המוזיקה באלבומו החדש של רביד פלוטניק, שיצא לפני שבועיים, מייצגת נאמנה את שם האלבום, "תוך כדי תנועה". זהו אלבומו השישי של פלוטניק, אבל במהלך שהתחיל כבר באלבום הרביעי הוא קיבץ לתוכו השפעות רבות של נגנים שונים ומוכשרים, של כותבי טקסטים ושל סימפולים השזורים בתוך כמה משיריו.
אפשר לדון בשאלה האם פלוטניק (שבעבר השתמש בשם הבמה נצ'י נצ') הוא הראפר הטוב ביותר בארץ, אבל אין ויכוח על העובדה שהוא נמנה על הטובים ביותר בישראל כיום. פלוטניק עצמו לא מסתפק רק במשבצת של ראפר טוב. על בסיס יכולותיו הוא מנסה כל העת להרחיב את אופקיו ולהציג צדדים שונים נוספים הקיימים בו.
דרך שילובים אמנותיים שונים ופנייה למחוזות מוזיקליים מגוונים – שנעים בין בלדות שקטות שנוגעות ברבדים הפנימיים של האדם ובין שירי ראפ וטראפ שיגרמו לכם להזיז את הראש – פלוטניק מצליח להגיע לנקודה שאליה לא מעט אמנים מנסים להגיע – חותם הסאונד הייחודי שלו.
ואם מדברים על סאונד, לגמרי ראוי לתת קרדיט גם לישי סוויסה, המפיק המוכשר שפרץ בשנתיים האחרונות לסצנת המוזיקה הישראלית. סוויסה, שאמון על הצד המוזיקלי ביצירה "עלייתו ונפילתו של שם טוב האבי" – שגם הייתה זו שסללה עבורו את הדרך במובן מסוים לקדמת הבמה – כבר הספיק לשתף פעולה עם אמנים מהשורה הראשונה בארץ כמו מרגי ונגה ארז ולהשתתף בהפקה המוזיקלית של "ארץ נהדרת".
המפיק המוכשר הפך להיות חלק אינטגרלי מהמותג שנקרא רביד פלוטניק, וכך, מעבר להיותו זה שאמון על הופעותיו בהיבט המוזיקלי, סוויסה הצליח להביא בגזרת ההפקה את פלוטניק למחוזות מוזיקליים נוספים ומעניינים שבהחלט תורמים לחותם הסאונד הייחודי שלו.
אבל פלוטניק לא נדחק הצידה כתוצאה מהמהלך הזה – אם כבר, להפך. גם באלבום זה הראפ שלו עדיין מושחז, הפאנצ'ים שמתכתבים עם היומיום הישראלי עדיין שזורים היטב בתוך השירים, והטקסטים עצמם שממשיכים לעסוק במגמות השיח העולמיות הן בפן התרבותי והן בפן האנושי. כל אלה נוכחים כחיבור טבעי לאלבומו הקודם, שגם אותו הפיק סוויסה.
"תוך כדי תנועה" משמש קרקע פורייה שמאחדת בין אנשים שהיו שותפים ביצירה של פלוטניק לאורך השנים, ומביא לידי ביטוי השפעות שרכש ושכבר הופיעו באלבומים הקודמים לאורך הדרך.
בחזית זו ניצבים שיתופי פעולה בביצועי השירים, שם ניתן למצוא את סימה ברמי וסולג'יי (אלון בלום, שגם השתתף בחלק מהיצירה של הטקסטים), לצד אמנים כמו איה זהבי פייגלין, חנן בן ארי ושי צברי שמלווים בקולם כמה מהשירים.
עומר הברון (ג'ימבו ג'יי) ששיתף פעולה עם פלוטניק בעבר מגיע באלבום הזה על תקן יועץ טקסטואלי בכמה שירים, ואורי רוסו, מתן אגוזי, ניר דנן ויקיר בן טוב ועוד מוזיקאים מוכשרים אחרים, הגיעו לתרום את חלקם בנגינה בכמה מהשירים.
בחזית השנייה ניצבים סמפולים משיריהם של רמי פורטיס, רון שובל ועמיר בניון ולחנים של סאלח אל כוויתי ("קורבן") ודובי זלצר ("שלווה בארמונותייך") אשר מציגים במובן מסוים פן היסטורי במוזיקה הישראלית ואת השורשים שמהם פלוטניק יונק.
ולמרות ריבוי ההשפעות והמשתתפים, יצירתו של פלוטניק היא מקשה אחת, שאמנם מציגה מנעד מוזיקלי רחב שמצליח לשלב בין כמה עולמות, אבל עדיין מצליחה להישמע כמו יצירה קוהרנטית וייחודית שלו.
את האלבום סוגר השיר "שלווה בארמונותייך", שיר תפילה שבו גם משולב קטע דיבור של שי צברי על תפילה ומהותה. וכך שר שם פלוטניק:
"יהי שלום במחוזותיך / שייפתחו נא כל דרכיך /
עוד תקבל מנת חלקך / תגיע למחוז חפצך".
אמרה ידועה היא שדברים מסתדרים תוך כדי תנועה. ועדיין, גם בתוך התנועה המתמדת והרצון לעשות ולשפר את עצמנו ולקוות שדברים יסתדרו, מתקיימת איזושהי תפילה, גם אם זו נאמרת בבית הכנסת וגם אם היא נשארת כמשאלת לב כמוסה. האלבום נפתח ברצועה "גולם", שמכוונת לתנועה בצורותיה שונות, ונסגר בשיר תפילה, כשביניהם שיפולי החיים של פלוטניק והמבט הנוקב לתוכם. כל אלה מזכירים שצריך לנסות ולהמשיך לנוע קדימה, וגם להחזיק בליבנו תפילה קטנה. וליהנות. ליהנות מהמוזיקה.
***
העורבים והסנונית | אחרי כמעט שנתיים של מגפה עולמית ועשרות הופעות מחו"ל שאמורות היו להגיע לישראל ובוטלו. ה"קאונטינג קרואוז", אחת הלהקות המצליחות והאהובות של שנות התשעים, צפויה להופיע באמפיפארק רעננה ב-20 באפריל.
הילדה בת 30 | שלטי חוצות עם הכיתוב המסתורי 30, הציתו את דמיונם של מעריציה של אדל. אלבומה הראשון נשא את השם "19", ומאז הספיקה להוציא שני אלבומים נוספים שעליהם התנוסס גילה. עכשיו מאמינים המעריצים כי השלטים מבשרים על אלבום רביעי.צילום: נעם ריבקין פנטון – פלאש 90