שִׂים לֵב: בְּאֲתָר זֶה מֻפְעֶלֶת מַעֲרֶכֶת נָגִישׁ בִּקְלִיק הַמְּסַיַּעַת לִנְגִישׁוּת הָאֲתָר. לְחַץ Control-F11 לְהַתְאָמַת הָאֲתָר לְעִוְורִים הַמִּשְׁתַּמְּשִׁים בְּתוֹכְנַת קוֹרֵא־מָסָךְ; לְחַץ Control-F10 לִפְתִיחַת תַּפְרִיט נְגִישׁוּת.
Popup heading
יום שני, מאי 5, 2025 | ז׳ באייר ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי מגזין

ללכוד את יופיה המסתורי של ירושלים: תערוכה חדשה לציירת סילביה בר-עם

מתוך מראות היום-יום, הציירת סילביה בר-עם לוכדת את יופייה המסתורי של העיר. יצירתה עוטפת באור רך את הטיח המתקלף ואת הסדקים בקירות, ומעניקה למתבונן חוויה רוחנית

מאת  ד"ר אביבה וינטר
ח׳ בתמוז ה׳תשפ״ג (27/06/2023 16:04)

מתוך הסדרה פלורנטין 2, שמן על בד, 2023

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

ביום סגרירי ועגמומי בחורף 1965, עלתה משפחת שריג המיתולוגית מקיבוץ בית־השיטה לירושלים, כדי להביא את סבתה למנוחת עולמים. "כשהגענו לשער הגיא, ולאורך כל העלייה לירושלים, השמש הבהיקה בין העבים וקשת אדירה חיבקה את השחקים, מקצה עד קצה", סיפרה לימים אימו של המשורר והמלחין יוסף שריג ז"ל, שנהרג במלחמת יום הכיפורים. "בשמיים נקרעו היכלות של טורקיז זורחים באור אדיר. עצי האורן, משני צידי הכביש, נדלקו בריבואות יהלומים. פתאום פגשו עיניי בעיני יוסף. ראיתי בהן מבט רוגש בעונג אין קץ".

את הרגע המופלא הזה תיאר שריג בשיר המרטיט "אור וירושלים", שאותו כתב והלחין לכבוד יום ירושלים החמישי בשנת 1972, פחות משנה לפני נפילתו בקרב: "רָאִיתִי עִיר עוֹטֶפֶת אוֹר/ וְהִיא עוֹלָה בִּשְלַל צִבְעֵי הַקֶּשֶת/ וְהִיא נוֹגֶנֶת בִּי כְּנֵבֶל הֶעָשׂוֹר".

השיר היפהפה העניק השראה לתערוכה חדשה של הציירת הירושלמית סילביה בר־עם, המוצגת בימים אלו בגלריה רוטשילד בתל אביב. בר־עם, ציירת ישראלית מוערכת, ילידת ארגנטינה, מוכרת בזכות ציוריה ורישומיה המופלאים, המשלבים בין הפשטה לריאליזם, בין דמיון למציאות ובין ערפל לאור. היא מתמקדת בציורי נוף טבעי ואורבני, ולוכדת במכחולה את הקסם והיופי העצורים בהם.

במהלך השנתיים של משבר הקורונה, ניצבה בר־עם מול כן הציור בבדידות מוחלטת, תחת שמש קופחת או בקור מקפיא, ברחובותיה של שכונת נחלת־אחים הירושלמית ובשכונת פלורנטין התל־אביבית, נראית־לא־נראית ומתמזגת עם השכונה. בציוריה נשמעים הקולות הבוקעים מתוך קירות הבתים ומהטיח המתקלף, מהסדקים שבקירות ומהמרפסות הישנות. והכול עטוף באור רך הממיס את הדימויים ומעניק להם נופך קסום ומיסטי.

ברוש וגרם מדרגות, גבעת שאול 1, 2021 . פחם טבעי על נייר, 2019

במכתב ששיגר לאמנית, היטיב ד"ר גדעון עפרת לתאר את האווירה הייחודית בציוריה: "האור זוהר על האבן והקיר, האור כאילו חושף הכל ומגלה, אלא שהאמת היא שהאור צורב הכל, מתיך את הכל ומותירנו עם מלוא תאוותנו בעיני רוחנו. והקולות? דומני שהקולות נאלמים מתחת לדומייה הגדולה, דומיית הקודש. חשבתי לי על כל הדברים הללו, וגם על הגוונים העכורים ה'מטויחים' ברב־שכבתיות כמי שנושאים מסר של הסתרה שבגילוי. אך ככל שהרביתי להרהר ברושם העמוק שהותירו בי ציורייך (שגם בצניעותם שבפורמט ובנושא יש משום תפילת יחיד), אני מעדיף לשתוק מול ציורייך".

חלק מן הרישומים בתערוכה מתארים פְנים של בית במבט מרוחק מן החוץ, כך שאצל הצופה נוצרת תחושת בדידות והתכנסות פנימה. בכל העבודות בולטת היעדרותן של דמויות אדם, עדות מצמררת לתחושות הפרישות והריחוק שכפתה עלינו הקורונה.

הנחת הצבע הראשונית מתרחשת בחוץ, באוויר החופשי, אולם עיקר העבודה נעשית בסטודיו. שם הקירות, הפתחים והחלונות זזים ומשנים צורה בתהליך מטמורפוזי, ומבטאים את נפש האמנית.

"תמיד זה מתחיל באהבה ממבט ראשון", אומרת בר־עם. "השוטטות בשטח מביאה אותי לגילוי מראות שהם לא בהכרח 'ציוריים'. דווקא בנוף העירוני המוזנח, זה שרוב בני האדם לא היו מתעכבים ומתלהבים ממנו, אני מוצאת השראה ומקום לצמוח. אבל זוהי רק התחלת התהליך. אני חוזרת לסטודיו עם מחברות סקיצה מלאות בניסויים, שבהם בחנתי קומפוזיציה, זוויות מבט, מפגש של מבנים ושל ירק. הסקיצות מהוות רפרנס בלבד של המקום, שכונה או פנים־חדר, שממנו אני בונה את המוטיבים. בתהליך העבודה על פני הבד, לוח העץ או הנייר, הכול משתנה".

בסטודיו היא מזיזה ומשנה, מסיבה ומסיטה, מעמעמת ומאירה, כפי שהיא רואה בעיני רוחה. היא מותחת את הגבול העדין שבין גילום המציאות החיצונית האותנטית על פני הבד, ובין הפנמתה בתודעת האמנית.

המכחול החליף את הכינור

תהליך העבודה על רישום או על ציור הוא ארוך, לעיתים מייגע. מדובר בעבודה של שעות רבות ורצופות, ימים שלמים ולעיתים חודשים. בר־עם מספרת כי שעות ספורות לפני פתיחת התערוכה היא עדיין ניצבה מול חלק מן הציורים והרישומים, מעמעמת כתם צבע, מדגישה בעדינות קו או צורה.

את מקורם של כוח הרצון, ההתמדה והנכונות להתמודד עם בעיות שצצות לאורך היצירה, מזהה בר־עם בשנות ילדותה בארגנטינה, כאשר אביה, תעשיין וכנר חובב, ייעד אותה ואת אחיותיה לקריירה בתחום המוזיקה. "עוד לפני שנולדתי, אבי ייעד אותי להיות כנרית. הוא חשב שזה אידיאלי עבורי ועבור אחיותיי לפתח קריירה במוזיקה, וכיוון אותנו להעמיק במוזיקה קאמרית. הכלי שנבחר עבורי היה כינור, לאחותי הבכורה פסנתר, ולאמצעית – צ'לו. כך יצרנו את הטריו, ובנינו לנו רפרטואר שאותו ניגַנו בקונצרטים ובתחרויות ברחבי ארגנטינה ומחוצה לה".

על אף ההתמסרות של בר־עם לתחום הנגינה, דווקא חיידק הציור הוא שפעפע בה ולא נתן לה מנוח. היא החלה לצייר בסתר רישומים רבים, שאותם החביאה מתחת למיטתה. בשל מחסור בחומרים מצאה עצמה מציירת על חלקים אחוריים של לוחות שנה ועל חומרים מזדמנים אחרים. בנערותה החלה להשתתף בחוגי ציור, אך משאביה העיקריים היו נתונים עדיין למוזיקה.

כשהייתה בת 16 החליטו הוריה לעלות ארצה, גם בשל חששם מהתבוללות. בר־עם נרשמה ללימודים באקדמיה למוזיקה באוניברסיטת תל־אביב, ונראה היה שעתידה המוזיקלי סלול וחתום. נקודת המפנה התרחשה בעקבות ניתוח מורכב, שאילץ אותה לחשב מסלול מחדש. ההחלמה הארוכה, אשר לוותה בסיבוכים רפואיים, הולידה בה את הצורך לשנות כיוון ולעסוק רק במה שליבה חפץ. הצלקת והכאבים העזים באזור בית החזה, שמנעו ממנה לנגן בכינור, חיזקו את החלטתה לנטוש את המוזיקה ולעבור לציור. היא נרשמה ללימודים במכון אבני התל־אביבי, ולמדה שם אצל אמנים ישראלים בולטים ובהם אביגדור סטימצקי, יעקב וכסלר ורפי לביא.

מתוך הסדרה פלורנטין IV , פחם טבעי על נייר, 2019

הקשר בין מוזיקה לציור הוא עתיק יומין, ומופיע כבר בכתביהם של אמני הרנסנס. וסילי קנדינסקי, חלוץ האמנות האבסטרקטית במאה העשרים, שאף למזג בין שתי האמנויות המרכזיות הללו. בתיאוריה שפיתח הוא הקביל בין צבעים לצלילים מוזיקליים, והעניק לכל גוון צליל ספציפי וכלי נגינה. ההיכרות העמוקה של בר־עם עם המאפיינים המוזיקליים – צליל, קומפוזיציה, טונליות והרמוניה – תרמה ליכולות הציור והרישום שלה, שתורגמו על ידה לאמצעים חזותיים של חלל, צורה, אור וצבע.

"יש קצב בתהליך הציור", אומרת בר־עם. "מניחים את המכחול על משטח הבד או העץ, ומווסתים את המהירות של הנעת המכחול. הוא נע וזז על פני המשטח, וזה מקצב. עובדים כל הזמן עם מקצבים שונים. בדחיפות וברצף, ואז להירגע ולעבוד לאט. גם האור ביצירה שלי דומה לערך שנותנים להפסקות בביצוע מוזיקלי. להפסקה של הצליל ולאורך שלה יש ערך בפני עצמו. בציור יש כתמי צבע, וההפסקות הן נקודות האור".

זיקתה לעולם המוזיקה נשתמרה גם בעקבות נישואיה לאברהם בר־עם, יליד שווייץ ופסנתרן מחונן. הם נפגשו בעת לימודיהם באקדמיה למוזיקה. שני הסטודנטים הצעירים קבעו לנגן יחד סונטה של שוברט ושם ניצתה האהבה. לאחר נישואיהם החלה סילביה לפתח קריירה של ציירת צעירה ומבטיחה, והציגה שתי תערוכות יחיד בבית האמנים בירושלים. היא התמקדה בסגנון מופשט, אבסטרקט אך הרגישה שמשהו חסר. פגישה עם הצייר הנודע אביגדור אריכא גרמה לה ליצור מפנה חד לעבר הריאליזם. הצייר ישראל הרשברג הדריך וליווה אותה במעבר הזה, ועם השנים פיתחה בר־עם סגנון אישי וייחודי משל עצמה.

מתוך הסדרה קירות וקולות 5, שמן על פשתן, 2017

נדמה היה שדרכה של בר־עם סלולה, אלא שתלאות החיים העמידו אותה בפני אתגר כביר. למשפחת בר־עם נולדו ארבעה ילדים, בהן שתי בנות עם צרכים מיוחדים, שגידולן היה משימה סבוכה וכבדה. בר־עם מיקמה את הסטודיו שלה בתוך חדר קטן בביתם שברובע היהודי, ותמרנה בין המציאות היומיומית התובענית ובין האמנות. דווקא מתוך הקושי, היא התמסרה לציור ביתר שאת.

לאחר נישואיה החלה בר־עם לשמור מצוות, בעקבות בעלה שחזר בתשובה. היא מתעקשת שאין לכך השפעה ישירה על עבודותיה, אך קשה להתעלם מהאווירה המיסטית, ואולי אף דתית, המלווה את רישומיה וציוריה, לא רק בתיאור נופים אלא גם בטבע דומם.

בציוריה וברישומיה מצליחה בר־עם לתעד את האור המבליח מתוך מראות היומיום ועוטף את העיר. היא לוכדת את היופי, השקט והמסתורין החבויים בעומק מושאי יצירתה, ומעלה אותם אל פני השטח. ציוריה נובעים מתוך קשב פנימי, ענווה ורגישות, ומזמינים להתבוננות ממושכת ואולי אף מדיטטיבית. למי שייענה להזמנה, צפויה חוויה אסתטית ורוחנית.

תגיות: איורירושליםסילביה בר עםציור

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    יוזמת "בראשית" לשיח והסכמות חוקתיות הושקה במגדל דוד

    הידיעה הבאה

    "יד קשה נגד המסיתים והממרידים": דרישה לחקור את יאיר גולן

    כתבות קשורות

    נתב"ג. צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

    היורדים מהארץ לא מפסיקים להתעסק בה

    רחלי מלק-בודה
    03-05-2025

    בתוך הכאוס הישראלי מסתתר איזשהו סדר עמוק ומסונכרן. אפילו מי שעוזב את הארץ פיזית מתקשה להתנתק ממנו

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    ריקוד המכונה: השפעת הבינה המלאכותית על עולם המוזיקה

    שרול גוטמן
    01-05-2025

    מתהליך יצירה שמתחיל מבטן, רגש ונשמה למערכת של הנחיות, קונספטים ופירוט טכני. עידן ה–AI במוזיקה

    הידיעה הבאה
    העונש של גולן: השארת חומש

    "יד קשה נגד המסיתים והממרידים": דרישה לחקור את יאיר גולן

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD