כל מי שמעורה בעלילות עמק הסיליקון או בעל היכרות בסיסית עם כתיבה עתידנית יודע זה מכבר שמשקפיים חכמים הם רק עניין של זמן. כאשר המגמה היא לדחוף מחשב קטנטן ומתוחכם לכל פריט ואביזר – ממוצרי חשמל ביתיים ועד לבגדים – קשה לדמיין שחברות הענק יוותרו על אחד האביזרים שהכי טבעי להפוך לחכמים, כזה שכבר מצויד בשני מסכים פוטנציאליים, ממש מול העיניים.
העובדה שכולנו עוד לא מסתובבים עם מחשב אישי על הפנים קשור הרבה פחות לחשש ערכי מהפרזה בטכנולוגיזציה של כל היבט של חיינו, והרבה יותר לעובדה שקשה מאוד לייצר משקפיים שמאזנים בין פונקציונליות לנוחיות המשתמש. גוגל למדה את הלקח הכואב הזה על בשרה עם פרויקט "גלאס" שהמריא מעמדת השיגור ב־2013 והתפוצץ כמו הקולומביה. כמה חברות שונות ניסו מאז ליצור, כולן ללא הצלחה של ממש. עכשיו הגיע תורה של פייסבוק.
שיתוף הפעולה של הרשת החברתית עם מותג המשקפיים ריי־בן הוכרזה כבר מזמן, אבל לאחר כמה הדלפות, לאחרונה נחשף סוף־סוף המוצר המוגמר – ואיתו התלונות.
מתברר שבפייסבוק החליטו ללכת בכיוון ההפוך מיריביהם בגוגל: בעוד המשקפיים ההם הואשמו בכך שהם מורכבים מדי – ולכן לא נוחים לשימוש – המוצר המתהווה של פייסבוק הלך בכיוון פשוט – אולי פשוט מדי. המשקפיים הללו נושאים זוג מצלמות של 5 מגה־פיקסל (כאילו חזרנו לתקופת האבן), מיקרופון, ורמקולים קטנים. המטרה, על פי החברה שאחראית גם על אינסטגרם, היא לאפשר למשתמשים לייצר תוכן על העולם, שישקף את האופן שבו הם רואים את העולם, בזמן שהם מסתובבים בו. הבעיה, כפי שבטח קלטתם, היא שפייסבוק וריי־בן בעצם משווקים משקפי ריגול מתקדמים.
ולא רק ריגול אחר אנשים אחרים. למרות שזו בהחלט התלונה הנפוצה ביותר שנשמעת עד עכשיו (פייסבוק טוענת שניתן לדעת כשאדם מקליט אותך כי הפעולה מדליקה אור קטנטן מעל העדשה, אך מבקרים הצביעו על כך שכמעט בלתי אפשרי לראות אותו בחוץ), היא עומדת לצד בעיה שנייה: המיקרופון הקטן שעל המשקפיים, שאמור לאפשר למשתמש להקליט וידאו וגם לדבר עם אסיסטנט קטן כדי לבצע פעולות בטלפון, בעצם יאזין לכל מילה שהאדם עצמו אומר.

זו לא בעיה חדשה. המכשירים החכמים של גוגל, אמזון, פייסבוק, אפל ועוד הולכים ומשתלטים על חללים פתוחים בכל העולם, כדרך יעילה לנהל בתים שנעשים יותר ויותר חכמים. וזה אומר שאיפהשהו במעמקי חוות השרתים של החברות הללו, שמורות מיליארדי שעות של הקלטות אודיו שנשמעו מסין לסנגל. זו לא תיאוריית קונספירציה: נרשם כבר יותר ממקרה אחד בעולם בו הקלטות שביצע מכשיר חכם שכזה נדרשו כחלק מחקירה פלילית, לאחר שהתברר שהוא שמע רצח מתבצע.
המשקפיים הללו, זועקים המתנגדים אליהם, לוקחים את כל הסיפור הזה צעד נוסף קדימה ופשוט מדביקים את המיקרופון ישירות לפנים שלנו. ואם עצם העובדה שמצותתים לנו לא מספיקה, ישנה הידיעה המשמחת שפייסבוק – אותו סמל לאחריות טכנולוגית ואתיקה עסקית – היא זו שתחזיק בכוח ההקלטה.
הבעיה עם כל זה היא שגם אם פייסבוק הייתה מבצעת שינויים שיוודאו שמידע לא ידלוף וריגול לא יתקיים, זה יהיה קצת כמו להתיז כוס מים פושרים על שריפת בר משתוללת. אם יש עובדה אחת ידועה, ברורה, מוחלטת, בלתי ניתנת לשינוי על חווית הגלישה ברשת היום, היא זו: אין. לאף. אחד. פרטיות. בעולם שבו המידע של משתמשים הפך למטבע סחיר, כל מחשבה על "דליפה" או "ציטוט" חסרת ערך ממשי. כולם – גוגל, פייסבוק, טוויטר, אמזון – כבר יודעים עלינו הכול.
אפשר להתנחם בכך שחוץ מהאלגוריתמים הפרסומיים, המידע האישי שלכם כנראה לא מעניין אף אחד שם.