
מדינת ישראל קמה, כידוע, בקיבוץ מאות אלפי יהודים מארבע רוחות השמיים. 70 שנה אחרי פרסמה השבוע הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נתונים לרגל יום המהגר הבינלאומי, שהראו כי מאז קום המדינה ועד היום הגיעו לישראל 3.2 מיליון עולים. 43% מתוכם הגיעו לארץ משנת 1990 (עם נפילת מסך הברזל במדינות בריה"מ לשעבר).
במקביל, 726 אלף ישראלים יצאו מהארץ לחו"ל ולא שבו (שהייה של שנה לפחות). אומדן הישראלים שנפטרו בחו"ל עומד על 130־170 אלף, מה שאומר שבסוף 2016 גרו בחו"ל קרוב ל־600 אלף ישראלים, מספר שאינו כולל את ילדי הישראלים שנולדו עם השנים מעבר לים.
בשורה התחתונה, מאזן ההגירה של ישראלים היוצאים לחו"ל לעומת אלה שחוזרים לארץ הוא שלילי כבר לא מעט שנים. בעשור האחרון מדובר על כ־7,000 ישראלים נטו שיורדים לחו"ל מדי שנה, לתקופה של שנה לפחות. הם מעדיפים שנקרא לזה רילוקיישן.

חברת הקניות האינטרנטית אסוס ספגה השבוע חבטה קשה בבורסה של לונדון, כאשר מחיר המניה שלה צנח ב־38% ביום אחד. לאחר שהפכה למותג פופולרי בהרבה בתים בישראל בשנתיים האחרונות, עבור רבים מאיתנו מדובר בחדשות מקומיות כמעט.
מסתבר שדווקא חודש נובמבר עמוס חגי הקניות (יום הרווקים הסיני, בלאק פריידיי, סייבר מאנדיי), סימן את המשבר אצל ענקית האופנה והקוסמטיקה הבריטית. החברה הודיעה לבורסה כי חלה "הידרדרות משמעותית" במכירות נובמבר, שהיו רחוקות מהציפיות.
מנכ"ל אסוס הלין על הנחות חסרות תקדים, ובחברה ציינו במפורש כי נרשמו הנחות וקידומי מכירות בכל תעשיית האופנה, "מה שהוביל את התעשייה למתן הנחות יותר ויותר גדולות ומשמעותיות". כתוצאה מכך גם הרווחיות נפגעה, והחברה דיווחה כי היא צופה כעת ששיעור הרווחיות התפעולית יעמוד על 2% בלבד, לעומת 4% בתחזית המקורית, מה שכמובן מעמיד את כל המודל העסקי בסימן שאלה. מסתבר שכשהמחיר זול מדי, כשהמשלוח בחינם וכשניתן להחזיר ללא שום קנס – קשה לייצר שורת רווח משמעותית.
אז האם צריך לדאוג לחבילות שנמצאות בדרך? לא ממש. גם אחרי ירידה יומית חדה כל כך, החברה עדיין נסחרה בבורסה של לונדון לפי שווי של 2.2 מיליארד ליש"ט.