זו כבר שגרה: רגע לפני שעוד עונת קיץ גרנדיוזית מסתיימת, מפציעות על המסכים השאריות האחרונות. אך אין זה אומר שסרטי המדור השבוע אינם ראויים. לשמחתנו, גם "משודרג" וגם "אימה במצולות" מצליחים להפתיע לטובה – כל אחד בדרכו – והם מהווים אקורד סיום חביב לקיץ מוצלח למדי.
ליוצר לי וואנל קילומטראז' מרשים בעולם סרטי האימה כתסריטאי וכמפיק. "משודרג" הוא סרטו השני בלבד כבמאי, אך ניכר כי הוא יודע בדיוק מה הוא רוצה כשהוא מגיש יצירה רזה ועניינית, עם תסריט ממזרי שיורה ישר בין העיניים. גריי הוא מכונאי רכב, זן נכחד בעולם עתידני של מכשירים חכמים ואוטומציה. לאחר שתוקפים מסתוריים הורגים את אשתו ומותירים אותו משותק בכל גפיו, הוא מסכים לקחת חלק בניסוי חדשני שבו מושתל שבב אלקטרוני בעמוד השדרה שלו. גריי מקבל חזרה את השליטה בגופו ומגלה כי לשבב יש בינה מלאכותית, העוזרת לו לחפש נקמה, אך נראה כי יש לה גם אג'נדה משלה. הדבר הראשון שעובד היטב ב"משודרג" הוא אווירת ה"מראה שחורה" שלו. כל הטכנולוגיות המוצגות בסרט שואבות השראה מפיתוחים קיימים, והתסריט רק לוקח אותם צעד נוסף קדימה. התוצאה מטרידה, כי היא משכילה להציג עתיד מנוכר וקודר אך גם סביר לגמרי.

תשכחו מהניקיון של שוברי הקופות של "מארוול" או "משימה בלתי אפשרית". "משודרג" הוא סרט "בי מובי" קלאסי. יש בו עשייה "מלוכלכת" שמזכירה את סרטי האקשן והמד"ב של קאנון (של גולן וגלובוס) ושל כוכבים סוג ב' כמו רוטגר האוור מהאייטיז ותחילת הניינטיז. אך בעוד רוב הסרטים האלה לא הצליחו להסתיר את תקציבם המוגבל ואת העשייה ה"חאפרית", "משודרג" עושה את המקסימום עם תקציבו הצנום (פחות מחמישה מיליון דולר) ומצליח להקים עולם אמין עם אפקטים מדויקים ואפקטיביים. גולת הכותרת בסרט היא קטעי האקשן חסרי הפשרות, שאף הם עשויים בדיוק ובקפידה ואינם חוסכים דבר באלימות הגרפית.
אחרי ארה"ב, השוק הסיני הענק הפך לחשוב ביותר עבור הקולנוע המסחרי ובשנים האחרונות הולך ומתהדק שיתוף הפעולה בין הוליווד לסין. "אימה במצולות" לוקח את מערכת היחסים הזו לשלב הבא, כשהפעם הסרט נתפר לגמרי למידות הקהל הסיני. לצד הכוכב ההוליוודי ג'ייסון סטיית'ם, מסתובבות בעיקר דמויות משנה סיניות בתפקידים מרכזיים וכל הלוקיישנים בסרט הם סיניים. סטיית'ם הוא ג'ונאס טיילור (יונה, כן?), מומחה בהצלה תת־ימית שנקרא לעזרתו של מתקן מחקר חדשני בעומק הים הסיני.

אלא שאז מתברר שהמדענים שחררו מהמעמקים כריש פרהיסטורי עצום וכעת עליהם לעצור אותו לפני שיעשה שמות באחד החופים העמוסים ביותר בסין. קצת מוזר לקטלג סרט עם תקציב של 130 מיליון דולר כסרט "בי מובי", אבל זה בדיוק מה שעומד לזכותו – מהתלת קיץ מטופשת שלא לוקחת את עצמה יותר מדי ברצינות, עם דמויות קלישאתיות במופגן, העמדות מופרכות ואקשן מופרך עוד יותר, שמצליח למרבה השמחה לספק המון כיף ובלגן וגם לקרוץ פה ושם לאביו המיתולוגי – "מלתעות" המופתי של ספילברג. חבל רק שלא שחררו יותר את רסן מפלסי הדם והגועל כפי שנעשה ב"פיראנה D3" המופרע מ־2010, אבל עם כזה תקציב ברור למה המפיקים העדיפו לשמר גם קהל יעד צעיר יותר. הבעיה המרכזית צצה בכל פעם שהדרמה והרומנטיקה תופסות פיקוד. כאן ניכר הפער הגדול בין הטעם המערבי המעודן יחסית (כן־כן!) לבין החך האסייתי שמעדיף מלודרמטיות צ'יזית במיוחד. לפתע, הכול נעשה מביך וילדותי וקשה לצפייה, אפילו יותר מסט שיניים עצום המשסע גוף של עוד קורבן אומלל. אז תחזיקו חזק.
משודרג ארה"ב 2018, במאי: לי וואנל, 100 ד'   
אימה במצולות סין–ארה"ב 2018, במאי: ג'ון טרטלטאוב, 113 ד'