יום הדין בפתח ועמו הימים הנוראים. כדי לעזור לכם להתמודד עם התקופה הלא פשוטה הזו ליקטנו עבורכם רשימת צפייה הכרחית של סרטי בתי משפט ידועים – עשרה סרטים כנגד עשרת ימי תשובה. כל זאת בתקווה שאווירת גזר הדין המרחף מעל ראשי הנאשמים תשפיע עליכם לחזור בתשובה במהרה בימינו אמן.
1. שנים עשר המושבעים, במאי: סידני לומט, 1957
התיק: איזה קונספט מקורי – במקום לעקוב אחר המאורעות המוכרים של אולם בית המשפט, הסרט מתחיל לאחר סיום עבודת הפרקליטים, עם כניסתם של שנים־עשר המושבעים אל חדר הדיונים. שנים־עשר אנשים בעלי רקע, מטען ואישיות שונים חייבים להגיע להחלטה פה אחד ולחרוץ את דינו, לחובה או לזכות, של נער צעיר הנאשם ברצח אביו.
פסק הדין: למרות שכבר היה במאי טלוויזיה מנוסה, זהו סרט הקולנוע הראשון של הבמאי הענק סידני לומט. לומט עומד בכבוד באתגר הגדול של הפיכת מחזה קאמרי המתרחש כולו בחלל אחד לחוויה קולנועית מותחת ודרמטית. השימוש המדויק שלו בתנועות מצלמה, בזוויות צילום ובעדשות משתנות הוא שיעור בקולנוע, ויחד עם צוות השחקנים הנהדר בראשותו של הנרי פונדה הסרט הזה נותר קלאסיקה שעובדת עד היום.

2. עד התביעה, במאי: בילי ויילדר, 1957
התיק: גם הסרט הזה מבוסס על מחזה, הפעם פרי עטה של אגתה כריסטי האחת והיחידה. פרקליט המחלים מהתקף לב משתכנע להגן על אדם הנאשם ברצח ידידתו המבוגרת. צפו לתפניות ולהפתעות במסורת הכתיבה של מלכת המתח.
פסק הדין: כחוויה קולנועית הסרט התיישן למדי. הבימוי הסגפני של ויילדר מותיר אותו ברמת מחזה מצולם וגם הדיאלוגים השנונים שהוא שם בפיו של צ'ארלס לוטון המרשים איבדו לא מעט מקסמם. למרות זאת, עלילת המתח הפתלתלה ובמיוחד סדרת הטוויסטים שבסיום עדיין יפתיעו גם את הצופה המיומן של ימינו. אז עשו טובה, וצייתו לבקשת הקריין הנשמעת בסיום הסרט ומפצירה בצופים היוצאים מהאולם שלא לגלות לחבריהם דבר.

3. שבילי התהילה, במאי: סטנלי קובריק, 1957
התיק: מתברר ש־1957 הייתה שנה חזקה לסרטי משפט. הפעם העלילה מתרחשת בשדה הקרב של מלחמת העולם הראשונה. גנרל צרפתי שאפתן ויהיר מנסה לחפות על התנהלותו הרשלנית והפושעת ומטיל אחריות למבצע כושל על כתפיהם של שלושה חיילים. הוא מעמיד אותם למשפט צבאי באשמת פחדנות כשרק מפקדם הישיר מפגין אנושיות ומוסר ומתייצב להגנתם מפני גזר דין מוות.
פסק הדין: יצירת המופת המוקדמת של סטנלי קובריק מבהירה בדיוק באיזה גאון מדובר. הסרט הזה, המצולם בשחור ־לבן מרהיב, מספק גם היום – שישים שנה לאחר שהופק – חוויה רעננה ומפעימה. זהו סרט אנטי מלחמתי, חריף וציני המעלה לדיון שאלות נוקבות בנושא מוסר ומלחמה, שאפתנות ונטילת אחריות. קירק דגלאס הכריזמטי מוביל את המערכה.

4. אל תיגע בזמיר, במאי: רוברט מאליגן, 1962
התיק: סרט התבגרות על פי הרומן זוכה הפוליצר של הרפר לי. הסיפור מובא מנקודת מבטה של סקאוט פינץ' בת השש. יחד עם אחיה ג'ם הם עוקבים אחר המשפט שבו אביהם משמש כסנגורו של צעיר שחור הנאשם באונס נערה לבנה. בדרום הגזעני של 1932, נראה כי דינו נחרץ מהרגע הראשון.
פסק הדין: אמנם הסרט היה בוודאי עוצמתי יותר במועד יציאתו, אך גם כיום קשה לעמוד בפני מסריו ההומניים ובפני הביקורת שלו על גזענות ודעות קדומות. המפגש בין נקודת המבט הילדית לבין עולם המבוגרים והאופן שבו התמימות מצליחה למוסס את רגשי העוינות, מעבירים בעוצמה את המסר כי האדם הוא טוב מיסודו. ואם זה לא מספיק, צפו בשביל גרגורי פק שזכה באוסקר על תפקידו כגיבור אטיקוס פינץ'.

5. וצדק לכול, במאי: נורמן ג'ואיסון, 1979
התיק: אל פצ'ינו הוא ארתור קירקלנד, עורך דין אידיאליסט המנהל מאבק יומיומי במערכת המשפט הרקובה והמסואבת ובמיוחד בשופט הקפדן והאכזר פלמינג. יום אחד מתהפכות היוצרות ופלמינג מואשם באונס אכזרי. הוא פונה אל קירקלנד שייצג אותו ולא מותיר לו כל ברירה.
פסק הדין: בשנות השבעים, לצד סרטי הסנדק, אל פצ'ינו הצעיר והאנרגטי עשה כמה דרמות חברתיות בועטות. "וצדק לכול" אינו מוצלח כמו "סרפיקו" ו"אחר צהריים של פורענות" הנהדרים של לומט. אבל למרות שעלילתו נוטה להתפזר קצת, לא תרצו להחמיץ את הופעתו האייקונית של פצ'ינו המשתולל כשהוא צועק לשופט ואז לכל עבר: You're out of order!

6. פסק דין, במאי: סידני לומט, 1982
התיק: עורך דין מבוגר שירד מגדולה נתקל בתיק רשלנות רפואית ומחליט שזו ההזדמנות שלו לגאולה. במקום לקבל את ההסדר שמציעים לו הוא מחליט על דעת עצמו לצאת להילחם כנגד כל הסיכויים.
פסק הדין: 25 שנה לאחר "שנים־עשר המושבעים" חוזר הבמאי סידני לומט אל בית המשפט והפעם אל האולם המרכזי. "פסק דין" הוא דרמת בית משפט קלאסית המתקדמת צעד צעד לפי כל כללי הז'אנר, ללא טוויסטים היסטריים או יומרות גרנדיוזיות. אבל תחת ידו הבוטחת של לומט הנתמך בתסריט מהוקצע של דיוויד מאמט והופעה מרגשת של פול ניומן המשופשף, אתם לא יכולים ליפול.

7. בן דודי ויני, במאי: ג'ונתן לין, 1992
התיק: שני צעירים מסתבכים בעיירה דרומית ישנונית כשהם הופכים לחשודים העיקריים במקרה רצח אכזרי. לעזרתם נחלץ הדודן ויני, ערס מקסים וצבעוני מברוקלין שבמקרה מתפקד גם כעורך דין מתחיל. יחד עם ארוסתו הפרחה האינטליגנטית, הם מנערים קצת אבק מהמקום היבשושי ונלחמים על חפותם של הנאשמים.
פסק הדין: עם כל הקסם של ג'ו פשי הנפלא בתפקיד הראשי, אף אחד כנראה לא היה זוכר את הקומדיה החביבה הזו לולא זכייתה המפתיעה של מריסה טומיי, על תקן הארוסה, באוסקר שחקנית המשנה. ובכל זאת, למרות שהיא נשרכת לה מעט באיטיות, מנגנון ה"דג מחוץ למים" מיושם כאן בצורה מושלמת וסצנות המשפט הן עונג צרוף.

8. בחורים טובים, במאי: רוב ריינר, 1992
התיק: שני נחתים נאשמים ברצח חברם. השניים טוענים כי קיבלו פקודה לבצע בו "שמיכה" כעונש על תפקוד לקוי. סגן קאפי (טום קרוז) מוביל את צוות ההגנה ויחד עם שני עמיתיו יוצא לחקור מה באמת קרה בבסיס הנחתים במפרץ גואנטנמו בקובה, תחת פיקודו של קולונל ג'סופ הנוקשה (ג'ק ניקולסון).
פסק הדין: תסריטו הראשון והמשובח של ארון סורקין (על פי מחזה פרי עטו) מקבל טיפול הולם מידיו של הבמאי רוב ריינר, בתקופה שעוד עשה סרטים ראויים. הדרמה סוחפת, הדיאלוגים טסים, שחקני המשנה – דמי מור, קיפר סאתרלנד וקווין בייקון – עושים עבודה נהדרת, וכשהשטיקים של טום קרוז וג'ק ניקולסון נפגשים בשיאו של הסרט מדובר בחתיכת פיצוץ איכותי שממש אסור לכם להחמיץ.

9. פחד ראשוני, במאי: גרגורי הובליט, 1996
התיק: פרקליט צמרת חלקלק מחליט לשמש כסנגורו של נער מזבח המואשם ברצח אכזרי של בישופ מכובד. ככל שהחקירה מתקדמת נחשפים עוד ועוד פרטים על הכוחות החזקים הרוחשים בעיר אבל שום דבר אינו מכין את הפרקליט לגילוי על אודות מרשו הצעיר.
פסק הדין: ריצ'רד גיר נותן הופעה משכנעת, אבל הסיבה האמיתית לצפות בסרט היא תפקיד הפריצה הווירטואוזי של אדוארד נורטון המרשים. מעבר לכך, למרות שהוא בהחלט מרתק, חייבים להודות שהתפנית המרכזית שעליה יושבת העלילה מופרכת לגמרי, שלא לומר מגוחכת, וקטעי המשפט סובלים מכתיבה ירודה שכל צופה מיומן בדרמות משפטיות יחוש בה מיד. בפעם הבאה, תנו בבקשה לארון סורקין לכתוב לכם את התסריט.

10. גט, במאים: שלומי ורונית אלקבץ, 201
התיק: בעלה של ויויאן אמסלם אינו מוכן לתת לה גט. במשך חודשים ושנים עוברת ויויאן מסע תלאות מתיש בבית הדין הרבני שמחפש עילה הלכתית לגירושין. אך מה לעשות שהבעל לא עשה דבר המצדיק עילה זו, וכל טענותיה מסתכמות בסבל הנפשי שהיא חווה מאדם קשה שהיא אינה אוהבת עוד?
פסק הדין: הנציג הישראלי ברשימה הוא גם אחד הסרטים הישראליים המרשימים של השנים האחרונות. זהו כתב אישום חריף נגד מוסד בית הדין הרבני ונגד החברה המזרחית הפטריארכלית, שבמקום לגלות אמפתיה ולעשות צדק, משפילים את האישה ולמעשה מעמידים אותה למשפט. בימוי חד ומדויק ומשחק מרגש של כל השחקנים ובראשם שני הטוענים – ששון גבאי ומנשה נוי בתפקידי משנה כבירים – הופכים את הסרט הזה לצפיית חובה.
