תכולת הספרייה כשהתחתנתי קנינו שלושה ארונות ספרים כדי שיכילו את הספרייה השלמה שלנו. אני נהנה לא רק לקרוא ספרים אלא גם להחזיק אותם בידיים. אני מעריך גם את הכריכה והעיצוב. במשך השנים סיפקתי את היצר הרע הזה על ידי קניית ספרים, וזה גרם להוספת ארונות ספרים בבית. אחד מהתענוגות שלי כשאנחנו מטיילים זה להסתובב בחנויות ספרים ולהיות מופתע מספר חדש, ואז כמובן לקנות אותו. לפני כמה שנים החלטנו: עד כאן. אם ספר חדש מגיע, ספר אחד יוצא.
מדף קרוב ללב אני לא משתמש בקביעות בספרים מהמדף הזה, אבל הוא קרוב ללבי בגלל חשיבותו לסיפור שלי ושל משפחתי. במדף הזה נמצא ש״ס יהונתן קטן, מתנה שקיבל סבי מצד אימי רבי יחזקאל, שהיה חסיד גור וציוני. זו הייתה תשורת זיכרון לעלותו לארץ ישראל בשנת תרפ״ד מאת פקידי מרכז אגודת ישראל בפולין. על המדף הזה נמצא גם שו״ת אור המאיר של רבי מאיר שפירא (דפוס ראשון), ראש ישיבת חכמי לובלין ומי שיזם את לימוד הדף היומי. הספר נחתם ע״י המחבר כ״מתת דרשה לאהובי היקר והנחמד יחזקאל רוטשטיין״ (אותו סבא). הרב שפירא היה גם חבר טוב של סבי מצד אבי, הרב נפתלי הירצל הארצשטרק, אב בית דין בלודז', שאני קרוי על שמו. שם גם נמצא סט של משנה תורה לרמב״ם שאבי קיבל מהרב יואל טייטלבוים, הרבי מסאטמר, בשנת תשט״ו. המדף הזה מציג את המורשת המיוחדת של משפחתי כחלק של עם התורה, משפחה מיוחדת של אנשים רחבי מבט, מלאי חזון ומחויבות בלתי מעורערת.
השפעת המלחמה מאז שבעה באוקטובר, יש נושאים שזאת פעם ראשונה שצריכים ללמד אותם בתיכון יהודי בארה״ב – קולוניאליזם, אפרטהייד, אנטישמיות ועוד. בתקופה זו חשוב מתמיד ללמד על זכויות מיעוטים, יחסי גזעים, צלם אלוקים וכוח הדיבור. וגם הרבה על ציונות דתית.
שיטת מיון בשלב מסוים הבנתי שאני מסווג לפי תקופות שונות של החיים שלי ולפי סוג הלימוד שהיה בולט באותה תקופה. עיקר הספרייה בנוי על שנות הלימוד שלי בישיבה – ש״ס, מפרשים וספרי הלכה. כשהתחלתי ללמד, קלטתי שצריכים לעבוד קשה כדי שהתורה תתקבל על ידי תיכוניסטים. אז התחלתי להתמקד בספרי מחקר, פילוסופיה ומחשבה על היהדות. בשנות ההכנה לפתיחת תיכון חדש (SAR בניו יורק), פניתי לתחומי פילוסופיה חינוכית ולמידה ארגונית, ואיך מפתחים קהילה לומדת בתוך בית ספר. לאחרונה אני מעמיק בנושא מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, יהדות ארה״ב וזכויות המיעוטים.
על ארבעה ספרים
Sacred Attunement
Michael Fishbane / University of Chicago, 2008
פישביין מחזיר את התיאולוגיה כנושא מכובד למי שמאמינים גם בדת וגם במדע, גם בתורה וגם בפילוסופיה. הספר עוזר לי לשכלל מיומנויות של עבודת השם דרך סוגים שונים של הכרה ולימוד. ממבט זה, גם מוזיקה וטיולים בטבע הם דרכים לגילוי הקדושה. ההתכוונות הרוחנית מחזקת את הרגשת השכינה בחיים היום־יומיים, והגישות השונות לתלמוד תורה – פשט, דרש, רמז וסוד – מרחיבות את תפיסתנו את חכמת האלוקים.
דת ללא אשליה
גילי זיוון / הקיבוץ המאוחד, 2005
חשוב לי להסביר לעצמי ולתלמידים שלי שלהיות מאמין ועובד השם זה לנסות להבין ולתקן עד כמה שיכולים, להודות שאני לא יכול להבין או לתקן את הכול, ולמרות הכול להאמין ולבטוח. הספר הזה פתח לי פתח לסוג כזה של עבודת השם, בהשראה ובענווה. זיוון מבהירה את השיטות של הרב יוסף דוב סולובייצ'יק, ישעיהו ליבוביץ, אליעזר גולדמן ודוד הרטמן בסוגיות שונות במחשבת היהדות.
הבשר שברוח
שיח המיניות בתלמוד
דניאל בויארין / תרגום: עדי אופיר / עם עובד, 1999
כהורים ומורים קשה למצוא את הדרך הנכונה לפתוח שיחה על נושא המיניות, שמעסיק כל צעיר ובעצם כל אדם. מבויארין למדתי שדברי חז״ל על הגוף, על מיניות ועל יצר, יכולים לפתוח פתח לשיחות חשובות אלו בקהילות שלנו. שנים רבות חלפו מהוצאת הספר, אבל בשבילי כמורה הוא עדיין טקסט שפתח את הדרך.
מהפכות פרשניות בהתהוותן
משה הלברטל / מאגנס, 1999
הספר שהחזיר אותי ללמד שיעורי גמרא לתיכוניסטים. כל לומד תורה חווה את המתח בין טקסט קנוני ובין הערכים של מקומו וזמנו. הספר שופך אור על הדרך שבה חז״ל התמודדו עם המתח הזה באמצעות פרשנות מודעת, ואולי לעיתים גם לא מודעת לחלוטין. הספר יורד לפרטי הדיון בכמה סוגיות קשות בגמרא, ודרכו אפשר ללמוד לא רק את התוכן של סוגיות אלו אלא גם את שיטת חז״ל להיות נאמנים לדת ולמוסר, לדבר השם ולתפארת בני אדם.