כנראה גם השנה רוב תלמידי התיכון יצטרכו לבחור בין מגמת ספרות לגיאוגרפיה אבל יש כאלה שתעודת הבגרות שלהם תהיה הרבה יותר צבעונית. כאלה שבמקום ניתוח של שירים ישתתפו בניתוח של חיות בר פצועות ובמקום שינון של שמות האגמים בעולם יצאו לצלול בים הקרוב לביתם. במטרה לפתוח לתלמידים אפיקים חדשים, בשנים האחרונות עולם המגמות בתיכונים מציע מקצועות מגוונים ובעיקר מאוד לא שגרתיים. הבאנו כאן שמונה דוגמאות למגמות לימודים ייחודיות, שעברו את המסלול, והפכו מחלום של מורה, תלמידים או בית ספר, לתוכנית לימודים מן המניין.
טיפול בחיות הבר בספארי
חוות החיות
מחקרים מעידים כבר שנים שלאינטראקציה עם בעלי חיים ולטיפול בהם יש השפעה חיובית מאוד על נפש האדם. בבית הספר שמיועד לתלמידים עם לקויות למידה והפרעות קשב שממוקם בתוך הספארי, טוענים שהדבר מסייע לא מעט גם בתחומים הקוגניטיביים, הערכיים והחברתיים.
התלמידים במגמה עוברים הכשרה ונחשבים למטפלים בחיות הבר בספארי. במגמה עובדים בשלושה מישורים: פעילות התלמידים ועבודה מעשית במחלקות הספארי, התנסות במחקר שכוללת ביצוע תצפיות על בעלי החיים, שאילת שאלות, מציאת נושא מחקר רלוונטי שיכול לתרום לרווחת בעלי החיים, ולמידה עיונית בנושאי ביולוגיה, זואולוגיה, אקולוגיה ועוד. בבית הספר מספרים כי בימיה הראשונים של המגמה יצאו התלמידים לסיבוב בשטח הפתוח של הספארי ונתקלו שם בהיפופוטם שחי לבד בבריכה קטנה. הם שאלו מדוע הוא לבד ולא עם כל יתר הקבוצה ונוכחו לגלות כי אותו היפופוטם חווה התנכלות והדרה מצד שאר הקבוצה שלו, וכעת הוא נמצא לבד במטרה להגן עליו. בתום הסיור עיבדו התלמידים את החוויה ודיברו על יחסים חברתיים, דחייה חברתית וגילויי אמפתיה, חוויות שחלקן לא זרות להם.
תיכון בית אקשטיין ספארי, רמת–גן
חירום, חילוץ והצלה
עזר מציון
מטרת המגמה שפועלת בין היתר בתיכונים ערביים וחרדיים בבירה, היא לאפשר לבני הנוער לקחת חלק משמעותי בזמן אירועי חירום – בין אם מדובר בפיגוע טרור, תאונת דרכים, שרפה או אסון טבע. ברשויות החירום וההצלה הבינו שכיום יש צורך אמיתי לסיוע מקצועי בזמן אירועים כאלה, ובני נוער מלאי מוטיבציה הם בדיוק אלה שיכולים לענות את הצורך והמחסור בכוח אדם. התלמידים לומדים במגמה עזרה ראשונה, כבאות וחילוץ על מנת שיוכלו לחבור לכוחות החירום הלאומיים בזמן חירום. אחד התלמידים במגמה סיפר שכאשר טייל בחו"ל הוא שמע בחור צועק לעזרה וניגש אליו. הוא ראה שאותו אדם סובל מדימום חמור ברגלו. התלמיד לקח את החולצה שלו, אלתר תחבושת, עצר את הדימום והזעיק עזרה. תלמיד נוסף שאמו נחנקה בזמן אכילה, גילה תושייה וביצע פעולות שלמד רק שבוע לפני כן ובכך הציל את חייה.
תיכון מנח"י, ירושלים
לטינית
את אשר לקיסר
לפני יותר מעשור הגיע דקן הפקולטה למדעי הרוח באוניברסיטה העברית לביקור בתיכון למדעים ואמנויות, ושאל את התלמידים איזה מקצוע לימודי הם היו רוצים שיהיה בבית הספר שלהם. מכל הנושאים בעולם הם ענו לו: יוונית עתיקה ולטינית. כבר בשנה שלאחר מכן הכניס בית הספר את לימודי הלטינית למגמת מדעי הרוח. במגמה עוברים התלמידים שיעורי מורפולוגיה (ענף בבלשנות החוקר את מבנה המילים הקיימות בשפה מסוימת ורכיביהן בעלי המשמעות), תחביר של לטינית קלאסית, וקוראים יצירות מופת של יוליוס קיסר, קטולוס, רגיליוס ועוד רבים אחרים, הכול בשפת המקור. בנוסף, התלמידים מעמיקים את ידיעותיהם בהיסטוריה ובתרבות של רומא העתיקה. אם תהיתם, אז בסוף הלימודים תלמידי המגמה מקבלים פטור מלימודי לטינית במספר אוניברסיטאות בארץ.
התיכון הישראלי למדעים ולאמנויות, ירושלים
מדעי הרפואה הווטרינרית
דוקטור סוס
אחרי שבמשך כל השנה התלמידים בתיכון הדרומי לומדים בין השאר ביולוגיה וחקלאות ועובדים במשק החי שפועל במקום, אך טבעי שהדבר יתפתח למשהו רשמי יותר. החיבור בין האהבה של התלמידים לבעלי חיים והעניין המדעי והרפואי גרם לצוות ההוראה במקום לשתף פעולה עם בית החולים הווטרינרי האוניברסיטאי בבית דגן ולכתוב תוכנית לימודים ייחודית. במסגרת המגמה הוקמה בבית הספר המרפאה החינוכית הווטרינרית הראשונה בישראל שהיא שלוחה של בית החולים הווטרינרי. המרפאה מאפשרת לתלמידי המגמה לעבוד כתף אל כתף עם רופאים וסטודנטים לווטרינריה ולהיות חלק מצוות מופלא שעוזר לחיות ללא בעלים ומקדם חינוך לאהבת בעלי חיים בבית הספר ובקהילה שמסביב. במגמה, שכוללת עשר יחידות לימוד, לומדים נושאים מגוונים ברפואה וחשיבה קלינית ולומדים ממקרים קליניים שמגיעים לטיפול במרפאה.
מנהלת בית הספר בת־חן פלד־כהן מספרת כי "הלמידה מתוך עשייה היא משמעותית וחווייתית מהמעלה הראשונה. כחלק מהמגמה אנו מקיימים פעמיים בשנה ימי אימוץ של כלבים לכלל הקהילה באזור ועוד שני ימי שיא בית־ ספריים לחינוך לחמלה ואהבת החי שסביבנו".
תיכון אשל הנשיא, מרחבים
חקלאות ימית
אצה רצה
בתיכון רמות ים, ששוכן סמוך לים התיכון, החליטו לנצל את משאבי הטבע הקיימים ופתחו מגמה שתשלב את לימודי הים עם לימודים מדעיים. "היום אין מקצוע מדעי ימי ולכן שמנו לעצמנו כמטרה ליצור מקצוע שיעמיק את החשיבה המדעית המחקרית בתוך החקלאות הימית והביולוגיה הימית", אומר רפי יעבץ, מורה ויוזם המגמה ומסביר כי במסגרת הלימודים במגמה לחקלאות ימית הם לומדים לעומק את כל התהליכים הביולוגיים החשובים ביותר למיטוב הגידולים. במקום יש מגוון גידולים כמו דגי נוי ימי, אלמוגים וגם אצות מאכל. כל אחד מהם בעל חשיבות בצמצום הפגיעה בסביבה הימית. בבית הספר מעודדים חלק מהתלמידים לבצע עבודות גמר המשלבות את הידע שרכשו עם מחקר מתקדם המלווה על ידי חוקרים מהאקדמיה שמבצעים את מחקרם במקום במסגרת המשק החקלאי.
בנוסף לגידולים וללימודים, התלמידים לומדים ומקבלים רישיון להשטת סירה ותעודות צלילה, כל אלה כדי לספק להם את כל הכלים לעבוד בחקלאות ימית ובמחקר ימי.
תיכון רמות ים, מכמורת
תכנון וחדשנות עירוניים במאה ה-21
עכבר העיר
יום אחד הפציעה בראשו של המורה אמנון פרנקו ההבנה כי הערים הן מרחב הפעילות האנושי החשוב והמשפיע ביותר על חיינו, במיוחד במאה ה־21. "הבנת המערכת העירונית היא מפתח להתמודדות עם אתגרי האנושות העומדים לפתחנו", אמר והחליט ליזום את מגמת "תכנון וחדשנות עירוניים במאה ה־21" והשאר היסטוריה. במגמה התלמידים לומדים על ההיסטוריה של ההתפתחות העירונית, על העתיד העירוני כפי שהוא מתהווה, על כלים טכנולוגיים המשמשים לחקר ותכנון העיר וכן על הבנת המרחב העירוני והשפעתו על האדם.
"בזמן החופש הגדול אני מקבל תמונות רבות של תלמידים המטיילים בערים שונות בארץ ובעולם", מספר פרנקו בהתרגשות ובגאווה, "התלמידים חיים את הלימודים ומשתפים גם בקיץ בתובנות הקשורות בעיר".
תיכון עירוני א' תל–אביב-יפו
לימודי איראן, ביטחון ומודיעין
איראן זה כאן
המגמה הוקמה במטרה להעלות את אחוז המתגייסים בעיר הדרומית בישראל ליחידות המודיעין, כך שבעתיד ישתלבו בשוק העבודה. פועלים בה להקנות לתלמידים שלוש מיומנויות מרכזיות: יכולת חשיבה מודיעינית, שיטות איסוף וניתוח נתונים, וקריאה וכתיבה בשפה הפרסית.
אביתר כהן, תלמיד במגמה, מספר כי "בזכות המגמה אני מכיר את איראן יותר לעומק ואת היחסים שלה איתנו. אני מרגיש שדרך המגמה למדתי לעמוד מול קהל ושיפרתי את היכולת שלי לחקור נושאים שמעניינים אותי. בשבילי זה צעד חשוב בדרך לשירות משמעותי". התלמידים במגמה כותבים תמונות מודיעין לפני מבצע ואחרי פיגועים ומבצעים צבאיים, כסיוע לכוחות הביטחון, שבוחרים להיעזר באותם ניתוחים. כל שנותר לתהות הוא האם בתיכון בטהרן יש מגמת לימוד על ישראל.
תיכוני רבין, בגין וגולדווטר, אילת
גידול גפן וייצור יין
דורכים במקום
מה בין אלכוהול ויין לתיכון? בגדול לא יותר מדי, לפחות לא באופן חוקי, אבל בכפר הנוער שסמוך לזכרון־יעקב החליטו להפוך לימון ללימונדה, או במקרה שלנו – ענבים ליין, ולהקים מגמה שתלמד את התלמידים על כל המעגל מגידול הגפן בכרם ועד ייצור היין. התלמידים, שעובדים בכרם לאורך כל השנה, בוצרים את הענבים ומייצרים יין ביקב שקיים כבר 18 שנה. הם לומדים כיצד השיטות השונות לטיפול בגפנים תורמות ומשפיעות על איכות הענבים והיין. תהליך העבודה והלמידה נעשה בליווי אנשי מקצוע מהתחום.
בנוסף, התלמידים לומדים על תיירות יין, שיווק, מכירה ומיתוג, שיקולים בקביעת מחיר היין לפי איכותו והמיתוג שלו. בכפר הנוער מציינים בגאווה כי מספר בוגרים של המגמה עובדים היום בתעשיות היין בארץ ובחו"ל.
תיכון כפר הנוער מאיר שפיה