אין ספק באשר לכשרונו של הבמאי דמיאן שאזל שהעיף לסתות עם סרטו הראשון "וויפלאש" והפך עם סרטו השני "לה לה לנד", לבמאי זוכה האוסקר הצעיר ביותר בתולדות הטקס. עלייתו המטאורית מזכירה את זו של אחד, כריסטופר נולן, בתחילת המילניום. אלא שכעת, עם יציאת "האדם הראשון" – סרטו החדש של שאזל שכולו ניחוח אוסקרים, מתגלה ההבדל הגדול ביניהם. בעוד נולן בחר בדרך הארוכה העוברת דרך אהבת הקהל הכה חשובה, נראה כי שאזל מבקש להזדרז למעמד חשוב יותר, וזה עלול לפגוע בו. לנולן אמנם עוד אין אוסקר, אבל הוא זכה למעמד על בתעשייה כשכל פרויקט פתוח בפניו וכל סרט חדש שלו הופך מייד לאירוע קולנועי. ושאזל? אם ימשיך לחפש את ההילה על חשבון הקהל, הוא עשוי לגלות שבהוליווד אוהבים ירוק הרבה יותר מאשר זהב.
"האדם הראשון" מלווה מקרוב את גיבורו ניל ארמסטרונג החל משנותיו כטייס ניסוי ועד לצעידה המפורסמת על הירח, ומדלג, כמצופה מהז'אנר, בין חייו האישיים למקצועיים. רבים הם הסרטים העוסקים בשנות כיבוש החלל ובראשם "הצוות המובחר" המונומנטלי של פיליפ קאופמן ו"אפולו 13" הסנטימנטלי של רון האוורד.

כעת רוצה גם שאזל להשתחל לרשימה המכובדת הזו, ובסרטו הוא מבקש ליצור סוג של תמהיל בין השניים בתוספת מימד נוסף – מטאפיזי, רוחני ממש, ואין רמז עבה יותר לרצון הזה משמו של הסרט שלוקח אותנו ברגע אל המחוזות האפיים, הראשוניים, האלוקיים של התנ"ך.
התסריט של ג'וש סינגר לפי ספרו של ג'יימס. ר. האנסן, מנסה להשיג זאת כשהוא מציב את מותה של בתו הקטנה של ארמסטרונג מגידול בראש כאירוע מכונן בחייו ויוצר זיקה הדדית בין תהליך ההתמודדות שלו עם האובדן האישי למסע אל אינסופיותו של החלל. החיבור הזה הוא גם חיבור בין הפרטי והאינטימי ביותר לבין המוחצן והציבורי, וכדי לקרב אותנו כמה שיותר אל גיבורו, שאזל מצלם את הסרט כולו במצלמה ידנית שכמו מנסה להיכנס אל נקודת מבטו ותודעתו של ארמסטרונג.
התוצאה אפקטיבית ביותר בכל הקשור למשימות הטיסה. אלו הרגעים בהם הסרט זורח והצופים זוכים לחוויה פיזית מטלטלת ממש, מלחיצה כמעט כמו להיות נוכחים בתא הטייס. אלא שברגע שהסרט חוזר אל הקרקע הוא מאבד מומנטום. השוטים הארוכים הצמודים אל פניו של ארמסטרונג, המסוגר עד כדי אוטיזם, אינם מסוגלים להשלים את המבע החסר ובמקום לרגש הופכים מהר מאוד למניירה מעצבנת. גם הקשר בין ההתמודדות עם הטרגדיה להתמודדות עם המשימה נותר כפוי ותיאורטי ואינו סוחף כמעט באף רגע, אולי מלבד סגירת המעגל הדרמטית ביניהם על אדמת הירח. מעל כל אלה זועק עד השמיים המאמץ האוסקרי – הדרמה רצינית וקודרת עד כדי מועקה, ועל פני כולם נטועה כל העת הבעת משחק מלאה בחשיבות עצמית שרק מכבידה על התוצאה ומונעת ממנה להמריא.
"האדם הראשון" ארה"ב 2018, במאי: דמיאן שאזל 141 ד' 3.5 כוכבים
האלווין
אימה. ארבעים שנה בדיוק לאחר אירועי הסרט המקורי, לורי סטרוד מתעמתת שוב עם הרוצח במסכה מייקל מאיירס אשר ברח מהכלא ויוצא למסע הרג אכזרי בליל האלווין.
ארה"ב 2018, 106 ד'
ילד יפה
דרמה. כשדיוויד מגלה שבנו היפה והמוכשר מכור לסמים עולמו מתהפך. המצב החדש לוקח את האב והבן למסע בין כאב לאהבה שלפעמים נדמה שהיא באמת חזקה מהכל.
ארה"ב 2018, 112 ד'
Fake או Make?
את המושג פייק ניוז שמענו לא מעט בתקופה האחרונה. אבל האם אנחנו בכלל יודעים מהו? פסטיבל פרינט סקרין 2018 לאמנות ותרבות דיגיטלית יתמקד השנה בשאלה החמה והמרתקת ביותר בעידן הדיגיטלי.
31.10־3.11, מדיטק חולון