ניתן להבין מדוע שינו המפיצים את שמו המקורי של הסרט החדש "ביירות" ל"המגשר". אין ספק שעבור הצופה הישראלי המקיים היכרות אינטימית עם המציאות המזרח תיכונית הנפיצה, השם ביירות אינו נושא עמו את אותו אלמנט אקזוטי מסקרן שהוא מציע לצופה האמריקני המרוחק מכאן חצי גלובוס. אלא שבמקרה זה, בשם הסרט גלום קצת יותר מקוריוז שיווקי. כמו סרטים טובים אחרים הנקראים על שם אתר התרחשותם, העיר ביירות מתפקדת כאן כמשהו מהותי בהרבה ממיקום גיאוגרפי. היא ישות בפני עצמה, כוח משפיע הסוחף את הדמויות הסובבות בה למערבולת. השם "המגשר" מצמצם את הפוקוס לגיבור הסרט בלבד ובכך מחמיץ חלק חשוב במהלך. רק דמיינו של"צ'יינטאון" של פולנסקי היו קוראים "הבלש".
ג'ון האם הוא מייסון סקילס, דיפלומט אמריקני צעיר החי עם אשתו בביירות התוססת של תחילת שנות השבעים. מתקפת טרור קוטעת את האידיליה כשאשתו נהרגת והוא חוזר לארה"ב לעבודה אפרורית כמגשר. עשר שנים אחר כך הוא מגויס על ידי הביון האמריקני למשימת גישור בביירות השסועה והבוערת של מלחמת האזרחים. עליו לעזור לחלץ את חברו הטוב שנחטף. מייסון מסתבך בסבך התככים שבין הניצים המקומיים, האמריקנים והישראלים. השאלה היא על מי הוא יכול באמת לסמוך. על פניו, יש משהו מיושן מאוד ב"המגשר". אמריקני זר בארץ נוכרייה נאלץ לנווט את דרכו בין שלל השחקנים והאינטרסים. אנחנו הרי מכירים את הנוסחה הזו מאינספור קלאסיקות של הז'אנר כולל הגיבור האלכוהוליסט שמסתובב כל הסרט לא מגולח וטרוט עיניים, בחיפוש אחר מזור לנפשו הפצועה. ובמקרה של המזרח התיכון עסקת החבילה אף כוללת כמובן את כל הקלישאות המקומיות כולל הכאפיות, הזקנים והטנדרים עם מכונות הירייה המשוטטים בין החורבות. ממש "נמלטים" פינת "פאודה".

אבל "המגשר" מתגלה כקצת יותר מעוד מותחן הוליוודי בעל מבט אימפריאליסטי מערבי מתנשא, כשלצד גיבורו הקלאסי הוא מפתח עלילה קונספירטיבית עם לא מעט ביקורת על ההתנהלות האמריקנית. הדואליות הזו מתקיימת גם בהצגת שאר הדמויות – המחבלים הערבים מקבלים גם זווית אנושית. והישראלים, ובכן, אם תנהלו דיון על האופן שבו מצטיירים הישראלים בסרט כנראה שתקבלו תשובה בהתאם לעמדתו הפוליטית של הצופה. יש שיטענו שאנחנו יוצאים מניפולטיביים ותככניים, אחרים ירגישו שהישראלים הם היחידים שיוצאים טוב מהסיפור הזה – מקצועיים, חכמים ומבצעים את העבודה. כך או כך, התסריט של טוני גילרוי המשופשף (סרטי "ג'ייסון בורן", "מייקל קלייטון") בהחלט מצליח לחדד קצת את הקצוות. עוד ראוי לציון הוא ג'ון האם המצוין שעושה כאן את תפקידו הטוב ביותר מאז תהילת דון דרייפר ו"מד מן". חבל רק שככל שהסרט מתקדם גילרוי הופך אותו לגיבור קצת יותר מדי פעלתן, עובדה הפוגעת מעט באמינות הריאליזם של האירועים. בסופו של דבר, "המגשר" הוא מותחן ריגול עשוי היטב שמצליח לברוח בדיוק מספיק רחוק מהבנאליות כדי להצדיק את קיומו.
המגשר ארה"ב 2018, במאי: בראד אנדרסון