הודעה שפורסמה לפני כשלושה שבועות בקבוצות הוואטסאפ החרדיות הייתה יוצאת דופן במיוחד: "לראשונה במגזר החרדי, בוט לזוגיות. יש לכם שאלות בזוגיות ואין לכם את מי לשאול? מהיום יש לכם בית! היכנסו למערכת 'שלום בבית', תשאלו בדיסקרטיות, ותקבלו תשובה מדויקת ומקצועית ממטפל או מרב מומחה. בנוסף לכך המערכת כוללת הלכות, מאמרים, רשימת מטפלים וחנות לרכישת מוצרים לשיפור הזוגיות".
בסוף ההודעה הופיע לינק שאכן הוביל לבוט משוכלל שהפנה את הגולשים לחלקים שונים לפי דרישתם. אך רגע לפני שהבוט חושף את מרכולתו באופן מלא, מופיעים דברי ההסבר: "הפלטפורמה מעניקה מעטפת מלאה בכל הקשור לחיי הנישואין, מתוך הקפדה יתירה על ערכי הצניעות, ותחת ייעוץ צמוד של רבנים ואנשי מקצוע מהשורה הראשונה. בעזרת המערכת תוכלו לפנות לרבנים ולשאול שאלות הלכתיות, ואף להיוועץ באנשי המקצוע הטובים ביותר בלחיצת כפתור. בנוסף – תוכלו להעשיר את הידע ההלכתי והמקצועי שלכם באמצעות התכנים המקצועיים אותם אנחנו מעניקים ללא כל עלות. הזוגיות שלכם מעולה? נעזור לכם לשדרג אותה".
"קשה מאוד למצוא מקור לידע שכתוב בטרמינולוגיה שיכולה להתאים לאברך חרדי, שיבין את השפה. וגם כשאברך סוחב איתו שאלה, אין לו את מי לשאול"
עכשיו אפשר להגיע באמת לתפריט, שמחולק לחמש קטגוריות: שאלות ותשובות, בלוג, רשימת מטפלים, הלכות ואותה חנות למוצרי זוגיות.
מדובר באחד המהלכים החדשניים ביותר שנעשו בתחום הזוגיות והמיניות במגזר החרדי. באופן היסטורי, בכל הקשור לדיבור פתוח – אך שמור – על זוגיות, המגזר החרדי לקה בחסר. יש אומנם רבנים שעונים בנושאים אלה, וגם מטפלים לא חסר, ועדיין, חלק גדול של הציבור החרדי, יחשוש לשאול שאלה רגישה וחושפנית את הרב האישי או אפילו מטפל זר. הבוט נועד לתת מענה בדיוק לצורך הזה. אין יותר צורך להתקשר לרב או לפגוש את המטפל ולהעלות את הנושא הרגיש: בלחיצת כפתור אפשר לשלוח את השאלה, שתגיע באנונימיות מוחלטת אל הרב או אל המטפל, ולקבל תשובה פרטנית בזמן קצר.

כשלוחצים על "שאלות ותשובות", הבוט נותן שתי אפשרויות: להפנות שאלות או לצפות בשאלות ותשובות שנשאלו במערכת. כמה מהשאלות שמופיעות במאגר: "איך מטפלים בירידה בתשוקה לאחר היריון?", "איך גורמים לאישה שתאהב יותר את בעלה?", "בעלי מקדיש זמן לכל דבר, רק לא בשבילי, מה עושים?", ועוד שאלות משאלות שונות, בענייני זוגיות, מיניות ועוד. כל זה בפרק ה"פרקטיקה". אם לוחצים על שאלות בנושאי "הלכה", מגיעים לשורה רחבה של שאלות בנושאי יחסים, מבחינה הלכתית.
האיש שמאחורי הפיתוח שמסעיר את הרחוב החרדי הוא אברומי לינשה (28), חסיד בעלז מירושלים, נשוי ואב לבת. "בעקבות שיחות עם חברים, הגעתי למסקנה שצריך פתרון דיגיטלי חרדי בנושא זוגיות ומיניות", מספר לינשה. "אני יזם חברתי ולפני כמה חודשים העליתי בסטטוס שלי בוואטסאפ שאלה: אילו בעיות הייתם רוצים שאנסה לעזור לכם לפתור באמצעות כלי דיגיטלי? הגיעו כל מיני תשובות, אבל שלושה אנשים כתבו את אותו דבר: יש משהו אחד שחשוב למצוא לו פתרון, ואתה יודע היטב מה זה".
שלושה אנשים זה לא הרבה.
"אבל שלושה מהציבור החרדי שכותבים על נושא כזה רגיש, זה משמעותי מאוד. ככל שחפרתי בנושא, הבנתי שאכן יש בעיה. היום, אברך חרדי או אישה חרדית שרוצים לקנות משהו שקשור לזוגיות שלהם פשוט מתביישים לקנות אותו בבית מרקחת, ודאי שלא בחנות ייעודית. וכמובן אין להם מקום להעלות את הלבטים והבעיות שלהם. וכך עלה הרעיון לפתח בוט זוגיות ומיניות, שמפעיל חנות שאליה יכולים החרדים להיכנס בדיסקרטיות מוחלטת ולרכוש את מה שהם צריכים.
"התחלתי לדבר עם מטפלים מיניים על מה שקורה במגזר, והבנתי שהבעיה הרבה יותר גדולה ממה שחשבתי. לא רק שאין אפשרות לרכוש בצורה דיסקרטית מוצרים שונים, חלקם בסיסיים, שמסייעים לחיי מין תקינים, אלא שלרבים מאוד מהציבור החרדי אין שום ידע: יש בורות מוחלטת בעניינים האלה. בכלל, הידע בנושאי זוגיות ומיניות לוקה בחסר גם אצל ציבורים אחרים, אבל במגזר החרדי זה הרבה יותר. קשה מאוד למצוא במגזר מקור לידע בנושא, שכתוב בטרמינולוגיה שיכולה להתאים לאברך חרדי, שיבין את השפה. וגם כשאברך סוחב איתו שאלה, אין לו את מי לשאול. ועזוב אברך, אפילו אני, שאני יותר פתוח, אם יש לי שאלה אינטימית, אני לא אשאל את הרב שלי, כי אני מתבייש. אז אני עוד איכשהו יכול לחפש בגוגל ובפורומים שונים, אך לרוב החרדים אין אפילו יכולת לנסח את השאלה. כך עלה הרעיון להוסיף גם עצות והסברים בבוט".
ועדיין, הבוט שלך הוא בוואטסאפ, בעוד רוב המגזר החרדי מחזיק בטלפון כשר.
"אין לי את היכולת לגעת בכולם, אבל כן יש לי את האפשרות לפנות ל־150 אלף חרדים שיש להם וואטסאפ. אבל אתה צודק, כיום אין כלי שמאפשר לי דיגיטלית להגיע לאברך שלומד כל היום בכולל. ובכל זאת, אני יכול להגיע עם הבוט הזה לעשרות אלפי חרדים ויותר, בצורה שתתאים להם ותכבד אותם, באופן דיסקרטי ואינטימי. היום, כשחרדי נכנס ללשונית 'שאלות ותשובות' במערכת ומשגר אלינו שאלה, הכול עובר באוטומציה מלאה למטפלים ולרבנים. השאלה נכנסת ל'גוגל שיטס', ומשם היישר לקבוצת וואטסאפ שבה חברים מטפלים ורבנים שעונים על השאלות. כמובן אין להם יכולת לדעת מי השואל או אפילו מה המספר שממנו נשלחה השאלה. אנונימיות מוחלטת".
"ישבתי עם אחד מגדולי פוסקי ההלכה הליטאים. הוא ראה את כל השאלות והעצות מהמטפלים, וממש התלהב. הוא אמר לי: 'אתה לא מבין איזה חסד אתה עושה'"
לינשה מעיד על עצמו שגדל בכל המסגרות הסטנדרטיות של בעלז – תלמוד תורה, ישיבה וכן הלאה. ובכל זאת, הוא עשה צעד יוצא דופן בקהילה: "בגיל 18 קיבלתי החלטה להתגייס, ובגיל 22 עשיתי את זה בפועל".
למה בעצם?
"זה קרה בעקבות מבצע צוק איתן. בישיבה הייתה אווירת נכאים ודיברנו יום אחד על מה שקורה בעזה. ואז, בשיחה הזאת שמעתי את אחד הבחורים שלמדו בישיבה אומר, ואני לא אשכח את זה, 'אוקיי, נהרגו לנו שבעה, אבל אנחנו הרגנו להם מאתיים!'. זה זעזע אותי, כי הבנתי שאנחנו מחוץ למשחק, שהוא לא מרגיש את המשמעות של שבעה הרוגים.
"הוא לא הבין את משמעות הדבר. חלף לו ליד האוזן שיש כעת 14 אבות ואמהות שאיבדו את הילדים שלהם, והרבה מאוד אנשים במעגל החברים של ההרוגים, שאיבדו חבר אמיתי. הבנתי שהוא לא מחובר לאירוע, כי אין לו שום חבר בפנים, הוא לא מכיר אישית אף חייל, והבנתי שיש פה עניין ערכי שהוא הרבה יותר מורכב מחרדי או לא חרדי. השיחה הזאת טלטלה אותי מאוד, ואחריה קיבלתי החלטה להתגייס לצבא. משלב ההחלטה בגיל 18 ועד הגיוס בפועל עברו ארבע שנים כי בהתחלה זה היה נראה לי רחוק מהמציאות. לא היה נראה לי הגיוני שבחזית הבאה אני אהיה שם. עברתי תהליך הכנה מנטלית ותודעתית עד שהייתי מוכן".

בסוף הוא התגייס לצנחנים, לפלוגת ח"ץ (חרדים צנחנים), שם עשה את רוב ההכשרה. "עזבתי לקראת הסוף, כי הייתי חייל בודד. אבל גם לא היה לי כעס על הסביבה הקרובה שלי, כי ידעתי שאני יכול לקבלת אחריות רק על מה שאני עושה, ולא על איך שהם מבינים את הצעדים שלי. בסוף עברתי לשרת בשומרון וקיבלתי מצטיין מח"ט אחרי חצי שנה, ולאחר מכן שירתי גם בחברון. השתחררתי אחרי שירות מלא".
ואיך התייחסו להחלטה שלך בבעלז? בקהילה?
"לא כולם במשפחה שלי שמחו על ההחלטה, אבל הייתי אצל האדמו"ר לפני שהתגייסתי והוא נתן לי את ברכתו. ככלל, בעלז זו קהילה מאוד מכילה, אין הבדלי מעמדות. ויותר מזה: כשהייתי חייל, פגשתי פעם במקרה באוטובוס חסיד בעלז. הוא שוחח אותי, ושמע שיש במשפחה אנשים שלא בקשר איתי. הוא שאל אותי היכן אני משרת ואמרתי לו שאני בהכשרה בצנחנים. חלפו כמה ימים, ובוקר אחד הגיע אליי המפקד שלי עם קופסת ממתקים גדולה. לא האמנתי. מי שלח לי? מי יודע בכלל שאני פה? ואז אני פותח ומגלה בפנים מכתב של אותו חסיד שנסע איתי באוטובוס. פגשתי אותו כמה חודשים לאחר מכן ואמרתי לו שהוא לא מבין מה הקופסה הזאת עשתה לי ברמה האישית, איך היא טלטלה לי את הנפש, הראתה לי שיש אנשים שאומרים 'אכפת לנו ממך'".
כשסיים את השירות הצבאי, בעיצומה של מגפת הקורונה, החל לגשש את דרכו בעולם האזרחי. "אחרי החתונה חיפשתי עבודה, אבל המשק היה מושבת ולא מצאתי עבודה נורמלית. אז הציעו לי לחזור למילואים לפיקוד העורף, כדובר יידיש. הייתי שם בצוות שפות, והתפקיד שלי היה לבצע חקירות אפידמיולוגיות מורכבות לדוברי יידיש. אני הרי מכיר את המנטליות החרדית והרבה יותר קל לי לדבר איתם ולחקור אחר מעגל ההדבקה. אני הרי יודע שאין מצב שהדובר מעבר לקו לא הלך להתפלל במניין, אז אני בודק אילו בתי כנסת יש מסביב, איזו קהילה, וכך היה לי הרבה יותר קל מולם, מאשר מי שאינו דובר את השפה".

בקורונה הוא גם הכיר את אשתו, שירה, זמרת לנשים בלבד: "בגל הראשון הכרנו. בגל השני התחתנו. בגל השלישי שירה נכנסה להיריון, ובגל הרביעי נולדה לנו בת בשעה טובה".
כאשר גלי התחלואה נרגעו ואיתם גם חקירות הנדבקים, הצטרף לינשה לאתר החדשות החרדי "כיכר השבת" כמנהל אולפן וגם כמגיש ומראיין, כולל במשאלי הרחוב שצילם עבור האתר. "במשך שנה ניהלתי לכיכר את אולפן המרואיינים, ובמקביל התחלתי לנהל באתר גם את הדיגיטל, ואפילו הקמתי את עמוד הטיקטוק של כיכר השבת. יזמתי במסגרת האתר הקמת אתר ילדים, 'כיכר קידס'".
לפני כמה חודשים סיים את תפקידו בכיכר השבת, והחל לפתח יוזמות משל עצמו. "הבנתי שאני רוצה להמשיך להתפתח עצמאית. אני יזם חברתי בנשמה, וחיפשתי עוד פרויקטים לעשות, שיתחברו גם ליזמות חברתית, וגם לעולם הדיגיטל שבו כבר שחיתי. אני אוהב לקחת דברים חדשים וליצור אותם מאפס, בעיקר אם מדובר על יוזמות עם זיקה חברתית. אתר הילדים שהקמתי הגיע מהמקום הזה. הוא היה חשוב לי מאוד. ראיתי בזה יוזמה חברתית ממעלה ראשונה למגזר החרדי, שבמקום שהילדים במגזר יראו 'סמי הכבאי', הם יצפו בתכנים חרדיים שהוכנו עבורם במיוחד".
לאחרונה החל לנהל טכנית את סטטוס "הנבחרים" בוואטסאפ, שבו מועלים מדי יום מגוון תכנים לגולש החרדי: מסרים יומיים בני חצי דקה של הרב יצחק פנגר, קטעי קסמים של אמני חושים, מתכונים משפים חרדיים, טיפים לטיולים ועוד. הוא מנהל את האולפן הירוק של המיזם, שאליו מגיעים טובי אנשי התרבות החרדיים לצלם פינות עבור הסטטוס הפופולרי.

נדרש ללינשה זמן להכין את הקרקע לקראת העלייה לאוויר של הבוט, לא רק מהבחינה הטכנית של בניית כל המרכיבים הדיגיטליים אלא גם מבחינה אישית.
"אנשים מסביבי טענו שאם אתעסק בתחום זה יכול להרוס לי את השם. קרוב משפחה אמר לי שזה לא מתאים שאני, כחרדי, אמכור אפילו באופן דיגיטלי, אביזרים לשיפור חיי הזוגיות. התבשלתי בזה ארבעה חודשים. בדקתי כל הזמן מה בדיוק הצורך שקיים במגזר, ואיך אפשר לפתור אותו. הבנתי שהבעיה הגדולה היא שאנשים מתביישים לשאול שאלות שיש להם בבטן, ושהם בהחלט מחפשים מקום למידע, וגם מקום שינגיש להם מטפלים מהמגזר. אם אני, כחרדי, רוצה להגיע למטפל זוגי, איך אני אגיע אליו? הרי לא נעים לשאול, וגם אין לך שום מקום נורמלי היום שאתה יכול להגיע אליו בנושאים האלה ויעזרו לך. והנה, לראשונה החרדי הממוצע יכול לראות את כל הפרטים על כל מטפל ומטפל, באיזה תחום הוא נוגע, וליצור איתו קשר אישי. כל זוג יכול לבחור לאיזה מטפל הוא הולך".
בחודשי ההכנה לקראת העלייה לאוויר פגש לינשה מומחים רבים בתחום. "ישבתי עם הרבה מטפלים שמתעסקים בתחום, וכתבתי את כל ההערות שלהם על הנושאים שהעליתי, וחידדתי בכל פעם מחדש את המערכת. תיקנתי ותיקנתי עד שהגענו לבוט כפי שהוא נראה עכשיו, וגם עכשיו, זה עוד נתון לשינויים לפי התגובות שאני מקבל. ברגע שאראה שיש צורך לעוד משהו מסוים, ארחיב את המערכת, ולהפך, אם ארגיש שיש שאלה או מוצר שעלו שהם לא מתאימים לפלטפורמה, אוריד אותם".
התייעצת עם רבנים?
"בוודאי, לא עם אחד ולא עם שניים. כמובן אף אחד לא ייתן לי אישור בשמו, בכל זאת זה נושא רגיש. אבל הנה, רק לפני כמה ימים ישבתי במשך חצי שעה עם אחד מגדולי פוסקי ההלכה הליטאים. סיפרתי לו את כל הסיפור והראיתי לו את כל המערכת, איך הבוט עובד, מה השאלות שמגיעות. הוא ראה את כל השאלות והעצות מהמטפלים, וממש התלהב. הוא אמר לי: 'אתה לא מבין איזה חסד אתה עושה. אתה אולי תחטוף ויהיו עסקנים שמה שאתה עושה לא ימצא חן בעיניהם, אבל דע לך שאתה עושה שליחות שאין כדוגמתה'. הרב הזה, שעמוס כל הזמן בפונים ובשאלות הלכתיות, עצר הכול למשך חצי שעה, כדי לקבל אותי ולשמוע אותי".

והוא אישר אפילו את המוצרים שנמכרים אצלך בחנות הווירטואלית?
"הוא בהחלט עבר והסתכל מה יש. יש רב נוסף שהתייעצתי איתו עוד בשלב הפיתוח, מה מותר ומה אסור הלכתית. כל דבר שנכנס למערכת עבר את הסינון שלו והיו הגדרות הלכתיות פרטניות להכול.
"כל מוצר שאושר למכירה, הפרטים שלו מופיעים אצלנו בעדינות וברגישות הכי גדולה, והכול בטרמינולוגיה חרדית, כך שזה לא יגרום לאברך שנכנס למערכת לברוח, אלא לקבל מידע רלוונטי על היחסים בינו לבין אשתו, שזה הנושא הכי רגיש במגזר".
כשאני נכנס יחד עם לינשה ללשונית השאלות בבוט, הוא מסביר לי שכל השאלות שאני רואה הן שאלות אותנטיות שנשאלו על ידי גולשים בבוט, ולא שאלות שליקט מהרשת. "הכול שאלות שהגיעו מכאן, מהמערכת, ועולות ללשונית רק שאלות ותשובות שיכולות להיות רלוונטיות לעוד אנשים. לפעמים מגיעה שאלה מאוד פרטנית אז כמובן שהיא לא יעלה. ובאמת, מגיעות שאלות מכל סוג שתרצה, חלק אפילו הזויות".
כשאני מבקש דוגמה ספציפית, לינשה עובר אל המחשב, נכנס אל התוכנה שמעלה את השאלות שהגיעו – ללא שום פרטים מזהים – ומקריא לי: "'אנחנו נשואים הרבה שנים, ואני חושבת שבעלי נרקיסיסט, מה אני צריכה לעשות?', או שאלה אחרת: 'אני אמא לשבעה ילדים, וחושבת שחיי הזוגיות שלנו על הפנים. איך אפשר לשפר אותם?' והנה עוד שאלה, של אמא לשלושה ילדים שנמצאת במצב כלכלי לא טוב, שמשפיע בתורו על הזוגיות. יש כאן הרבה שאלות שהגיעו השבוע דווקא בענייני זוגיות, פחות על מיניות".
יש שאלות שמדליקות אצלכם אור אדום? שאתם מבינים שאתם צריכים לעשות משהו?
"ראשית, לי עצמי אין סמכות טיפולית. ומעבר לזה, כאמור הכול במערכת קורה בצורה אוטומטית בלבד, כך שהמטפלים ואני לא יודעים מי השואל. הרעיון הוא שאנשים יוכלו לפתוח דברים וישאלו כל מה שעל ליבם, בלי שיפחדו שנרוץ ונדווח עליהם. הכול כאן אנונימי, אז ממילא גם אין חובת דיווח".
הקטגוריה הכי נצפית במערכת, מספר לינשה, היא קטגוריית השאלות והתשובות. אנשים רוצים ללמוד מניסיון של אחרים, לבדוק אם השאלה שבוערת להם, בוערת גם לאנשים נוספים, וכמובן – להפנות בעצמם את השאלה לגורמים מוסמכים, פרקטית או הלכתית.
כרגע, עם פרסום מינורי בלבד שעשה, משתמשים במערכת כ־3,500 איש מהציבור החרדי. "הם הגיעו אל הבוט רק מפרסום בקבוצות וואטסאפ חרדיות שעשיתי, בשפה מאוד עדינה. הרב הליטאי שהייתי אצלו, שאל אותי איך אני מונע כניסה של לא נשואים למערכת. כמובן שהשאלה הראשונה שהמערכת שואלת היא אם אתה נשוי ואם אתה משיב בשלילה לא תוכל להמשיך הלאה. אבל ברור שכל אדם יכול לענות שהוא נשוי, לכן אמרתי לו בכנות שאין לי שום יכולת למנוע כניסה של אדם לא נשוי. אבל עשיתי חישוב פשוט: החתך של חרדים שנמצאים בוואטסאפ אלו בעיקר אנשים נשואים. זה הרוב הגדול. אז אם הבעיה עלולה לעלות אצל כמה אחוזים, לא ניתן מענה לכל השאר? על זה אני מוכן לקחת את הסיכון. מה גם שאם יש בחור לא נשוי, הוא יחפש את הדברים האלה במקומות אחרים. בסוף, הבוט מדבר על בעיות ומורכבויות בחיי הזוגיות".
את החנות שמוכרת מוצרים שונים הוא מחזיק כדי לממן את שאר פעילות הבוט. "בהתחלה חשבתי לוותר על החנות, אבל הבנתי שזו תהיה טעות, כי אז לא יהיה כאן שום אינטרס כלכלי, ואני לא אוכל להחזיק את המערכת. כי פרסום עולה כסף, וגם צריך לשלם למטפלים ולרבנים שעובדים איתנו. ועדיין, לצורך מכירת המוצרים האלה התחברנו ליבואן מאוד גדול במגזר הכללי, והתחייבנו להביא אצלנו את אותם המוצרים במחירים זולים, לא לנצל את המצב ולגזור קופון גדול, אלא שכל מה שנמכר יהיה במחירים זולים, שכל אברך יוכל לקנות מה שהוא צריך.
"השאיפה שלי היא שזוג שמתבייש לדבר על הדברים האלה ורוצה להעצים את הזוגיות וגם את המיניות שלו בתוך הזוגיות, שיהיה מקום שבו הוא יוכל לעשות את זה בצורה פרטית ואישית שמתאימה לאורחות חייו כחרדי, לא נוגדת את ההלכה, אלא רק שתשפר לו את חיי הזוגיות".
ומה חשבו המטפלים החרדיים על המוצרים שאתם מוכרים?
"לא הייתה אמירה חד־משמעית, אבל כן היו מטפלים שאמרו שאלו דברים שיכולים לשפר לאנשים מסוימים את חיי הזוגיות שלהם. זה משהו שצריך לחדש והוא מאוד חיובי, ויש בהחלט מוצרים שעונים על צרכים מסוימים".
ולך עצמך, כחסיד מבטן ומלידה, היה מביך לעסוק בנושאים האלה בחודשים האחרונים?
"קודם כול כן, חד־משמעית. רצו לי סרטים בראש, של למה אני צריך את זה ולמה להרוס את השם שלי, ואלף פעמים באמצע חשבתי לרדת מזה, שאולי זה לא חכם ולא נכון. אבל הלכתי על זה בכל זאת, כי מה שאני עושה יכול להציל המון זוגות. ההבנה שאולי אציל אפילו זוג אחד שיחיה חיי זוגיות תקינים, הרגיעה לי את כל החששות".