נראה כי שיתוף הפעולה ההולך ומתעצם בין סין להוליווד הופך למשהו מהפכני באמת. מיד עם צאתו לפני שבועיים, "אימה במעמקים" השתחל למקום הראשון בטבלת שוברי הקופות השבועית. העובדה הזו הפתיעה את כולם, שכן מדובר בקו־פרודוקציה סינית אמריקנית עם נוכחות סינית מובהקת. והנה, שבוע לאחר מכן, הסרט שהכי מצליח בקופות בארה"ב הוא שוב איחוד כוחות אמריקני וסיני. הפעם מדובר ב"עשיר בהפתעה", ומה שהופך את ההצלחה למדהימה עוד יותר, זו העובדה שלסרט קאסט שכולו אסייתי!
רייצ'ל צ'ו היא אמריקנית סינית, מרצה צעירה לכלכלה. היא יוצאת מזה שנה עם ניק יאנג, סטודנט סיני מקסים שמציע לה להצטרף אליו לביקור משפחתי בסינגפור לרגל חתונת חברו הטוב. אך רייצ'ל אינה יודעת כי ניק הוא בן לאחת המשפחות העשירות באסיה, שהיא עומדת לצעוד לתוך קן של צרעות ושבני משפחתו יעשו הכול כדי למנוע מפשוטת־עם אמריקנית שכמותה להיכנס לחוג חברתם. הפעם האחרונה שסרט אמריקני־סיני הציג קאסט אסייתי לגמרי היה ב"חוג שמחת המזל" של וויין וואנג מ־1993. אבל בניגוד ל"עשיר בהפתעה", זה היה סרט קטן ואמנותי. "עשיר בהפתעה" שאפתני בהרבה בניסיונו לכוון היישר ללב המיינסטרים האמריקני. לשם כך הוא מגייס לעזרתו את אחד הז'אנרים האמריקניים מכול, הקומדיה הרומנטית.

ברמת העלילה, על שלל הדרמות והתפניות שהיא מציעה, במזרח אין כל חדש. אלא שבבחירה זו הסרט מאפשר לצופים להפנות את כל תשומת ליבם לשני הערכים המוספים שהבמאי ג'ון מ' צ'ו מגיש – המראות והתרבות. קשה שלא להשתאות מול נופיה האורבניים המהממים של סינגפור. החל בדוכני הרחוב השוקקים, דרך בתי העשירים המופרזים ולעיתים מגוחכים מרוב קיטש ועד למועדוני היוקרה מנקרי העיניים. מוקפד או מופרז, המראות הללו יוצרים חוויית מקום מסעירה ומרגשת ממש. לא חסרים סרטים המציגים את התרבות הסינית האותנטית, אך לנקודת המבט העדכנית הזו כנראה טרם נחשפתם. הקונפליקט המרכזי נובע מהמתח שבין התרבות הסינית השמרנית, שמקדשת את המסורת והמשפחה, לבין העושר, שמכתיב חשיפה לעולם ובמיוחד לתרבות האמריקנית שמהללת את האינדיבידואל. כדי לשמור על איזון הסרט משבח, מבקר ומגחיך את שתי התרבויות. כמו כל סרט בורקס טוב, הוא מעניק לבסוף את הניצחון לאינטגרציה – לדור החדש שידע לשלב בחוכמה בין היתרונות של כל אחד מהצדדים.
יחד עם זאת, חייבים להודות שאין כאן באמת פערי תרבות כה גדולים. כבר בסצנה הראשונה, שמציגה את משפחתו של ניק, טורחים להבהיר כי לפנינו נוצְרים טובים ולא חס ושלום בני איזו דת מזרחית "הזויה". בנוסף, ברוח הזמנים, הסרט מציג את המשפחה הסינית כסוג של מטריארכיה המונהגת בידי נשים חזקות ואילו רוב הגברים נוכחים נפקדים, ואלו שזוכים להופיע מוצגים בעיקר כחלשים, בוגדניים או לא יותר מאתנחתא קומית. אך גם אם לא מדובר בפריצת הדרך התרבותית שהוא היה רוצה להיות, אין ספק שיש כאן צעד חשוב לקראת עתיד מרתק.
עשיר בהפתעה ארה"ב 2018, במאי: ג'ון מ' צ'ו, 120 ד'