את שעת המשחק, ההשכבה וארוחת ערב, בקלות. אם זה שווה לפרנסת הבית זה שווה. אם לא, אז לא עושים".
אנחנו מקיימים את הריאיון במרפסת ביתו של גלעד בשיכון דן, יחד עם הארנב הביתי ופומלות מפולטות ("זה הירקן פילט, אנחנו כאן בצפון תל־אביב, לא עושים שום דבר שלא חייבים לעשות", גלעד צוחק).

איך זה להיות ימני בשיכון דן בתקופה כזאת?
"אני לא חושב שאני נורא יוצא דופן. אני רואה בעצמי ימני, אבל אני לא בטוח שאחרים מגדירים ימני אותו דבר, כי היום להיות ימני זה להיות ביביסט ואני לא ביביסט באופן מוחלט. אני תת־נישה שיש בה מעט מאוד אנשים שהם גם בעלי השקפה ימנית וגם מתונים, אני לא חושב שצריך למחוק את חווארה. קראתי מה שסמוטריץ' כתב, ואני מקבל את הבהרתו, אני משתדל לראות כל הזמן את שני הצדדים, וחוץ מזה מסביבי יש כאן עוד משפחות ימניות".
אשתו נעמה היא שותפה פעילה בהפגנות, אבל הוא חי עם חילוקי הדעות איתה בשלום. "יש חילוקי דעות, בוודאי, אשתי ואני איננו רואים את העולם באופן זהה, ממש לא, והרבה פעמים היא אומרת לי 'קשה לי שאתה לא חושב כמוני'. אבל לי לא קשה שהיא לא חושבת כמוני, אלו בסך הכול דעות. דעות הן צורות גיאומטריות של מילים שמסתדרות ככה או אחרת בצורה של רעיונות, צורה שאתה מאמין בה היום יכולה להתפרק לך בידיים ותגיע צורה אחרת. דעותיי הן עבודתי, אבל אני לא מייחס חשיבות גדולה מדי לדעות ובוודאי שאני לא רואה בדעות משהו שיכול להפריד בין אנשים אלא אם כן אנשים הופכים להיות עבדים בשירות דעות שהן לא שלהם כדי לעשות לעצמם שם, מקום, כסף ומעמד ואז אין לי מה לחפש איתם. כל עוד הדעות גמישות ומשתנות על פי העניין כל הזמן, הכול בסדר".
אברי גלעד: "אני לא דתי בשום דרך, אבל אני עושה קידוש ביום שישי, ואוצרות החוכמה היהודית, במיוחד תורת הנפש, מדברים אליי לגמרי, אני לומד הרב קוק, פרשת שבוע. תלמידים חכמים יושבים כאן"
נחימובסקי: "אני מרגיש שאנשים מושפעים מהתקשורת, אני מופתע מכמה אנשים רואים את המצב באופן קיצוני, הרי בסוף רוב האנשים מסכימים על רוב הדברים. יש עשרים־שלושים אחוז של דברים שעליהם יש מחלוקת. איך זה מצליח ליצור קיטוב כה גדול באוכלוסייה? כי יש השפעה קשה מאוד ברשתות החברתיות שכולנו צורכים בעידן הנוכחי. זה מספיק כדי ליצור חיץ בין המחנות".
גלעד: "יש עשרים־שלושים אחוז אנשים שיש להם הפרעת כעס בשמאל ובימין, והאנשים האלו לוקחים את הציבור למופעי כעס אינסופיים. תסתכל בטלוויזיה, היום זה רק כעס".
***
שני המרואיינים שמדברים על טקסי נישואין אופטימיים חוו תהליכי גירושין. גירושיו של נחימובסקי היו תהליך חשוף ברשתות החברתיות. גלעד נפרד לפני שנים רבות מחלי גולדנברג. לשניים בת משותפת, הוא נישא בשנית לנעמה שוחט והשניים הורים לשתי בנות.
בימים שכל זוג שלישי מתגרש, אתם פוגשים אופטימיות אצל הזוגות המתחתנים?
גלעד: "אנשים רוצים להתחתן, האם הם עושים את זה מהסיבות הנכונות? האם הם עשו את כל הבירורים לפני שהם מתחתנים? האם מתקיימת ביניהם תקשורת שתאפשר להם להיות זוג נשוי למשך שנים? לא בטוח. רבים מתחתנים כי 'הגיע הזמן', כי לוחצים עליהם, כי 'צריך להתמסד וללדת ילדים'.
נחימובסקי: "אני אומר את זה בזהירות. חתונה היא מתכון טוב לזוגיות לכמה שנים, מי שרוצה שיהיה לו עוגן של כתובה, התחייבות שתחזיק כמה שנים, שיתחתן. בעידן שבו כל כך הרבה אפשרויות פתוחות, מספר החתונות יגדל כי הן מחזיקות, זה מתכון לזוגיות, לפחות לכמה שנים. יכול להיות שלאורך ימים ושנים טובות ויכול להיות רק לכמה שנים טובות".
גלעד: "הילודה במדינת ישראל לא יורדת, גם הציבור החילוני מוליד 3.2 ילדים למשפחה, זה דבר שלא היה פה אף פעם. אנשים במדינת ישראל כרגע אופטימיים, מאמינים במשפחה, בעתיד. אבל אין מה לעשות, בעידן הרשתות החברתיות – שתמיד יש הצעה טובה יותר וגירוי חזק יותר – לא בטוח שאנשים היום מתחתנים כדי להיות יחד עד הסוף".
ז

ה מדכא.
גלעד: "זו הסטטיסטיקה שאנחנו רואים".
נחימובסקי: "במגזר החרדי יש עלייה חדה בגירושין מאז הקורונה. אני חלק מחבורה של חבר'ה מהמגזר החרדי־מודרני. התחלנו 22 זוגות, היום אנחנו 11. בכפר חב"ד שבו אני גר, פעם היה גרוש אחד בקצה העיר, היום כמעט אין רחוב אשר אין בו".
גלעד: "כל זוג מכיר את עצמו, ולפני שהוא מתחתן הוא צריך לתת תשובה לשאלה, האם הכול אצלנו על השולחן? גם הדברים הטובים והפחות יפים, האם אני יכול להגיד לרעייתי דברים שיציירו אותי אחרת? אם הכול על השולחן, אפשר לצמוח מהכול. אבל אם באים עם חלק מהדברים מוכמנים, אז הדברים המוסתרים יגדלו ויגדלו ויהיו אלו שמפרקים את הנישואין בעוד שנה או חמש. בעיניי זוגיות היא סדנה לעיבוד מרתפי הנפש, ואם אי אפשר לעבד יחד ולשתף הכול יחד, אז בשביל מה להתחתן?"