קשה היה להתעלם מכך בטריילרים. יוצרי הסרט "קול קדומים", העיבוד החדש לספרו הקלאסי של ג'ק לונדון, בחרו לא לעבוד עם חיות אמיתיות ויצרו את הכלב באק, גיבור הסרט, באמצעות מחשב. מהטריילר ניכר כי החיה הדיגיטלית אינה מצליחה לעורר את האמפתיה המיידית שכלבים אמיתיים מסוגלים לה, והשוטים שבהם הריסון פורד מדבר אל יצור שאינו באמת קיים הצליחו לעורר בעיקר תחושת אי נוחות. אבל קדימונים לחוד וסרט מלא לחוד. סמכו עלינו: "קול קדומים" מומלץ בחום.
במרכז הסרט ניצב באק, כלב סן ברנרד שנגנב מביתו ונמכר ככלב מזחלות בתקופת הבהלה לזהב באזור היוקון בקנדה. באק עובר הרפתקאות המחשלות את גופו ונפשו, רוכש חברים על ארבע ועל שתיים ולאט־לאט משיל מעליו את טבעו המבוית ומוצא עצמו נמשך אל הטבע הפראי. אז מה בעצם הבעיה מלכתחילה עם כלב פוטוריאליסטי דיגיטלי? הכול עניין של תפיסה וכוונה: כל עוד בעלי החיים הדיגיטליים אינם אמורים להיתפס כאמיתיים, אין בעיה. לכן סרטים כמו "ספר הג'ונגל" ו"מלך האריות" החדש, שעושים הזרה לריאליזם באמצעות האנשה חד־משמעית לחיות, כולל דיבור ושירה, עובדים מצוין.

ב"קול קדומים" העניין מורכב יותר, כי על פניו החיות שבו מתנהגות כאמיתיות לגמרי. ברגע שתודעת הצופה מתכווננת לריאליזם מלא, הכול צריך לעמוד בסטנדרטים המושלמים של ציפיות המוח האנושי. אלא שהעולם הדיגיטלי עדיין לא הצליח ליצור חיקוי מושלם באמת ליצורים חיים, וכשישות המנסה להתחזות לאמיתית לא מצליחה לעשות זאת עד הסוף, נוצרת תחושה מעט מטרידה. בעגה מקצועית קוראים לתופעה הזו "עמק המוזרוּת" (Uncanny valley). העניין הוא שצפייה בסרט המלא חושפת שיוצרי "קול קדומים" לא כיוונו מעולם לריאליזם מלא: בעלי החיים ובמיוחד צוות הכלבים זוכים להאנשה מובחנת מאוד בהבעות הפנים, ברמת האינטליגנציה הרגשית וביחסים שלהם בינם לבין עצמם. גם כמה מהדברים שבאק מסוגל לבצע, פיזית ומנטלית, לא היו מתאפשרים לעולם על ידי כלב אמיתי.
אין ספק שהיוצרים, שרצו חוויה קרובה יותר לריאליזם מהסרטים של דיסני, צעדו כאן על קרח דק; כה דק עד שבטריילר נוצר רושם מוטעה. לאחר צפייה בסרט המלא אנחנו פה כדי לבשר שהדיגיטציה אינה מפריעה, ולמעשה מזמן לא יצא סרט מרענן ומומלץ לכל המשפחה כמוהו. הרפתקה מותחת ומרגשת בטעם של פעם, עם צילומי טבע מרהיבים ומידה רבה של הומניות. הפסקה מבורכת מהמשכונים, עולמות בדיוניים, קצב רצחני ובדיחות פוסט־מודרניות מחוכמות.
הריסון פורד קשישא המשובח מספק את העוגן האנושי בסרט, והקשר הנרקם בינו ובין באק לא ישאיר אתכם אדישים. רק אל תחפשו עיבוד נאמן למקור, כי היה צורך להתאים אלמנטים רבים לזמננו ולקהל צעיר יותר. אז נכון, לו היו בוחרים לצלם את הסרט עם כלב אמיתי, הסצנות האינטימיות בין האדם לכלבו היו בוודאי אפקטיביות יותר – אבל זה היה בא על חשבון חלקים אחרים ומקסימים בסרט, ובסופו של דבר, התוצאה הנהדרת היא משהו שלא כדאי לכם ולילדכם לפספס.
קול קדומים ארה"ב 2020, במאי: כריס סנדרס, 110 ד' 4 כוכבים