קו 13 – רמלה-לוד
קו 13 המחבר בין רמלה ללוד לא יוצא בתדירות גבוהה, 35 דקות לכל הפחות בין אוטובוס אחד למשנהו. אבל כמות החיבורים שעליהם עומל הקו לעומת זאת, גבוהה מאוד. חיבורים בין מה למה? בין ותיקים לצעירים, בין סטודנטים לעובדים, בין ערבים ליהודים, בין עדות ובתי כנסיות, בין תושבי רמלה לתושבי לוד ובין אלו ואלו לתושבי קריית האמנים – השכונה החדשה של רמלה שנמצאת מעבר לכביש 40 ובה גינות וגני ילדים רבים.
מפעילה: קווים
מי יודע? כל השבטיא
קו 12 – רחובות
קו 12 ברחובות הוא סיבה טובה להעלות לדיון את הצעת החוק שלי: קווי אוטובוס שפניהם לצדדים מנוגדים יקבלו מספרים שונים. לכולנו קרה לפחות פעם אחת בחיים שרצנו כמו מטורפים כדי לעלות על איזה קו, ומיד אחרי העלייה המיוחלת התברר שזה המסלול בכיוון ההפוך. חוץ מחיכוך הידיים בהנאה של חברי הוועדה הקובעת את מספור האוטובוסים, האם יש לכך סיבה ממשית?
הקו המדובר אינו נושא בגאון את היעד של הקו, ויש לו מספר תחנות המיועדות עבור האוטובוסים שפניהם לשני צידי המסלול. התחנה של בית החולים קפלן, למשל. ואכן, לא מעט פעמים תוכלו לראות קשישים או סתם אנשים שאינם תושבי המקום מתבלבלים ולוקחים את הקו הנוסע בכיוון ההפוך לזה שהם צריכים.
מפעילה: אגד
מי יודע? קשישים שיצאו מבית החולים וילדים שברחו מבית הספר מוקדם
קו 11 – קריית–שמונה
מורשת קרב ידועה מספרת שכלי הלוחמה הימי הראשון של צה"ל היה ספינה גנובה מחיל הים המצרי. לוחמים ימיים עוד לא הוכשרו אז, וגם ספינות לוחמה נוספות שיתמכו בכלי לא היו בנמצא. לאחר מחשבה החליטו מפקדי הספינה לקרוא לספינה 23 כך שכאשר יפגשו בה המצרים, יחשבו שתיכף יבואו עליהם גם 22 הספינות שמאחוריה. בצורה דומה מאוד עובד קו 11 בקריית־שמונה. העיר הרי לא גדולה, קו עירוני אחד מכובד מאוד עבורה, שניים לכל היותר. אך בחר מי שבחר לתת לקו את המספר 11, אולי כדי להטעות את האויב. וזהו מסלולו: הקו יוצא מאזור התעשייה הדרומי שבו גם משחטת עוף הגליל ומסיע את עובדיה, ממשיך לביג שמיועד עבור מי שמעוניין לרכוש בגדים חדשים, נוסע לישיבת ההסדר בצד המערבי של העיר, עובר בתחנה המרכזית ומגיע לבסוף לאזור התעשייה הצפוני, שם נמצא גם קניון נחמיה שכולנו מכירים מהטיול לצפון בקיץ האחרון.
מפעילה: אגד
מי יודע? האויבים
קו 10 – צפת
קו 10 של צפת יכול בקלות להיקרא "קו ישיר". הוא מתחיל בתחנה המרכזית של העיר, ולאחר מכן שם פעמיו לשכונת קריית שרה – שבה תוכלו למצוא סופר, מקווה ובית חב"ד מקומי. מתכנן הקו דאג לתושבי השכונה העליונה ולחיבורם למרכז העיר בלבד. זהו מסלול חדור מטרה ככל האפשר, שלא מתייחס כלל לאזורים הקלאסיים יותר של העיר כמו השכונות הוותיקות, העיר העתיקה או מקווה האר"י המפורסם.
מפעילה: נתיב אקספרס
מי יודע? תושבי שכונת קריית שרה בלבד
קו 09 – תל–אביב
אם במקרה אתם תושבי רמת אביב ג' או תושבי כפר שלם, שתוהים לעצמם איזה קו אוטובוס מחבר בין השכונות – אתם כנראה חריגים בנוף. קו 9 בתל־אביב יוצא בין שני היעדים הללו בכל 7 דקות בשעות השיא ובדרך עובר גם במתחם שרונה, בשד' רוקח, בארלוזורוב ובדיזנגוף.
מפעילה: דן
מי יודע? לא ידוע
קו 08 – טבריה
האגדה מספרת שמהחופים המזרחיים של הכינרת בשעות הלילה, אורות העיר טבריה עשויים, עם קצת דמיון, לייצר צורת טנק. העיר עצמה היא החלק התחתון שלו, והעלייה לאזור העילי שלה מייצרת את תותח הטנק. קו 8 בעיר מחבר בין שני החלקים הללו. האוטובוס עובר בין תחנות המסלול כשלוש פעמים בשעה. הוא מתחיל את הנסיעה מהאזור התחתון של העיר, סמוך לחופי הכינרת ולטיילת שבה תוכלו לרכוש גרגר אורז ששמכם מופיע עליו, ומשם מזנק בעלייה עד לטבריה עילית, על שכונותיה.
מפעילה: סופרבוס
מי יודע? חרדים
קו 07 – ירוחם
הריקנות של קו 7 בירוחם היא סמל של פריווילגיה. הוותיקים של עיירת הפיתוח הדרומית גרים בקרבת הסופר, המאפייה והדואר, ויכולים להגיע אליהם ברגל. לעומתם, התושבים החדשים שגרים בשכונות הרחוקות יותר אינם נזקקים לאוטובוס על מנת לעבור ממקום למקום, כיוון שבאמתחתם רכב פרטי. כך יצא שהקו, שמסתובב ברחבי העיר, החל מהשכונה הדרומית ועד לצפונית, לא אוסף יותר מכמה נוסעים בודדים ונראה שתדירות הקו הגבוהה די מיותרת. לשבחו ייאמר שהאוטובוס נקי מאוד, והנהגים הקבועים אדיבים.
מפעילה: אגד
מי יודע? בחורי ישיבת ההסדר שהתחיילו ונוסעים בחינם.
קו 06 – אילת
אם אתם תושבי עיר התיירות של ישראל, וגם אם אתם רק מתיירים בה בחנוכה, יש סיכוי לא קטן שתיאלצו להשתמש בקו שדואג לעבור בכל פינה של אילת. הקו מתחיל את מסלולו במרכז ביג, ממשיך אל התחנה המרכזית, עובר דרך בית החולים יוספטל ומגיע עד הטיילת המפורסמת והקניונים המוכרים השוכנים במרכז העיר בסמוך לחוף. אגב, אם תרצו להגיע לחופים הדרומיים של העיר או לרדת לסיני תיאלצו להשתמש בקווי העשׂרֶה שבעיר. (15/16)
מפעילה: אגד
מי יודע? תיירים ותושבים – בכול מכול כול
קו 05 – ירושלים
מתוך מאות הקווים העירוניים הפועלים בירושלים, נראה כאילו בחרו לקרוא לקו מספר 5 כיוון שזהו סך התחנות המרבי של נוסע אחד על הקו. הקו מאסף את כל שכונת הר חומה ומשם ממשיך לכיוון בית החולים שערי צדק, לא לפני שהוא עובר דרך תלפיות וגבעת מרדכי. מסלול שלא נראה כמו משהו שיכול לעניין מישהו ספציפי.
מפעילה: אגד
מי יודע? גם אנחנו שאלנו
קו 04 – חיפה
ובכן, מה מיוחד בכלי התחבורה הזה? הוא מטרונית, מה שאומר שיש לו נתיבי תחבורה ציבורית משלו, הוא בנוי כאוטובוס אקורדיון ארוך מהרגיל ויש לו גם נסיעה זריזה דרך מנהרות הכרמל. קו 4 של המטרונית מחבר את חיפה עם הקריות. הוא מתחיל בתחנת חוף הכרמל, ממשיך דרך הקניון למרכזית המפרץ, שם הוא מתעכב – בניגוד לשאר המסלול שהוא מהיר מאוד – ומשם ממשיך לעבר הקריות אתא, חיים, ביאליק ומוצקין. הקו מגיע בתדירות מעוררת השתאות, מדי שש דקות בשעות העומס, ויכול להכיל נוסעים רבים. לרוב הקו נקי, ובכל זאת כדאי שתבדקו את המושב שעליו אתם יושבים, מניסיון.
מפעילה: סופרבוס
מי יודע? צעירים ומבוגרים, נוסעים לים ולבילוי או לעבודה
קו 03 – יבנה
לא רבים יודעים, אבל העיר יבנה המוזכרת כבר בהגדה שנקרא בחג, זוכה לביקוש די גבוה בגרסה העדכנית שלה. אי לכך, זכתה יבנה ובעיר פועלות שתי תחנות של רכבת ישראל המשמשות את תושביה. האחת במזרח, השנייה במערב – ומכאן שמותיהן היצירתיים: "יבנה מזרח" ו"יבנה מערב". ובכן, קו מס' 3 שם לו למטרה לחבר בין תחנות הרכבת של העיר. הקו מתחיל את נסיעתו בתחנת הרכבת המערבית הסמוכה לתחנה המרכזית, ממשיך לאזור התעשייה של העיר, ומתוככי השכונות הוא מאסף לעבר תחנת הרכבת המזרחית. תוכלו לעלות על הקו בכל 20 דקות במהלך השבוע ובתדירות גבוהה אף יותר בסופ"שים. נוסעי הקו יוכלו ליהנות מהנוף המקומי, הכולל בניינים חדשים בשכונות העיר, כיכרות עטורות מזרקות ופארקים עירוניים.
מפעילה: אלקטרה אפיקים
מי יודע? תושבי העיר
קו 02 – בית–שמש
השמועה מספרת שבבית־שמש הכול מתחלק לשניים, על כן גם קווי האוטובוס בעיר הם זוגיים בלבד. העיר מורכבת מכל מיני אנשים ממגזרים שונים ומצבעים מגוונים, אבל בעיקר מהציבור החרדי ומהמגזר הסרוג. השאלה הגדולה "מי שולט בכיפה?" כנראה לעולם לא תוכרע. אך לשאלה מי שולט בקו מספר 2 של העיר יש רק תשובה אחת: הכיפה השחורה.
הקו יוצא מרמת בית־שמש ד' ו־ג', שם הוא אוסף המוני ילדים. את רמה ב' הקו רק מלטף מבחוץ, וברמת בית־שמש א', שבעבר הייתה ציונית דתית יותר ונצבעה עם הזמן בשחור ולבן, הקו עובר בעיקר באזורים החרדיים. הוא ממשיך לעבר בית־שמש עצמה, שם הוא מאסף מכל סוגי וסגנונות האנשים, ומגיע לבסוף לעבר מרכז ביג של בית־שמש ותחנת הרכבת של העיר. זמינות הקו סבירה, כל כ־20 דקות במהלך השבוע. הניקיון סביר, והעומס בו יכול להתקבל על הדעת.
מפעילה: בית–שמש אקספרס
מי יודע? ילדה בת ארבע, שאחראית על ילדה בת שלוש. שיחד דוחפות עגלה עם תינוק בן שנה
קו 01 – אשדוד
"אמור לי מה היעדים של קו מספר 1 הנוסע בעיר שלך ואומר לך מהם הדברים החשובים בה", כך אומר פתגם סיני שהמצאתי עכשיו. קו 1 בירושלים מוביל לכותל, בחיפה הקו הראשון מוביל לטכניון וקו 1 בתל־אביב מחבר אותה עם כל המרכז. במה בחרו ליעד המרכזי של העיר אשדוד אתם תוהים לעצמכם? שופינג. הקו מחבר בין "רובע הסיטי" שבו שני קניונים ומרכז קניות ענק המכונה "גן העיר", ה־Big Fashion, סורוקה – ואני מתאפק יפה שלא להכניס איזו בדיחה על הבעל שחוטף חום מכל הקניות של אשתו – ולבסוף מוביל לתחנת הרכבת של העיר. מסלול הקו מאוד יעיל וישיר, תוכלו לעלות עליו בכל רבע שעה וזה די והותר. העומס בו סביר, אם לא מחשבים את כל השקיות שעליו.
מפעילה: אלקטרה אפיקים
מי יודע? חובבי אופנה