בשנת 2018 הוטלה פצצה גרעינית בעולם האנימציה. אחרי שנים שבהן דיסני, פיקסאר ודומיהן קפאו על השמרים עם סרטים שגם כשהצליחו להיות מרהיבים ומרגשים, נותרו שמרניים מאוד מבחינה אמנותית, הדהימו אולפני האנימציה של סוני עם חזון ויזואלי חדשני, נועז ומטלטל: "ספיידרמן: ממד העכביש" הזכיר לכולנו את הפוטנציאל האדיר הגלום באנימציה ככלי חסר גבולות ורב הבעה בשירות החוויה הקולנועית. הסרט, שזכה באוסקר מוצדק בקטגוריית האנימציה באותה שנה, הפך מאז לגורם משפיע בתעשייה. אלא שהרף שהציב הוא כה גבוה שפשוט קשה לדמיין סרט נוסף שיצליח ליצור רושם דומה. ובכל זאת סרט ההמשך, "ספיידרמן: ברחבי ממד העכביש", ניסה לעשות בדיוק את זה.
שנה וחצי לאחר אירועי הפרק הראשון, מיילס מוראלס מתחיל להתרגל לתפקידו כספיידרמן אך מרגיש בודד ללא חבריו. כשאויב חדש ומסוכן מופיע ומאיים על שלום המולטיוורס (אינסוף העולמות המקבילים לשלנו), מיילס נסחף להרפתקה גורלית שבה יכיר את "אגודת העכביש" – ארגון שמורכב מספיידרמנים מכל היקומים שמטרתו שמירה על יציבות המולטיוורס. אלא שגילוי על אודות נסיבות הפיכתו לספיידרמן, יציב את מיילס מול בחירה בלתי אפשרית.
הסרט החדש ממשיך את העיסוק המטא־קומיקסי של קודמו בעלילת ספיידרמן, אך הפעם הוא לא מתמקד רק בסיפור המקור, אלא בוחן לעומק את הקשרים וההשפעות ההדדיות שבין הגיבור לאויביו ואת המהלכים הקאנוניים הקריטיים להיווצרותו של ספיידרמן. הסרט מעלה שאלות קיומיות ופילוסופיות כגון מי קדם למי – הגיבור לנבל או הנבל לגיבור? והאם קיומו של ספיידרמן כרוך באופן דטרמיניסטי בהקרבה ובאובדן? זה אולי נשמע קצת אקדמי אבל קסמו של התסריט של פיל לורד, כריסטופר מילר ודייב קלאהם (שכתבו גם את הפרק הקודם) טמון באופן שבו הכול שזור בתוך סיפור סוחף, מפתיע, משעשע ומרגש עם דמויות ראשיות שמייצרות המון אמפתיה.
אך כמו בקודמו, עיקר החוויה הוא המסע הוויזואלי הייחודי באמת שנרקח פה בכישרון וחוש המצאה נדירים. כמות הפרטים שנעים ומשתנים כאן בכל רגע נתון היא כה רבה, שאין דרך להכיל את הכול בצפייה אחת ולא בטוח שאפילו צפייה נוספת תספיק כדי לקלוט את כל הניואנסים, הבדיחות והרמיזות שנורים לכיוון הצופים בקצב היסטרי וכמעט בלתי פוסק. הסרט הזה פשוט מטמטם בקטע הכי טוב שיש, ואין אלא להסיר את הכובע בפני הבמאים והאנימטורים שעמלו על כל פריים ותנועה ברכבת ההרים מסחררת החושים הזו שמשכילה לשזור כל כך הרבה סגנונות ורעיונות לתוך יצירת אנימציה קוהרנטית, חכמה, מרגשת ומלהיבה.
האם זה אומר שהסרט מצליח להתעלות על קודמו? ובכן, את אפקט המפגש הראשון הכל כך מהותי עם הסגנון החדשני שהציג "ממד העכביש" לא ניתן לשחזר. עניין נוסף שקצת נמצא בעוכריו הוא היותו פרק ב' בטרילוגיה ועל כן הוא מסתיים ללא פתרון והתרה. בכל שאר הפרמטרים, אין ספק ש"ברחבי" מצליח לשכלל ולשפר את החוויה. אז בשקלול הנקודות נסכם שהוא לא נופל מקודמו, ולכל הדעות, זו חתיכת הישג מרשים.
ספיידרמן: ברחבי ממד העכביש. ארה"ב 2023, בימוי: חואקים דוס סנטוס, קמפ פאוורס, ג'סטין קיי תומפסון, 140 דק'